19 مارس 2024 - 08:41

کشفی مربوط به جنگ ایران و یونان

27 اوت 2021 - 00:30 dsfr.ir/go7ed

کشفی مربوط به جنگ ایران و یونان
turkisharchaeonews.net
حفاری در شهر تاریخی «داسکیلیون» ژوئیه 2012

باستان شناسان با کاوش در یکی از شهرهای باستانی ترکیه به کتیبه سنگی تاریخی برخوردند که تصاویری از صحنه های نبرد ایران و یونان را به تصویر می کشد.

به گزارش دنیای سفر و به نقل از خبرگزاری آناتولی، کاوش باستان شناسان در شهر تاریخی «داسکیلیون» واقع در شمال غربی ترکیه به کشف کتیبه سنگی متعلق به قرن پنجم پیش از میلاد منجر شد. این کتیبه که ماهرانه حکاکی شده صحنه هایی از نبرد ایران علیه نیروهای یونان را که حدود ۲۵۰۰ سال پیش به وقوع پیوست به تصویر می کشد.

به گفته «کان ایرن»، کاوشگر ارشد این محوطه تاریخی، نقش های این کتیبه سربازان یونانی را درحالی که با سربازان ایرانی سوار بر اسب می جنگند به تصویر کشیده است.

بر اساس گزارش «دیلی صباح»، این کتیبه نبردهایی را به تصویر کشیده که در نقاط مختلفی از مناطق مدیترانه ای در طول ۵۰ سال یعنی از ۴۹۹ تا ۴۴۹ پیش از میلاد رخ داده اند. این همان زمانی است که جنگ های مشهور ایران و یونان رخ داد. نبردهای بین سربازان امپراتوری هخامنشی و اتحادیه دلوس، اتحاد سیاسی و نظامی عظیم متشکل از دولت شهرهای یونانی به رهبری آتن، در همان زمان رخ داد.

«انشنت اوریجینز» نیز نوشت: اطلاعاتی از موقعیت سیاسی شهر «داسکیلیون» و محوطه های اطراف آن در تصاویر این کتیبه که بدون شک توسط هنرمندان و وقایع نگاران ایرانی حکاکی شده، مشخص شده است.

«کان ایرن» که از ماه ژوئن به همراه یک گروه ۳۰ نفره مشغول کاوش در «داسکیلیون» بود همچنین اعلام کرد بخش هایی از یک دیوار سنگی و آجری متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد را نیز کشف کرده است که به نظر می رسد در زمان ساخت حدود هفت با هشت متر ارتفاع داشته است. گمان می رود این دیوار که طول آن تا پنج متر ادامه دارد توسط فریجی ها برای محافظت از قلمروشان ساخته شده باشد.

1