19 مارس 2024 - 08:27

سعدآباد، نیاوران و گلستان گران شدند، موزه ملی ارزان!

16 نوامبر 2019 - 11:00 dsfr.ir/i81jx

سعدآباد، نیاوران و گلستان گران شدند، موزه ملی ارزان!
asasara.com
کاخ گلستان

سه سال بعد از تغییر قیمت ورودی موزه ها و بناهای تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی و به دنبال مصوبه ای که هیات دولت براساس اعلام مسؤولان این سازمان، در اوایل دهه ۹۰ تصویب کرده، قیمت ورودی موزه ها و بناهای تاریخی زیر نظر این وزارتخانه تا چند درصد افزایش یافته است.

بر اساس آن اعلام، ۲۴ روز پیش، بهای ورودی موزه ها، کاخ ها و آثار تاریخی برای بازدیدکنندگان ایرانی حداکثر پنج هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر ۵۰ هزار تومان اعلام شد؛ افزایش بهایی که هیات وزیران در ۲۳ تیرماه تصویب کرد: «ورودیه موزه های ملی، منطقه ای، کاخ موزه ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰تومان) افزایش می یابد.»

این افزایش قیمت بعد از گذشت حدود ۲۰ روز، به جز برای چهار موزه و مجموعه ی فرهنگی تاریخی، برای دیگر آثار و محوطه های تاریخی زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنان ثابت است.

اما براساس آن چه به چهار مجموعه ی ارزشمند و نفیس تهران اعلام شده، اصلاحیه ای با نام «نرخ ورودیه موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی ... اصلاح شد» برای موزه ملی ایران و سه مجموعه ی فرهنگی تاریخی گلستان، سعدآباد و نیاوران فرستاده شده است.

تغییر بلیت ورودی برای چهار مجموعه موزه ای تهران
محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اعلام این اصلاحیه برای چهار موزه و مجموعه ی تاریخی تهران را درجه بندی این موزه ها می داند.

سه مجموعه ی فرهنگی تاریخی تهران از نظر فروش بلیت موزه درجه دو حساب کرده بودیم، برای این سه مجموعه برای رعایت حال مخاطبان و مهمانان مان؛ از نظر فروش بلیت و نه جایگاه (که موزه های در سطح ملی و درجه یک هستند) این سه مجموعه را از نظر قیمت جزو موزه های درجه دو حساب کرده بودیم که در نهایت به ما اعتراض شد که طبق آن چه که هستند باید آنها را جزو موزه های تراز اول از نظر فروش بلیت در نظر بگیریم که ما نیز آنها را اصلاح کردیم.

فقط این سه مجموعه با افزایش بلیت ورودی و موزه ملی ایران به دلیل اشتباهی که رخ داده بود نیاز به کاهش بلیت ورودی داشتن، که این اتفاق رخ داد، اما دیگر موزه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی زیر نظر این وزارتخانه در سراسر کشور طبق مصوبه ی 23 تیر ماه، از یکم آبان با نرخی مصوب ورودیه ی موزه ها را از گردشگران دریافت می کنند.

چهار مجموعه موزه ای چقدر از گردشگران دریافت می کنند؟
براساس اعلام جدید نرخ ورودی موزه ملی ایران، تنها ورودیه ای است که کاهش داشته است.

گردشگران داخلی در اصلاحیه ی جدید باید ۱۰ هزار تومان برای این دیدن این موزه پرداخت کنند و گردشگران خارجی ۱۰۰ هزار تومان، اما در اعلام یکم آبان هزینه ی ورودی گردشگران داخلی ۱۳ هزار تومان و گردشگران داخلی ۱۱۰ هزار تومان بود، یعنی یک درصد بیشتر از اعلامی که برای هزینه ی ورودی موزه های درجه یک شده بود.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به دلیل تعداد بیشتر فضاهای موزه ای و تاریخی اش بیشترین درصد افزایش ورودی گردشگران را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام نرخ جدید ورودیِ مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که در سایت این مجموعه نیز اعلام شده؛ گردشگران داخلی برای دیدن هر ۱۷ فضای موزه باید ۷۱ هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که در نرخِ ۲۰ روز گذشته ۵۴ هزار تومان اعلام شده بود.

همچنین گردشگران داخلی برای دیدنِ هر ۱۷ فضای موزه ای باید ۵۷۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند، در حالی که براساس مصوبه ی قدیمی باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند.

اما مجموعه جهانی کاخ گلستان، دومین درصد افزایش ورودی موزه را برای گردشگران به خود اختصاص داده است.
بر اساس آن چه در سایت این مجموعه نیز تاکید شده؛ گردشگران داخلی برای دیدن فضاهای مختلف این سایت جهانی باید ۴۶ هزار تومان و گردشگران خارجی باید ۳۷۰ هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که در نخستین مصوبه ی امسال برای افزایش ورودی موزه ها گردشگران داخلی ۳۵ هزار تومان و گردشگران خارجی ۲۴۰ هزار تومان باید پرداخت می کردند.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اما کمترین درصد افزایش ورودی برای گردشگران داخلی و خارجی را بعد از اصلاحیه دارد.

براساس اعلام اداره کل موزه ها، گردشگران داخلی برای دیدنِ همه ی فضاهای تاریخی و موزه ای این مجموعه به جز صاحبقرانیه و موزه حوضخانه که تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند، باید ۲۶ هزار تومان پرداخت کنند و گردشگران خارجی باید ۲۲۰ هزار تومان برای ورود به همه ی فضاهای موزه ای نیاوران بدهند.

این در حالی است که نخستین مصوبه از گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و از گردشگران خارجی ۱۴۰ هزار تومان ورودی می گرفت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1