19 مارس 2024 - 13:59

نگین فیروزه ای جهان در ایران

17 ژوئیه 2019 - 09:00 dsfr.ir/1l24g

نگین فیروزه ای جهان در ایران
hamgardi.com
گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری آن روز، که بیانگر برهه ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است.

14 سال از ثبت جهانی گنبد سلطانیه می گذرد و این اثر بی همتا با گذشت 735 سال از ساخت آن، همانند نگین فیروزه ای در برابر دیدگان عموم خودنمایی می کند.

گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده که هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.

این اثر بی بدیل یکی از شاخص ترین بناهای دوره ایلخانی است و به عنوان نقطه عطف معماری این دوره محسوب می شود که نظر هر بیننده ای را به خود معطوف می کند.

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه به مناسبت چهاردهمین سالروز ثبت جهانی گنبد سلطانیه افزود: سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است که در سال 84 به عنوان هفتمین آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی جای گرفت. این اثر به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و با حدود 735 سال دیرینگی همچنان ایستایی خود را حفظ کرده و پابرجا و استوار مانده است.

میر موسی انیران افزود: هم اکنون آثار انبوه تاریخی، فرهنگی، طبیعی مختلفی در کشور وجود دارد که چشم اندازهای زیبایی را فراهم کرده، اما در این میان آثار شاخصی هستند که قابلیت جهانی دارند با توجه به ویژگی هایی مورد سنجش قرار می گیرند.

ساختمان سلطانیه بر روی یک نقشه هشت ضلعی بنا شده که طول هر ضلع آن 17 متر، فاصله میان وجوه خارجی آن 42 متر و ضخامت بنا حدود 7.40 متر است.

بر این پایه، پایگاه جهانی با ساز و کارهایی، همواره ایستایی بنا را به لحاظ شاهد گچی مورد بررسی قرار می دهد که تاکنون موردی خاص وجود نداشته است.

14 سال از ثبت جهانی این اثر مهم تاریخی در کشورمان می گذرد و طی این مدت نه تنها در سطح کشور بلکه برای گردشگران اقصی نقاط جهان نیز این گنبد شناخته شده و همه ساله شمار زیادی علاقمند را به خود جذب می کند.

2 هزار سایت جهانی آثار گوناگون تاریخی به ویژه گنبد جهانی سلطانیه را تبلیغ می کنند و این فرصت برای هر گردشگری فراهم شده تا با سفر به شهرستان سلطانیه از این اثر زیبا دیدن کرده و آن را برای دیگران نیز تبلیغ کند.

همه ساله یونسکو بازرسی های غیر روتین را از آثار جهانی انجام می دهد و در صورت بروز خطایی این مهم به متولیان امر مربوطه گوشزد می شود تا نسبت به رفع مسئله پیش آمده اقدام کنند.

برای معرفی بیشتر و مطالعات دقیق این بنا، اقدامات و برنامه هایی با همکاری های بین بخشی در حال انجام است که در دراز مدت بسیار اثرگذار خواهند بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1