19 مارس 2024 - 13:39

انتظار برای یک نوروز پرسفر داخلی

2 مارس 2019 - 10:50 dsfr.ir/mw5z4

هتلداری

آنطور که رئیس جامعه هتلداران کشور پیش بینی می کند امسال هتلهای استانهای جنوبی پر از مسافر می شود بنابراین از هم اکنون باید برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی کرد.

گران شدن سفرهای خارجی امسال باعث خواهد شد تا سفرهای داخل کشور در ایام عید بیشتر شود. اکنون هر سفر خارجی با هواپیما حداقل دو میلیون تومان هزینه بلیت دارد آن هم برای سفر به یکی از کشورهای نزدیک به ایران. حتی دیگر سفر به استانبول ترکیه نیز ارزان نخواهد بود چون بلیت هواپیما دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و تورهای خارجی برای یک هفته اقامت در استانبول نیز کمتر از چهار میلیون تومان در ایام عید نیست.

این هزینه برای کشورهایی مانند گرجستان، ترکیه، ارمنستان کم نیست. از طرف دیگر هزینه عوارض خروج از کشور نیز چه در مرز زمینی و چه در مرز هوایی حداقل برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان است و برای دفعات بعد تا سه برابر بیشتر خواهد شد. دلار و یورو نیز که در این روزها همچنان نوسان قیمت دارد و تا ۱۴ هزار تومان نیز نرخ یورو بالا کشید. بنابراین سیاست کمتر شدن سفر خارجی با گران کردن هزینه های آن موفق شد تا ایرانی ها را ترغیب کند به داخل کشور بیشتر سفر کنند.

از سوی دیگر سفر به شمال کشور نیز برای خیلی از مردم دیگر تکراری شده است. وحشت از ترافیک سنگین جاده های شمالی در ایام عید مسافران نوروزی تهرانی را از سفر به این شهرهای شمالی منع می کند. هوای سرد این روزهای استانهای غربی و شمالی نیز توجه عده زیادی را به سمت استانهای خوش آب و هوا می کشاند آب و هوای معتدل و گرمی که در استانهای جنوبی بیشتر می توان آن را پیدا کرد.

اشغال هتلها در بهمن

به همین دلیل در روزهای تعطیلی مانند ۲۲ بهمن هتلداران استانهای جنوبی کشور با سیل عظیم جمعیت مسافرانی مواجه شدند که از همه شهرها به جنوب کشور آمده بودند. هتلهای استانهای هرمزگان، بوشهر، چابهار پر شده بود و خیلی از مسافران در چادرها اقامت کرده بودند و بسیاری نیز جایی برای اقامت پیدا نمی کردند و مجبور شدند در خانه های محلی اسکان پیدا کنند. حالا این وضعیت در ایام نوروز نیز بیشتر از چند روز تعطیلات بهمن بوجود خواهد آمد.

تعداد هتلهای استانهای جنوبی کشور زیاد نیست و مردم تصمیم دارند نوروزشان را در کنار دریا بگذرانند. بنابراین عید سال ۹۸ تعداد بیشتری به واسطه تعطیلات ۱۸ روزه به جنوب کشور سفر خواهند کرد و هتلهای کشور به خصوص استانهای جنوبی در ایام نوروز بیشتر از سال پیش اشغال می شوند این پیش بینی جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور است که با بررسی برخی از رزرو ها در ماه اسفند انجام داده است.

حمزه زاده گفت: در استانهای جنوبی و شهرهایی مانند کیش و قشم رزرو هتل نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. هنوز برخی از استانها آمار خود را اعلام نکرده اند و وضعیتشان معلوم نیست مانند تهران و همدان یا استانهای غربی کشور. در مجموع پیش بینی ما این است که وضعیت اشغال هتلها بهتر از سال گذشته است. البته هر اندازه به عید نزدیک می شویم راحت تر می توان نظر داد چون تعداد رزروها بیشتر خواهد شد.

تخفیف ندادن هتلها به معنی گران بودن نیست

وی افزود: ما تصور می کنیم که امسال از استانهای جنوبی و کرمان استقبال زیادی شود. چون رزروی که در این استانها شده بسیار خوب بوده است. میزان اشغال هتلها در سال ۹۷نسبت به سال ۹۶کمتر بود. اما امسال جبران خواهد شد. چون از وضعیت درخواست رزروهای انجام شده در ماه بهمن و اسفند این طور می توان تصور کرد.

تقریبا هر سال هتلداران اعلام می کنند که هیچ افزایش نرخی در ایام عید نخواهند داشت و این گران شدن هتلها در مهر ماه اتفاق می افتد اما همچنان شاهد هستیم که برخی از هتلداران در ایام عید تا جایی که می توانند نرخ را بالا می برند چون مسافری که جای اقامت ندارد به هر دری می زند و حاضر است هر قیمتی بپردازد تا خود و خانواده اش مکان اقامت داشته باشند. برخی از هتلداران نیز از این موضوع سو استفاده می کنند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه امسال هم افزایش نرخ نداریم گفت: هتلها معمولا در ایام سال تا ۶۰ درصد هم تخفیف می دهند. اما در ایام عید این تخفیف را برمی دارند. این موضوع به بحث عرضه و تقاضا برمی گردد وقتی تقاضا زیاد باشد هتلدار همان نرخ مصوب را می دهد. اما مردمی که قبلا نرخ هتل را با تخفیف ارائه شده می دانستند تصور می کنند که آن هتلدار در عید گران کرده است در حالی که این طور نیست و همان نرخ مصوب را می گیرد. با این وجود اگر هتلداری خارج از نرخ مصوب اقدام به گران کردن اتاق هتل کرد، مسافران می توانند این موضوع را با جامعه هتلداران آن استان در میان بگذارند همکاران ما هم به این موضوع رسیدگی و با آن برخورد می کنند.

شکایت از تخلف هتلها

آن طور که حمزه زاده گفت مردم می توانند شکایتشان را از هتلها در سایت جامعه هتلداران ثبت کنند سایتی که هنوز چند روز مانده به ایام عید اطلاعاتش کامل نیست و البته هنوز جایی برای ثبت شکایت ندارد. اما هر مسافر می تواند شماره جامعه هتلداری آن استان مربوطه را پیدا کرده و با آنها تماس بگیرد و موضوع خود را درباره کیفیت و یا نرخ هتل اعلام کند. حمزه زاده نیز قول داده است که سایت جامعه تا عید کامل و فعال شود.

موضوع دیگر درباره هتلها این است که به همه آنها اعلام شده دیگر هیچ مدرک شناسایی از مسافر را در هتل ضبط نکنند. به این منظور که پذیرش هتل می تواند مدرک شناسایی مسافران را گرفته و اطلاعات لازم را ثبت کند اما نمی تواند درخواست کند که آن مدرک شناسایی تا پایان زمان اقامت مسافر در اختیار هتلدار باشد. این موضوع هم از جمله تاکیدات حمزه زاده است که بیان کرده این موضوع به همه هتلها ابلاغ شده است. بنابراین مسافران نوروزی باید حواسشان به حقوق خود در هتل باشند.

هتلها مدرک شناسایی را نگه ندارند

حمزه زاده از مردم می خواهد که از اکنون نسبت به رزرو هتل برای ایام عید اقدام کنند تا مشکلی برای مسافرت شان به وجود نیاید. مسئولان سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان گردشگری نیز بر این باور هستند که سفرهای برنامه ریزی شده از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. بنابراین از الان که تنها چند روز به ایام تعطیلات باقی مانده باید برای سفر نوروزی برنامه ریزی کرد. برخی از مردم این برنامه ریزی رادر جریان نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که در بهمن ماه امسال برگزار شد، انجام دادند آنها با گرفتن اطلاعات درباره جاذبه های مقصد اکنون می دانند که چند روز به کجا سفر خواهد کرد و در کدام مرکز اقامتی اسکان خواهند داشت و قرار است از کدام راهنمای محلی استفاده کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1