25 آوریل 2024 - 05:41

جشنواره هایی که خارجی ها را بیشتر به یزد آورد

18 دسامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/2x03u

جشنواره هایی که خارجی ها را بیشتر به یزد آورد
gardesh-gar.ir
گردشگر خارجی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از رشد آمار گردشگران و رونق گردشگری این اتان در ماه های آبان و آذر خبر داد و گفت: این روزها شاهد کامل شدن ظرفیت اقامت در هتل های استان هستیم.

«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به رونق گردشگری پاییز و جذب گردشگر در نقاط مختلف استان، اظهار کرد: آمار گردشگران به رغم مشکلات بین المللی و تحریم ها در ماه های آبان و آذر رو به افزایش بوده است به طوری که شاهد کامل شدن ظرفیت اقامت در هتل های استان هستیم.

وی با اشاره به افزایش آمادگی زیرساخت های گردشگری در پذیرایی از گردشگران، تصریح کرد: هر چند سال های گذشته آمار گردشگران در این دو ماه همواره با کاهش مواجه بوده اما خوشبختانه این روزها زیرساخت های اقامتی استان هم پذیرای گردشگران بیشتری نسبت به سال گذشته است.

این مسئول، معرفی ظرفیت ها و رونق گردشگری نقاط مختلف استان یزد به مردم دیگر استان ها و کشورها از اهداف مهم برنامه های تدارک دیده شده از سوی این دستگاه عنوان کرد و گفت: ۸۰ برنامه، رویداد و جشنواره به مناسبت شب یلدا برگزار خواهد شد و برنامه هایی که تاکنون در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی طراحی و اجرا شده با استقبال خوب شهروندان همراه بوده است.

وی در مورد برخی از مهمترین برنامه های اجرا شده نیز تصریح کرد: جشنواره های خرما، مجسمه های شنی، زعفران، کودک، آلبالو، قورمه، آیین های سنتی روستای رشکوئیه با عنوان لپو کلوخ در شهرستان هایی چون بافق، بهاباد، مهریز و تفت از برنامه های مورد استقبال مردم بودند. به دنبال برگزاری این جشنواره ها و استقبال چشمگیر مردم، جشنواره زردک در خرانق شهرستان اردکان نیز برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه اولویت رشد و توسعه استان توجه جدی و علمی به صنعت گردشگری است، تصریح کرد: در این مسیر علاوه بر گردشگری تاریخی و فرهنگی باید در اولویت های بعدی به گسترش هماهنگ و متوازن استان در این صنعت و در بخش های طبیعت گردی و گردشگری سلامت توجه ویژه ای کرد.

محسن فتاحی، دبیر نخستین جشنواره هویج زرد(زردک) خرانق از اعلام آمادگی تورهای گردشگری از سراسر کشور برای حضور در دهکده تاریخی خرانق خبر داده و گفته، یکی از برنامه های مهمی که همزمان با آخرین روزهای پاییز استان یزد برگزار خواهد شد، جشنواره زردک خرانق است.

وی با اشاره به این که این جشنواره طی روزهای 28 و 29 آذرماه امسال برگزار خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی مطلوب از سوی کمیته برگزاری تاکنون علاوه بر گروه های مختلف مردمی، بیش از 20 تور گردشگری برای حضور در نخستین جشنواره زردک خرانق اعلام آمادگی کرده اند.

وی با بیان این که این جشنواره، بهانه و فرصتی است تا افراد بومی علاقمند در حوزه فعالیت های اجتماعی با ایجاد انسجام، مسیر تازه ای را درخرانق رقم بزنند، تصریح کرد: البته با توجه به فرصت یک هفته ی باقیمانده تا برگزاری جشنواره، پیش بینی می کنیم که تعداد تورهای داخلی و البته در صورت فراهم شدن بستر، تورهای خارجی شرکت کننده در این جشنواره افزایش پیدا کند.

فتاحی با بیان این که یکی از موضوعاتی که در برگزاری این جشنواره مورد توجه قرار خواهد داشت، بحث معرفی جاذبه های گردشگری این بخش پهناور است، بیان کرد: باید در فرصت پیش آمده نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری این بخش اقدام کنیم و آنها را بهتر به مهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره بشناسانیم.

دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره زردک با هدف ایجاد نشاط اجتماعی با تکیه بر محورهای اقتصادی، کشاورزی و میراث فرهنگی برگزار می شود که مطمئنا با هدف گذاری انجام شده به صورت سالیانه ادامه خواهد داشت.

جاوید عیدانی، پیش از این بخشدار خرانق از برگزاری اولین جشنواره کشوری هویج زرد (زردک) در این دهکده تاریخی و توریستی خبر داده و به ایسنا گفته بود: با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه خرانق در زمینه تولید نوعی هویج با نام «زردک» بر آن شدیم تا نخستین جشنواره این نوع صیفی را در دهکده تاریخی و توریستی خرانق برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهداف این جشنواره، تصریح کرد: مطمئنا برگزاری جشنواره هایی که ظرفیت معرفی مناطق گردشگری را دارد به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و سنتی، در ایجاد بستر حمایتی این بخش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عیدانی از برگزاری بازارچه صنایع دستی و فروش محصولات کشاورزی و دامداری بخش خرانق در حاشیه این جشنواره خبر داد و افزود: در این جشنواره علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی ویژه کاشت و نگهداری زردک خرانق به عنوان منحصربفردترین محصول کشاورزی منطقه، برنامه های فرهنگی و هنری نیز به اجرا در خواهد آمد.

بخشدار بزرگترین بخش کشور افزود: برگزاری بازی های بومی، محلی و پخت غداهای محلی از دیگر بخش های این جشنواره خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1