تأثیر منفی هدفمندی یارانه ها بر صنایع دستی

8 می 2017 - 14:30 dsfr.ir/uv8s6

تأثیر منفی هدفمندی یارانه ها بر صنایع دستی
میثم رودکی / دنیای سفر
بیست و ششمین نمایشگاه ملی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در مصلی تهران

طرح هدفمندی یارانه ها ضربه ای بزرگ بر پیکر صنایع دستی #ایران زد.

"معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی"

اگر بخواهیم ارزیابی درستی از وضعیت صنایع دستی در سال گذشته داشته باشیم، باید بگوییم سال ۹۵ سال خوبی برای صنایع دستی در حوزه های مختلف بود. ما در بازرگانی داخلی از رشد ۱۶ درصدی و در بازرگانی خارجی از رشد ۳۶ درصدی برخوردار بودیم.

همچنین بازارچه های موقت ما ۲۷ درصد، نمایشگاه های خارجی ۶۷ درصد و نمایشگاه های داخلی ۲۷ درصد رشد را تجربه کرده است. در بحث گفتمان سازی و نشان سازی هم اتفاقات خوبی افتاد که از آن میان می توان به هدایای نوروزی اشاره کرد که در اختیار گردشگران قرار گرفت. این هدایا از صنایع دستی هر استان تشکیل شده بود.

همچنین در بیش از ۷هزار غرفه نوروزی، با رشد ۳۳ درصدی در فروش روبه رو بودیم و از مرز فروش ۴۲ میلیارد تومان گذشتیم. از سوی دیگر، رشد نمایشگاه های داخلی و خارجی و اقبال عمومی به صنایع دستی، نشانه کارامد شدن این هنرصنعت است. وقتی با رشد ۶۷ درصدی نمایشگاه های خارجی روبه رو هستیم یعنی صنایع دستی ما توانسته به زبان زیبایی شناسی تمام دنیا نزدیک شود.

همچنین فروش خوب غرفه های نوروزی و افزایش نمایشگاه های داخلی نشان می دهد صنایع دستی روزآمد شده و جنبه کاربردی پیدا کرده است. این ها اتفاق های خوشایندی است که در این چند سال اخیر رخ داده است. امیدوارم خانه های صنایع دستی نیز افزایش پیدا کند و شورای ملی ما به زودی راه اندازی شود؛ چراکه وجود این فضاها و افزایش تعداد آن ها موجب هویت سازی برای صنایع دستی می شود.

سال گذشته، سال جهانی تر شدن هنرهای سنتی ایران بود. در سال گذشته، اجلاس جهانی در شهر اصفهان برگزار کردیم که این نشان دهنده بازگشت صنایع دستی ما به عرصه جهانی حداقل در حوزه گفتمان سازی و نشان سازی بود. امیدوارم به سمت تجاری شدن حرکت کنیم و در کنار کشورهایی چون هند، چین، مراکش و تایلند قرار بگیریم. البته دانش بنیان کردن صنایع دستی و ارتباط با مراکز علمی یکی از دغدغه های جدی در این زمینه است.

اگر صنایع دستی ما دانش بنیان نشود، ماندگار نخواهد شد. سال ۹۵ ارتباط خوبی با دانشگاه ها و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برقرار کردیم و نخستین مرکز دانش بنیان صنایع دستی را راه انداختیم. همچنین شهرهای اصفهان و تبریز به ترتیب به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش انتخاب شدند. مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب و معرفی شدند.

درحال حاضر، بعد از چین، دومین کشور جهان به لحاظ تعداد شهرهای جهانی هستیم. همچنین ما پیشنهاد ثبت شهرهای ملی را قبل از جهانی شدن به شورای جهانی صنایع دستی مطرح کرده ایم، طرحی که از طرف ایران به ثبت رسید و با موافقت شورای جهانی صنایع دستی همراه شد. علاوه براین، ایران نخستین کشوری بود که موضوع روستاهای جهانی صنایع دستی را مطرح کرد.

با توجه به فضای انتخاباتی این روزها، نکته ای که باید بر آن تأکید کنم تأثیر طرح هدفمندی یارانه ها بر صنایع دستی است. باید بگویم طرح هدفمندی یارانه ها ضربه ای بزرگ بر پیکر صنایع دستی ایران زد. نامزدهای انتخاباتی، هر روز شعار تازه ای در این زمینه مطرح می کنند، بی خبر از اینکه طرح هدفمندی یارانه ها باعث بالا رفتن نرخ حامل های انرژی و افزایش دستمزدها شد تا آنجا که نرخ تمام شده صنایع دستی ایران آن قدر بالا رفت که دیگر امکان رقابت با چین و هند وجود نداشت و در عمل فراورده هایی چون سفال و شیشه از صحنه رقابت خارج شدند.

1