19 مارس 2024 - 10:33

لزوم ایجاد بانک جامع اطلاعاتی برای رفع مشکلات موزه ها

14 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/g22tv

موزه فرش

رئیس کمیته ملی موزه های ایران با تاکید بر اینکه موزه ها و کتابخانه ها می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، گفت: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه ها و کتابخانه ها می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی ها را رفع کند.

احمد محیط طباطبایی عصر امروز در دومین نشست هم اندیشی مدیران و مسئولان کتابخانه ها و موزه های وقفی کشور، با اشاره به اینکه موزه مکانی است که از رویدادهای فرهنگی و تاریخی بشر حراست می کند، اظهار کرد: کتابخانه ها و موزه های مختلفی در ایران اسلامی به علت وجود فرهنگ وقف و اماکن مقدس به وجود آمده اند.

وی با بیان اینکه سنت وقف پیش از ورود اسلام به ایران نیز در این کشور وجود داشته است، اضافه کرد: این فرهنگ جدای از خدماتی که برای مردم در حوزه های خدماتی و رفاهی به دنبال داشته، توانسته است موجب حفاظت از میراث فرهنگی و فکری قدیمی ها شود و این میراث را با ایجاد مدارس به نسل جدید منتقل کند.

رئیس کمیته ملی موزه های ایران خاطرنشان کرد: در موزه ها اشیایی قرار می گیرد که ارزشی بالاتر از دیگر اشیا دارد و این اشیا می تواند آموزش صدها یا هزاران نفر را به دنبال داشته باشد؛ با این نگاه زنده نسبت به آینده اشیا موزه یک جایگاه و اهمیت متفاوت خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه موزه ها و کتابخانه ها می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، عنوان کرد: ایجاد بانک جامع و سامانه اطلاعاتی موزه ها و کتابخانه ها می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات و نابسمانی ها را رفع کند.

طباطبایی با اشاره به اینکه مرمت و حفاظت آثار موزه ها باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: تبادل اطلاعات میان موزه ها و کتابخانه ها می تواند موجب شناسایی جامع آثار شود و در این راستا نیز جلسات مختلف برای انجام هماهنگی مورد نیاز دنبال می شود.

وی بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی کشوری برای کتابداران و موزه داران تاکید کرد و ادامه داد: اگر در کتابخانه ها و موزه ها به دنبال ترویج فرهنگ وقف باشیم، در آینده میراث و سرمایه های بیشتری را در اختیار خواهیم داشت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1