19 مارس 2024 - 08:01

یک موزه دار ایرانی سفیر صلح ایکوم جهانی شد

21 اکتبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/9d4k1

موزه سیار کودک سفیر صلح ایکوم

مدیر و بنیانگذار نخستین موزه بین المللی سیار کودک و کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی در چهل و یکمین اجلاس ایکوفوم توسط رییس ایکوم ایران و فرانسوا مرس، رییس ایکوفوم بین المللی به عنوان سفیر صلح معرفی شد تا فرهنگ صلح در جهان را ترویج دهد.

سوسن نیک ذات، مدیر موزه سیار کودکی با بیان این که موزه سیار کودکی موزه ای بشردوستانه و اقدامات آن آموزشی و تعاملی است، گفت: این موزه به عنوان "سفیر صلح" ماموریت دارد با سفر، برای ترویج فرهنگ صلح تلاش کند بنابراین «توسعه صلح در جهان»، «معرفی میراث فرهنگی ملل به یکدیگر»، «آشنا کردن آحاد جامعه نسبت به حقوق دیگران»، «ترویج فرهنگ توسعه پایدار» و «ترویج فرهنگ گردشگری برای رسیدن به صلح پایدار» را در دستور کار خود قرار داده است.

این عضو هیات موسس و مدیر عامل موسسه بین المللی فرهنگ سازان کودکان پارس، فعالیت های نمایشی، نمایشگاهی، جشنواره های شادی و برگزاری کارگاه های هنر، بازی، ادبیات، نمایش خلاق و تاریخ را از شیوه های اجرا توسط اعضای این موزه دانست.

او همچنین "عروسک های قاشقی" ثبت شده توسط موزه سیار کودک در فهرست میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کشور، عروسک های دست ساز زنان روستایی بانام "میراث ماندگار مادران"، آثار هنری کودکان شامل عروسک های دست ساز، نقاشی، کلاژ، ماسک ها و کلکسیون های جمع آوری شده توسط کودکان باعنوان "کلکسیونرهای کوچک مجموعه های بزرگ" را از عناصر قابل استفاده در این مسیر معرفی کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات موزه را "تشکیل شبکه حقیقی همسفران صلح وفرهنگ ملی" دانست و ادامه داد: این کار با هدف جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت انجام می شود.

نیک ذات با تاکید بر این که علاقمندان درحمایت از موزه ی کودک و صلح با اهدای آثار هنری، صنایع دستی و عروسک ها به این شبکه می پیوندند، افزود: موزه سیار با شناسنامه دار کردن آثار و صاحبان اثر در چمدان هایی باعنوان "مینی موزه" و مجموعه های شخصی همسفران صلح و فرهنگ ملل در سفرهای خود داوطلبانه به معرفی آن ها می پردازند.

موزه «سیار کودکی» تاکنون در سفرهای خود در سطح بین الملل به چهار قاره ی جهان یعنی "آلمان"، "مادرید"، "مالزی" و "سوریه" در اوایل جنگ با هدف تاب آورکردن کودکان رفته است، همچنین در کشورهای آفریقایی به "نیجریه"، "غنا"، "گینه کوناکری"، "ساحل عاج" و "نیجریه" برای آموزش حقوق کودک و صلح سفر کرده اند و در سفر به "افغانستان" نیز آموزش مربیان را در دستور کار خود داشته اند.

رئیس موزه سیار کودک با تاکید بر این که همه کودکان بدون هیچگونه تبعیض، مربیان و آموزگاران و اولیای آن ها مخاطبان این موزه هستند، به بیان چند پروژه نوآورانه در موزه پرداخت و گفت: "راه اندازی نخستین قطارموزه صلح بمناسبت روز جهانی صلح در مسیر ریلی کشور" با مشارکت شرکت راه آهن مشهد، "راه اندازی نخستین کشتی موزه صلح در نوروز روی آب های خلیج فارس" باهمکاری اداره بنادر و کشتیرانی کشور و فرمانداری ونمایندگی وزارت خارجه بوشهر، "آموزش روی عرشه"، "راه ندازی نخستین هواپیما موزه صلح درمسیر ایران گرجستان"با مشارکت وحمایت شرکت هواپیمایی کیش ایر و سفارت کشورمان درتفلیس به مناسبت روز جهانی صلح و روز جهانی گردشگری صلح و "حرکت نخستین کالسکه موزه صلح" در روزجهانی وهفته ملی کودک درمشهد وسرزدن به چندین مهد، مدرسه و مراکز اموزشی وپرورشگاه کودکان از این اقدامات نوآورانه هستند.

او با تاکید بر سطح بین المللی حوزه فعالیت این موزه، افزود: موزه سیار چند سال است که به عضویت شورای بین المللی موزه ها درآمده و در راستای اهداف ایکوم به سوی مخاطبان خود در روستاها، مناطق دوردست حاشیه شهر، بیمارستان ها، مناطق محروم و کشورهای درحال جنگ پرورشگاه ها، مراکز معلولین و سالمندان رفته و برای همکاری باموزه ها به شهرها وکشورها سفر وبرای نزدیکی ادیان و فرهنگ ها تلاش می کنند.

نیک ذات از همه دوستداران صلح وفرهنگ تقاضا کرد تا برای سرعت بخشیدن به فعالیت های بشردوستانه و داوطلبانه موزه سیار، درمسیر ترویج فرهنگ صلح، این موزه را از حمایتهای خود بهره مند کنند تا بستر گسترده تری برای کودکان بیشتری فراهم شود. از این به بعد مسئولیتِ سنگین تری بر عهده داریم، بنابراین باید گام های سریع تری در این زمینه برداریم.

نیک ذات همچنین با اشاره به اجلاس ایکوفوم با عنوان «موزه و تقدس»، ادامه داد: عروسک ها درموزه برای مان حکم مقدسی دارند چون پیام و قصص کتب آسمانی و فرامین پیامبران الهی که صلح و دوستی است را دربین کودکان و جوامع ترویج می دهیم.

موزه سیار کودک که عضو شورای بین المللی موزه ها ایکومو نماینده رسمی بنیاد صلح وهمکاری مادرید اسپانیا است تاکنون به کسب مقام موزه برتر از سوی هیات داوران وایکوم ایران در دو سال و برنده مسابقات صلح وهمکاری درمادرید اسپانیا به مدت ۱۴ سال متوالی بوده و تقدیرنامه های متعددی از سوی بخشهای دولتی وخصوصی در سه حوزه میراث، صلح و کودک کسب کرده است.

اکنون نیز بخشی از آثار موزه سیار کودک (عروسک های قاشقی) در موزه "ارداک مانوکیان" موزه ارامنه در مکان "کلیسای حضرت مریم" برای بازدید میهمانان داخلی و خارجی سمپوزیوم ایکوفوم قرار گرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1