19 مارس 2024 - 09:26

کاسه لالجین، زیر نیم کاسه چینی

20 می 2018 - 10:30 dsfr.ir/7m2r8

کاسه لالجین، زیر نیم کاسه چینی
kerman.travel
کاسه لاجلین

لالجین، شهر آمیخته با سفال که مردمانش با سرانگشتان هنر، خاک و آب را در هم می آمیزند و با کیمیاگری، جلوه هایی زیبا و خیره کننده می آفرینند، این روزها با جولان محصولات چینی دست و پنجه نرم می کند و می کوشد این وصله ناجور را از پیکره وجودی خود پاک کند.

قدمت سفالگری در ایران به هزاران سال پیش می رسد و اگرچه سفالگری در بسیاری از نقاط کشورمان رونق دارد، اما در خطه لالجین که نه فقط پایتخت سفال و سرامیک ایران که شهر جهانی سفال است، موضوع به گونه دیگری است.

لالجین؛ خطه ای از دیار هگمتانه است که بعد از 700 سال که سفالگری در آن ریشه دوانید هنوز بوی خاک رس در کوچه پس کوچه هایش می پیچد و صدای چرخش چرخ های سفالگری اش به گوش می رسد و هنوز چرخ های سنتی حرف اول را در ساخت سفالینه ها می زند.

لالجین شهری است که مردمانش به سفال این منطقه عرق دارند و 80 درصد از جمعیت آن دست بر این آتش داشته و به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل های وابسته آن مشغولند.

برخی مواد اولیه سفالگری را آماده می سازند؛ برخی بر روی سفالینه ها، نقش و طرح می زنند؛ برخی بسته بندی سفال را بر عهده دارند و عده ای به خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند.

در جای جای این شهر 17 هزار نفری، رد پای سفال مشهود است و سفالگران هنرمند آن در هزار کارگاه بزرگ و کوچک، صدها نوع سفال و طرح های مختلف تلفیقی سفال و چرم را تولید و عرضه می کنند.

امروزه سفر به لالجین و گشت و گذار در کارگاه های سفالگری و خرید از فروشگاه های سفال و سرامیک این شهر به یکی از مهمترین قسمت های سفر گردشگران همدان محسوب می شود و کمتر مسافری را می توان یافت که به همدان سفر کرده اما پایش به لالجین نرسیده و سفالی از لالجین را با خود به سوغات نبرده باشد.

هنوز اصالت و کیفیت سفال های تولیدی این منطقه حرف اول را در جهان می زند اما مدتی است که جولان محصولات چینی در فروشگاه های این شهر، بر بازار سفال لالجین سایه انداخته و قطب تولید سفال را با چالش مواجه کرده و تهدیدی برای سفال و سرامیک این شهر شده است.

این موضوع نه تنها سفال کاران لالجین را آزرده خاطر کرده بلکه واکنش مسئولان استانی را نیز برانگیخته است تا جایی که محمدناصر نیکبخت استاندار همدان از ماه ها قبل بر ممنوعیت فروش سفال چینی در شهر لالجین تاکید کرده و بارها در جلسات مختلف به این موضوع صحه گذاشته است.

و حالا که لالجین، این شهر عجین شده با سفالگری با داشتن عنوان های مهمی چون 'شهر جهانی سفال' و 'پایتخت سفال و سرامیک ایران' و با زیبایی های منحصر به فردش که قرار است در رویداد همدان 2018 در حوزه گردشگری این استان بدرخشد، بایستی تا حدی که ممکن است از عرضه اجناس خارجی پاک شود که این امر علاوه بر حفظ هویت شهر جهانی سفال، عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید کالای داخلی را نیز به دنبال دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1