19 مارس 2024 - 05:53
یک اتفاق مهم در حوزه صنایع دستی ایران

سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی

21 سپتامبر 2017 - 17:30 dsfr.ir/np77y

سرمایه گذاری 10 میلیارد تومانی بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی
شاهین شریفی
مراسم رونمایی از فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک"

آیین رونمایی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" روز چهارشنبه، بیست و نهم شهریورماه برگزار شد.

به گزارش دنیای سفر، در این مراسم بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، خانم پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور، محمدرضا دهقان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان یزد، فریدون میرزالو مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی کشور و مجید مشعلچی مدیرعامل بیمه کوثر حضور داشتند.

محمد شهوازیان مدیرعامل گروه "نیک بسپار یزد" و سرمایه گذار فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این فروشگاه به دنبال وجود مشکلاتی در صنایع دستی ایران راه اندازی شده است و هدف راه یابی به بازارهای منطقه ای و بین المللی تعیین شده و معتقد هستیم که فروشگاه آنلاین چونک امکان دسترسی به بازارهای بزرگ تر را برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی ایران ایجاد می کند. وی همچنین با اشاره به برنامه های این شرکت برای صادرات صنایع دستی به خارج از ایران، از راه اندازی چهار دفتر در چهار قاره جهان خبر داد.

در ادامه نیز سیدمرتضی نقیبی مدیرعامل فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" با بیان اینکه چونک به معنای واقعی یک استارتاپ در صنایع دستی کشور بوده و از سه سال گذشته با سرمایه شخصی و به صورت کاملا خصوصی با بهره گیری از تیمی مجرب و متخصص متشکل از 21 نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز کرد. باید اشاره کنم که شرایط بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم تحولات مثبتی در صنایع دستی ایران ایجاد کنیم. به دنبال این هستیم که در حوزه تولید محتوا صنایع دستی به صورت جدی فعالیت کنیم و با توجه به نوپا بودن کسب و کار آنلاین در این بازار بتوانیم مزیت های صادراتی مناسب صنایع دستی ایرانی را شناسایی و کسب کنیم.

پس از آن محمدشهاب شهوازیان مدیر اجرایی فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" با بیان مطالبی درباره کسب و کار آنلاین و نقش این استارتاپ درحوزه صنایع دستی افزود: بر اساس آمار فروش صنایع دستی ایران در بازار داخلی در سال 95، 1200 میلیارد تومان و صادرات آن بیش از 200 میلیون دلار بوده است. در این زمینه پیش بینی می شود که بازار آنلاین صنایع دستی کشور ظرفیت فروش 40 میلیارد تومانی در سال را داشته باشد. همچنین قابل ذکر است که ایران سومین تولید کننده صنایع دستی در جهان است. در همین ارتباط و براساس آمار منتشر شده در سال 95، 25 هزار فروشگاه اینترنتی در ایران توانسته اند 70 هزار میلیارد تومان درآمد زایی داشته باشند.

وی ادامه داد: چونک هم اکنون با 100 تامین کننده همکاری می کند و برای 21 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده که رویکرد این موضوع صرفا استفاده ازمتخصصین دانشگاهی است. محمدشهاب شهوازیان اضافه کرد: شرکت "نیک بسپار یزد" در برنامه مالی خود بیش از 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری را در فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" پیش بینی کرده است.

در ادامه این مراسم بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، ضمن تبریک راه اندازی این فروشگاه و سرمایه گذاری در این حوزه، موفقیت "چونک" را ارائه مدلی مناسب برای همزیستی بخش صنعت با صنایع دستی ایرانی دانست. وی ادامه داد: صنایع دستی ایران نیاز به روح و چهره تازه ای دارد و باید خود را از نو تعریف و ویرایش کند که این مهم از طریق راه اندازی چنین بسترهایی و حمایت زیرساختی سازمان های دولتی هر چه بیشتر به هدف مطلوب خود نزدیک می شود. این مدل بازیگران صنایع ایران اعم از صنعتی و دستی را به هم نزدیک و باعث تکمیل شدن آنها می شود. از طرف دیگر فعالان صنایع ایران می توانند این مدل را برای بهبود روح کاری خود و ویرایش رویکردهای تجاری به کار گیرند.

همچنین دکتر پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع دستی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حمایت سازمان میراث فرهنگی از کسب و کارهای اینترنتی در حوزه صنایع دستی گفت: ما تصمیم داریم همانطور که در سال 94 انجمن صادرکنندگان صنایع دستی کشور را راه اندازی کردیم انجمن سایت های فروشندگان صنایع دستی کشور را به عنوان نهاد خصوصی که صدای فعالان این حوزه باشد ایجاد کنیم تا با نگاهی سیستمی در جهت تسهیل ارتباطات و دسترسی به بازارهای مهم و مستعد جهانی از فعالان این حوزه حمایت به عمل آید. امیدواریم فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری "چونک" نمونه ای مناسب برای آینده ای روشن و مطمئن در بازار فروش آنلاین صنایع دستی ایرانی باشد.

در پایان این مراسم رونمایی از سایت فروشگاه آنلاین صنایع دستی و هنری «چونک» توسط بهمن نامورمطلق انجام شد.

1