19 مارس 2024 - 11:07
در سومین نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران بررسی شد

راهکارهای استفاده از ظرفیت 350 میلیونی گردشگران تاریخی و فرهنگی جهان

26 می 2017 - 12:00 dsfr.ir/e29v6

راهکارهای استفاده از ظرفیت 350 میلیونی گردشگران تاریخی و فرهنگی جهان
baznews.ir
نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران

سومین نشست احیای مثلث طلایی #گردشگری #ایران با حضور اتاق های فارس، #اصفهان و #یزد برگزار شد.

نشست احیای مثلث طلایی گردشگری ایران با حضور شهرداران، مدیران سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق های بازرگانی و اتحادیه های فعالان اقتصادی بخش های مختلف گردشگری استان های اصفهان، فارس و یزد به منظور تعامل بیشتر جهت ارتقای صنعت گردشگری در این سه استان همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت 350 میلیون نفری گردشگران تاریخی و فرهنگی جهان برگزار شد.

رئیس اتاق اصفهان در این نشست با تبریک حماسه بزرگ 29 اردیبهشت ماه، گفت: بدون شک در این اتفاق مردم ایران و رهبر انقلاب که این کشتی را به خوبی هدایت کردند، پیروز اصلی هستند.در شرایطی که دشمنان ایران قصد داشتند از این روز علیه کشورمان استفاده کنند، روز انتخابات تبدیل به حماسه ای زبانزد دیگر کشورها شد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی تصریح کرد: اتاق های بازرگانی می توانند به سفرای خوبی برای ایجاد صلح و دوستی بین استانی و درنهایت برون مرزی تبدیل شوند.

سهل آبادی با ابراز خرسندی از تشکیل مثلث گردشگری ایران، اظهار کرد: امیدواریم استان هایی که دارای ظرفیت های عظیم گردشگری هستند مانند چهارمحال و بختیاری، استان مرکزی و... به این زنجیره اضافه شوند.

وی افزود: این مثلث طلایی می تواند در مرحله اول به رونق گردشگری بین سه استان اصفهان، یزد و فارس بپردازد. با تعامل این استان ها با یکدیگر می توان به تبادل افکار، نظرات و فرهنگ ها پرداخته و بر رونق گردشگری داخلی و خارجی اثرگذار بود.

سهل آبادی تصریح کرد: اتاق اصفهان در خدمت افکار و راهکارهای مسئولان استان های این مثلث برای رونق گردشگری است. کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان به منظور ایجاد برند اصفهان فعالیت های بسیار گسترده و مثبتی انجام داده است.

رئیس اتاق اصفهان رشد 80 درصدی جمعیت گردشگر استان در سال گذشته را مرهون زحمات مهمانداران، استانداری، اتحادیه هتل داران، شهرداری، آژانس داران و... دانست و گفت: درصورتی که چرخ های صنایع ما به خوبی بچرخد و موانع سرمایه گذاری در این بخش ازجمله سود بالای بانک ها از بین برود، تنها می توان حدود 20 درصد اشتغال ایجاد کرد درصورتی که بخش خدمات می تواند 80 درصد اشتغال ایجاد کند، پس لازم است دست در دست یکدیگر به رونق این بخش کمک کنیم.

وی افزود: اکنون باید انتظارات خود از دولت را کاهش دهیم و با کمک به بخش خصوصی برای هتل سازان تسهیلات ویژه در نظر گرفت تا بتوان پتانسیل های موجود در کشور را احیا کرد. همچنین راه اندازی توریسم معادن این سه استان را نیز ضروری دانست.

ورود 85 هزار گردشگر خارجی در فروردین ماه امسال به اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این نشست،اعتماد دوباره به دولت تدبیر و امید را موجب تداوم اقدامات اثربخش دولت یازدهم در حوزه توسعه گردشگری دانست و گفت: امروزه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه موردتوجه قرارگرفته و می توان این فرصت مهم که متأسفانه در سال های گذشته مغفول مانده بود را احیا و جایگاه خود را در دنیا تثبیت کرد.

فریدون الهیاری بیان کرد: ایران دارای ظرفیت های گردشگری زیادی است و سهم امروز ما در گردشگری دنیا درخور این پتانسیل ها نیست. به منظور تحقق اهداف 1404 و رسیدن به 20 میلیون گردشگر لازم است کسانی که دغدغه توسعه کشور رادارند با عزم جدی در راستای این هدف گام بردارند.

الهیاری ورود اتاق های بازرگانی به عرصه گردشگری را نویددهنده این دانست که بخش مهمی از فعالان عرصه اقتصاد در حوزه تجارت، صنعت و کشاورزی به این باور رسیده اند که از طریق هدایت سرمایه ها و امکانات موجود، می توان رونق اقتصاد را در بخش گردشگری فراهم کرد.

وی با ابراز خرسندی از همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق بخش گردشگری گفت: باید از فعالیت های اثرگذار اتاق بازرگانی اصفهان در بخش گردشگری تشکر نمود. استان به دلیل وجود حدود بیش از 20 هزار جاذبه فرهنگی، تاریخی و گردشگری همچنین تنوع اقلیمی و حضور قومیت ها و فرهنگ های مختلف دارای پتانسیل های عظیم گردشگری بوده و می تواند زمینه تحرک و انقلاب در این صنعت را ایجاد کند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته تحرک فراوانی در گردشگری خارجی صورت گرفته و گردشگری خارجی در استان حدود 500 درصد رشد داشته است. در فروردین ماه امسال نیز 85 هزار گردشگر خارجی وارد اصفهان شده و در برنامه ششم توسعه نیز قصد داریم این رقم را به یک میلیون نفر در سال ارتقا دهیم.

الهیاری تصریح کرد: بازاریابی در حوزه گردشگری یکی از مشکلات اصلی ما در گردشگری استان و کشور است. با بازاریابی درست می توان مشکل «های سیزن» و «لو سیزن» را در استان هایی که دارای پتانسیل های زیاد گردشگری است مرتفع کرده و با ایجاد مزیت های لازم به لحاظ اقتصادی، سرمایه گذاران را برای ورود به این صنعت تشویق نمود و در تمامی ایام سال گردشگر جذب کرد.

وی ورود بخش خصوصی به تمامی بازارهای گردشگری دنیا و بازاریابی برای جذب گردشگر را راهکار دیگری برای حل مشکل لوسیزن دانست.

الهیاری افزود: متأسفانه ترافیک گردشگران داخلی در ایام نوروز، مزیت اقتصادی نداشته و در آن ایام بجای رونق چرخه اقتصاد تنها به مدیریت بحران می پردازیم که با ساماندهی تعطیلات می توان به توزیع گردشگران در تمام طول سال و ایجاد مزیت هایی برای تأسیسات گردشگری پرداخت.

تأکید بر حضور بخش خصوصی در بخش گردشگری

شهردار اصفهان نیز در این نشست گفت: ورود بخش خصوصی به ویژه اتاق های بازرگانی به عرصه گردشگری بسیار مؤثر بوده است، کلید زدن بحث رایگان شدن پروانه ساخت هتل ها، پیشنهاد تبدیل کاشانه ها به هتل و... را از دستاوردهای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان ذکر کرد.

مهدی جمالی نژاد بر استفاده از ظرفیت های شوراهای شهر به منظور ارائه لایحه برای توسعه گردشگری به دولت تأکید کرد و افزود: در شهرداری اصفهان در عرصه گردشگری دو رویکرد صیانتی و تاسیسی وجود دارد که منظور از رویکرد صیانتی صیانت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس است.

جمالی نژاد بیان کرد: جاذبه های معنوی سه استان می تواند از طریق تهیه اطلس و سناریو برای استفاده از میراث فرهنگی ناملموس توسط گردشگران هم پوشانی داشته باشد. می توان به صورت هم افزا عمل کرد و میراث فرهنگی متفاوت این سه استان را در کنار یکدیگر قرار داده و به گردشگران معرفی کرد.

وی بابیان اینکه تنها 25 درصد گردشگران خارجی که به اصفهان وارد می شوند از تمام اماکن تاریخی شهر دیدن کرده اند، گفت: متأسفانه ضریب ماندگاری گردشگر در اصفهان کم است که با ایجاد مثلث طلایی گردشگری ایران می توان این ضریب را افزایش و حتی از پتانسیل های روستاها و ظرفیت شهرهای این سه استان نیز بهره مند شد.

جمالی نژاد وجود ظرفیت های حیات وحش در مسیر این سه شهر را نیز در افزایش ضریب ماندگاری گردشگران مؤثر دانست و گفت: گردشگری به صورت مستقیم درآمدی برای شهرداری نداشته اما به صورت غیرمستقیم در توسعه اقتصاد شهری مؤثر است و باید مراکزی با انجام اقدامات پژوهشی، تأثیر ورود گردشگر بر توسعه اقتصاد بررسی نمایند.

شهردار اصفهان تسریع دربرند سازی شهری و ایجاد دبیرخانه برند در شهر اصفهان و استان های یزد و فارس را نیز مفید دانست.

جمالی نژاد تشکیل دبیرخانه ادیان و اقوام در شهر اصفهان را در رفع ایران هراسی گردشگران و توسعه گردشگری اثربخش ذکر کرد.همچنین با ارائه پیشنهاد تشکیل شرکت سهامی بازاریابی و برندینگ مثلث طلایی گردشگری، آن را برای تبلیغات و سرمایه گذاری ها و برپایی نمایشگاه های مشترک مؤثر خواند.

شهردار یزد نیزدر این نشست با اشاره به اینکه شهرداری ها امروزه جذب شبکه گردشگری شده اند، گفت: شهرداری اصفهان در ارائه خدمات گردشگری و حمایت از این صنعت به الگوی کشوری تبدیل شده است.

محمدرضا عظیمی زاده، افزود: حاصل این جلسه به اشتراک گذاشتن تجربیات، امکانات و سرمایه هاست و باید کاری کرد که منافع گردشگری سه استان مذکور برای دیگر استان ها قابل استفاده باشد.

 عظیمی زاده با اشاره به پتانسیل های گردشگری شهر یزد ازجمله بافت تاریخی آن، تصریح کرد: ایجاد شبکه حمل ونقل سریع و در دسترس، وجود زیرساخت های مطمئن برای مجتمع های اقامتی و بین راهی از طریق سرمایه گذاری های مشترک، در اختیار قرار دادن اقامتگاه های ارزان تر به گردشگر، ارائه امتیازات ویژه به سرمایه گذاران و هتلداران و ساخت هتل های زنجیره ای با یک برند خاص در اصفهان، یزد و فارس می تواند تأثیرات خوبی در جذب گردشگر سه استان داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان نیز با ظرفیت های بسیار مناسب سه استان مثلث طلایی گردشگری، همکاری و استفاده از توانمندی های شرکت های بین المللی را برای توسعه این صنعت در سه استان بسیار مفید دانست و افزود: به عنوان نمونه خطوط هوایی برلین (air berlin) می تواند این استان ها را به بیش از 190 نقطه مقصد گردشگری جهان وصل نماید و ازآنجاکه این شرکت از خطوط هوایی ارزان قیمت جهان بوده، می تواند گردشگران بسیار زیادی را با هزینه کم به کشور منتقل نماید.

محمدرضا رجالی، استفاده از خدمات کنسولگری کشورهای مقصد را در این سه استان مثلث طلایی گردشگری ضروری دانست و تصریح کرد: با استفاده از خدمات کنسولی در این سه استان می توان هزینه و زمان صدور روادید را برای گردشگران خارجی و تجار ایرانی کاهش داد که این امر می تواند سبب تسهیل ورود گردشگر و همچنین فعالیت های تجاری با کشورهای مقصد شود.

رجالی توسعه ناوگان حمل ونقل زمینی همراه با تقویت خطوط هوایی داخلی و بین شهری و همچنین عملیاتی و اجرایی شدن قطار پرسرعت اصفهان - تهران را، از اقدامات مهم برای توسعه خدمات گردشگری این سه استان عنوان کرد.

نقش منفی بانک ها در کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان فارس نیزدر این نشست هدف از تشکیل این مثلث را استفاده بهینه از پتانسیل های گردشگری استان های اصفهان، فارس و یزد بیان و از فراهم نبودن زیرساخت های لازم در گردشگری ابراز تأسف کرد و گفت: با تشکیل این مثلث گردشگری می توان زیرساخت های لازم را فراهم کرد.

اصغر ظریف کار فرد، با بیان اینکه امروز در صنعت گردشگری با چالش های زیادی روبرو هستیم، گفت: یکی از این مشکلات سرمایه گذاری است. بالا بودن سود بالای بانکی به سپرده ها موجب کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری در گردشگری شده است. در حالیکه جذب گردشگر داخلی برای رونق صنعت گردشگری مؤثراست.

رشد 800 درصدی ورود گردشگر خارجی به یزد

رئیس کمیسیون گردشگری و گسترش خدمات توریسم اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گفت: آمار گردشگر خارجی به استان یزد از سال 1392 تاکنون با رشد 800 درصدی مواجه بوده و در سال گذشته تعداد گردشگران خارجی این استان به 113 هزار نفر رسیده است.

محمدرضا داد، با اشاره به مشکلات گردشگری این استان همچون کمبود هتل، فراهم نبودن زیرساخت های لازم و... افزود: فلسفه تشکیل مثلث طلایی گردشگری ایران شناسایی و ارائه راهکارهای لازم و برنامه ریزی به منظور رفع این مشکلات است.

در ادامه این برنامه از سه کتاب بازاریابی شهری، برندسازی شهری اصفهان و راهنمای برند شهری اصفهان رونمایی شد و همچنین توضیحاتی در ارتباط با برند شهر اصفهان و نحوه طراحی آن به حضار ارائه شد.

1