23 ژوئیه 2024 - 00:47

فرودگاه های تهران - تهران چند فرودگاه دارد؟

25 فوریه 2024 - 21:30 dsfr.ir/ry9ci

فرودگاه های تهران - تهران چند فرودگاه دارد؟
فرودگاه های تهران - تهران چند فرودگاه دارد؟
FLIGHTS TO AIRPORT IMAM KHOMEINI INTL (IKA), TEHRAN / IRAN

تهران چند فرودگاه دارد؟ این سؤال اغلب مسافرانی است که قصد دارند سفر هوایی را تجربه کنند.

تهران چند فرودگاه دارد؟ این سؤال اغلب مسافرانی است که قصد دارند سفر هوایی را تجربه کنند. در حال حاضر، تهران سه فرودگاه دارد. هر کدام از آن ها، امکانات درخور و شایسته ای به مسافران ارائه می دهند که عبارتند از فرودگاه امام خمینی، مهرآباد و پیام. فرودگاه های تهران، از پرترددترین فرودگاه های منطقه هستند که نقش مهمی در جذب گردشگر و ترویج صنعت گردشگری ایفا می کنند.

قبل از این که چمدان خود را ببندید، لازم است اطلاعاتی راجع به فرودگاه های تهران و پروازهای روزانه آن ها کسب کنید، چرا که به شما کمک می کند تا برنامه های سفر خود را بهتر و دقیق تر پیش ببرید. در این مقاله اطلاعات جامعی از فرودگاه های پایتخت در اختیار شما قرار می دهیم.

تهران چند فرودگاه دارد؟

تهران چند فرودگاه دارد؟

حال که با فرودگاه های مهم تهران آشنا شدید، آیا محل اقامت خود را رزرو کرده اید یا در این باره هیچ اقدامی انجام نداده اید؟ در هر حال، جای نگرانی نیست. در شهر بزرگ تهران به دلیل تنوع بالای هتل و اقامتگاه، دست شما برای انتخاب محل اقامت متناسب با نیازها و سلیقه شخصی کاملا باز است. پیشنهاد ما به شما، رزرو هتل از طریق وب سایت های معتبر در ایران است. به عنوان مثال می توانید برای رزرو هتل های تهران از ایران هتل آنلاین اینجا کلیک کنید.

لیست فرودگاه های تهران شامل فرودگاه امام خمینی، مهرآباد و پیام می شوند. در این بین، فرودگاه مهرآباد و امام خمینی دو فرودگاه بین المللی در تهران محسوب می شوند. اولین فرودگاه معروف تهران، فرودگاه مهرآباد است که در نزدیکی کوهستان های البرز قرار دارد.

در مجموع ۳ فرودگاه در تهران دایر است؛ فرودگاه مهرآباد برای پروازهای داخلی و حج، فرودگاه امام خمینی برای پروازهای خارجی و فرودگاه پیام برای خدمات باربری هوایی

تا چندی پیش، تمامی پروازهای داخلی و خارجی از طریق این فرودگاه انجام می گرفت تا این که فرودگاه بزرگ امام خمینی ساخته شد. اکنون پروازهای خارجی تنها از فرودگاه امام صورت می گیرد. در پایان مقاله خواهید دانست که به طور کلی تهران چند فرودگاه دارد و چه امکاناتی ارائه می دهند.

کدام فرودگاه تهران خارجی است؟

فرودگاه بین المللی امام خمینی که در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است، به عنوان مهم ترین فرودگاه تهران، خدمات پروازهای خارجی را ارائه می دهد. پروژه ساخت این فرودگاه، اولین بار توسط عده ای از نخبگان ایرانی در سال ۱۳۴۶طراحی و اجرا شد.

فرودگاه امام، ۱۴ هکتار وسعت دارد که شامل چندین سالن، پارکینگ با ظرفیت بالا، خدمات حمل ونقل فرودگاهی و امکانات مدرنی همچون تغذیه، سرگرمی و دیگر امکانات رفاهی می شود. ارائه این امکانات، جذابیت زیادی را در بین مسافران سفرهای هوایی به وجود آورده است. اما این ها تنها بخشی از امکانات شهر فرودگاهی امام خمینی است. سایر امکانات آن شامل موارد زیر است:

  • هتل های متنوع
  • خدمات بانک و صرافی
  • رستوران
  • کافی شاپ
  • اینترنت رایگان
  • جایگاه تشریفات اختصاصی
  • بخش گمرک
  • خدمات پست
  • بخش اورژانس

ناگفته نماند که فرودگاه امام میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی و بیش از ۷۰۰ پرواز است که به صورت روزانه انجام می گیرند. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت هواپیمایی آسمان، ایران ایر، ماهان ایر، زاگرس، تابان و ... اشاره کرد.

اگر از شهر تهران قصد رفتن به فرودگاه امام دارید، چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد. راحت ترین راه، استفاده از مترو است. برای این کار باید خط شماره ۸ مترو تهران به مقصد فرودگاه را سوار شوید. راه دیگر، استفاده از اتوبوس است که از مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد حرکت می کند.

تهران چند فرودگاه دارد؟

فرودگاه داخلی تهران کجاست؟

فرودگاه مهرآباد، قدیمی ترین فرودگاه تهران است که بیشتر پروازهای داخلی و پرواز حجاج از طریق آن انجام می شود. سابقاً این فرودگاه، مقصد و مبدا تمام پروازهای خارجی تهران بود؛ اما با افتتاح فرودگاه امام خمینی، این پروازها به فرودگاه جدید منتقل شدند.

این فرودگاه دارای زمینی به وسعت ۵۸۰ متر مربع است که دو باند فرودگاه و بسیاری از امکانات مدرن را در خود جای داده است. جالب است بدانید که خاندان پهلوی، بسیاری از پروازهای شخصی خود را از طریق این فرودگاه انجام می دادند. در آن زمان، تعداد پروازهای هوایی هم کم نبود؛ اما رشد و پیشرفت امروزی را نداشت.

فرودگاه مهرآباد، ۶ ترمینال مجزا دارد که هر کدام از آن ها برای نوع خاصی از پروازها طراحی شده اند. از میان انبوه پایانه های فرودگاه، ترمینال ۱ و ۲ مخصوص پروازهای داخلی است. ترمینال ۳ و ۵ برای پروازهای حج تمتع و حج عمره که از تهران به سمت مکه و مدینه می روند. ترمینال ۴ مخصوص خروج از تهران و در نهایت، ترمینال ۶ که مخصوص ورود به تهران از هر کدام از شهرهای داخلی است. هر یک از این پایانه ها، امکانات متعددی برای رفاه مسافران در نظر گرفته اند که به شرح زیر هستند:

  • رستوران
  • کافی شاپ
  • ترانزیت
  • سالن عمومی
  • غرفه کتاب
  • نمازخانه
  • بوفه
  • پارکینگ
  • دستگاه خودپرداز
  • بانک ملی
  • دفاتر شرکت های هوایی
  • ایستگاه تاکسی
  • ترمینال

این فرودگاه در غرب شهر تهران ساخته شده است. لازم به ذکر است که فرودگاه از سه راه بزرگراه اصلی تهران، احاطه شده است. به طوری که از جنوب، بزرگراه فتح، از شرق و شمال، بزرگراه آیت الله سعیدی، و از غرب، بزرگراه همت. بنابراین برای رفتن به این فرودگاه، استفاده از وسایل نقلیه دیگر مانند ماشین، تاکسی و اتوبوس از راه های ممکن هستند.

فرودگاه مهرآباد دارای دو ایستگاه مترو است که شما را به ترمینال های مختلف فرودگاه می رسانند. با استفاده از مترو به راحتی و بدون ترافیک به فرودگاه می رسید.

بزرگ ترین فرودگاه تهران کدام است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از مسافران و گردشگران مطرح شود، این است که بالاخره، بزرگترین فرودگاه تهران کدام است؟ ما برای پاسخ از فاکتور مقایسه استفاده می کنیم. مقایسه دو فرودگاه امام و فرودگاه مهرآباد.

  • فرودگاه امام، ۱۴ هکتار وسعت دارد. این در حالی است که فرودگاه مهرآباد، تنها ۵۸۰ مترمربع است.
  • پروازهای بین المللی بر عهده فرودگاه امام و پروازهای داخلی و زیارتی را فرودگاه مهرآباد ارائه می دهد.
  • فرودگاه امام دارای مراکز خرید و فروشگاه های متنوع و مدرن است، در صورتی که فرودگاه مهرآباد از امکانات کمتر و ساده تری برخوردار است.
  • پروازهای روزانه فرودگاه به مراتب بیشتر از پروازهای فرودگاه مهرآباد است.
  • از نظر مساحت، فرودگاه امام در رتبه اول قرار می گیرد که به امکانات مدرنی نیز مجهز است.
  • فرودگاه مهرآباد، دومین فرودگاه تهران از نظر وسعت است. این فرودگاه بسیار نزدیک به مرکز شهر قرار گرفته است.

بدون شک با مقایسه همه این موارد، اذعان می کنید که فرودگاه امام بزرگترین فرودگاه تهران از لحاظ وسعت و امکانات است. با این حال اگر قصد دارید از فرودگاه مهرآباد استفاده کنید، می توانید با کمک اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد، به تاریخ دقیق پروازهای داخلی و خارجی و همچنین مقاصد پروازها دسترسی داشته باشید.

لیست فرودگاه های تهران

در این بخش قصد داریم به معرفی لیست فرودگاه های تهران به طور کامل بپردازیم. از جمله این فرودگاه ها می توان به فرودگاه امام خمینی و فرودگاه پیام اشاره کرد.

1. فرودگاه بین المللی مهرآباد و مسافربری

فرودگاه بین المللی مهرآباد و مسافربری

اولین مورد از لیست فرودگاه های تهران، فرودگاه مسافربری و بین المللی مهرآباد است. این فرودگاه در جنوب غربی شهر، در منطقه مهرآباد واقع شده است. فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۱۷ تأسیس شد و قدیمی ترین فرودگاه ایران است.

جالب است بدانید که این فرودگاه چهارمین فرودگاه پررفت وآمد خاورمیانه از نظر ترافیک مسافری است. این فرودگاه در سال ۲۰۲۲ به ۱۶ میلیون مسافر خدمات ارائه داده است. از طرفی فرودگاه مهرآباد به بیش از 50 مقصد داخلی و بین المللی پرواز دارد. شرکت های هواپیمایی ایرانی و خارجی متعددی در این فرودگاه فعالیت می کنند.

امکانات فرودگاه مهرآباد

  • رستوران و کافه
  • فروشگاه
  • صرافی
  • نمازخانه
  • بانک
  • دفتر پست
  • پارکینگ

دسترسی به فرودگاه مهرآباد

مترو: خط 4 مترو تهران فرودگاه مهرآباد را به مرکز شهر متصل می کند.
اتوبوس: اتوبوس های متعددی از مناطق مختلف تهران به فرودگاه مهرآباد رفت وآمد می کنند.
تاکسی: تاکسی راه آسان و سریع برای دسترسی به فرودگاه مهرآباد است.

آدرس: غرب تهران، میدان آزادی، خیابان معراج
تلفن: 61021
آدرس سایت: https://mehrabad.airport.ir

ترمینال 1 و 2: ورود و خروج پروازهای داخلی
ترمینال 3 و 5: ورود و خروج حج تمتع و ورودی حج عمره
ترمینال 4: خروجی پروازهای داخلی
ترمینال 6: ورودی پروازهای داخلی

2. فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی | Imam Khomeini International Airport

همان طور که اشاره کردیم، ساخت فرودگاه امام به سال ۱۳۴۶ برمی گردد که با مشکلات فراوانی همراه بود این فرودگاه چندی بعد با اسم جدیدی به نام فرودگاه بین المللی آریامهر در سال ۱۳۵۱ تصویب شد. فرودگاه بین المللی امام، به طور کامل فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد. از آن به بعد، کلیه پروازهای خارجی و بین آلمللی به این فرودگاه منتقل شد.

اگر برای رسیدن به این فرودگاه قصد دارید از بزرگراه تهران-قم وارد شوید، باید ترافیک سنگین این مسیر را به جان بخرید. از این مسیر تا فرودگاه حدوداً یک ساعت زمان می برد. بد نیست، قبل از حضور در فرودگاه امام با کلیه امکانات آن آشنا شوید. علاوه بر امکانات ساده فرودگاه امام که پیش از این اشاره کردیم، مواردی از قبیل خدمات بار و پیگیری بار، اجاره خودرو، امانات بار و خدمات کافی نت را هم می توان به لیست کامل امکانات فرودگاه امام افزود.

امکاناتی که فرودگاه به مسافران پروازهای خود ارائه می دهد، باعث شده تا نام آن در صدر فرودگاه های تهران بدرخشد. از جمله امکانات مهم این فرودگاه، هتل های چند ستاره ای هستند که با ارائه مدرن ترین امکانات، پذیرای مسافران داخلی و خارجی هستند. با اقامت در این هتل ها، دسترسی راحتی به فرودگاه و مرکز شهر خواهید داشت.

از جمله هتل هایی که در نزدیکی فرودگاه امام ساخته شده اند، می توان به دو مورد از آن ها یعنی هتل ۴ ستاره رمیس و هتل ۵ ستاره رکسان اشاره کرد. امکانات و خدمات لوکسی که این دو مجموعه اقامتی در اختیار شما قرار می دهند، سفر راحت و بی دردسری را برای شما رقم می زنند.

آدرس: بزرگراه خلیج فارس، کیلومتر ۳۰
تلفن: 096330

3. فرودگاه پیام

فرودگاه بین‌المللی پیام کرج | Payam International Airport

یکی دیگر از فرودگاه های تهران، فرودگاه پیام است که در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است، بنابراین مسافت کوتاهی تا مرکز شهر دارد. این فرودگاه در سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرودگاه مسافربری تهران شروع به کار کرد. فرودگاه پیام در حال حاضر، پروازهای مسافربری به شهرهای کیش، اهواز، مشهد و یزد دارد و قرار است در آینده ای نزدیک، پروازهای جدیدی به شهرهای دیگر افزوده شود.

آدرس: کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم    
تلفن: 026-33266185

فرودگاه کرج، تحت نظارت شرکت خدمات بین المللی پیام، یکی از شرکای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کد یاتا PYK و کد ایکائو OII اداره می شود. یکی از امکانات مهم فرودگاه پیام، وجود باندهایی است که می توانند هواپیماهای بزرگی همچون بوئینگ و ایرباس را پذیرا باشند. علاوه بر آن، قابلیت این را دارد تا در مواقع اضطراری، جایگزین دیگر فرودگاه های تهران از جمله مهرآباد و امام خمینی شود. سایر امکانات و خدمات متنوع فرودگاه پیام شامل موارد زیر است:

  • خدمات هوایی
  • دستگاه کمک ناوبری
  • آتشفشان
  • پارکینگ
  • رستوران
  • بانک
  • برج مراقبت پرواز
  • مرکز سوخت گیری
  • تعمیرات
  • خدمات پشتیبانی
  • خدمات اورژانس

راه های مختلفی برای رسیدن به فرودگاه پیام وجود دارد. افرادی که قصد دارند با خودروی شخصی به سمت فرودگاه حرکت کنند، باید ابتدا وارد شهر کرج شده وسپس به منطقه مهرشهر بروند. این فرودگاه در خیابان ارم؛ خیابان اصلی و معروف مهرشهر قرار گرفته است. زمان دقیق رسیدن به فرودگاه از این طریق، با توجه به ترافیک بالای مسیر، ممکن است کمی طول بکشد.

1