27 آوریل 2024 - 20:43
رییس اداره میراث فرهنگی نایین:

ایجاد سایت موزه در «نارین قلعه» نایین نیازمند اعتبار است

21 فوریه 2024 - 12:20 dsfr.ir/ex19a

ایجاد سایت موزه در «نارین قلعه» نایین نیازمند اعتبار است
«نارین قلعه» نایین | Narin Castle
مرمت قدیمی‌ترین بنای شهر نایین به قدمت ۲۰۰۰ سا

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نایین گفت: طرح ایجاد «سایت موزه» در «نارین قلعه» پیشنهاد شده اما این کار نیازمند اعتبارات لازم برای تکمیل مرمت های حفاظتی و مطالعات باستان شناسی است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، نارین قلعه کهن ترین بنای تاریخی شهر نایین در شرق اصفهان است که برخی قدمت آن را متعلق به دوران پارتیان و عده ای نیز مربوط به دوران ساسانیان می دانند.

سایت موزه (موزه فضای باز) مکانی برای معرفی یافته ها و داده های مهم باستان شناسی است؛ زمانی که یک کاوش علمی باستان شناسی به نتایج مطلوب و کشف آثار ارزشمند غیرمنقول منجر می شود و قابل انتقال به موزه ها نیست، با فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم، مکان مورد نظر برای بازدید عموم مهیا می شود.

محمود مدنیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منتظرِ تامین اعتبارهای لازم هستیم تا با انجام مطالعات باستان شناسی و تکمیل مرمت های حفاظتی بتوانیم طرح سایت موزه نارین قلعه را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای نارین قلعه در سال ۱۴۰۱ تامین اعتبار شد، گفت: قرارداد مرمتِ این بنای تاریخی در سال جاری بسته شد و پیمانکار از شهریور کار خود را شروع کرد.

مدنیان با اشاره به اینکه مرمت نارین قلعه، حفاظتی است و همچنان ادامه دارد، افزود: بخش هایی از قلعه فرو ریخته بود و نیاز به استحکام بخشی داشت در نتیجه با تامین اعتبار اخیر، پِی بندی و استحکام بخشی آن آغاز شد.

وی یادآور شد: نارین قلعه یک دیوار اصلی در سمت جنوب دارد که بخش هایی از میانه آن ریخته بود و اگر استحکام بخشی و پی بندی نمی شد کل دیوار فرو می ریخت.

وی با بیان اینکه بدنه این دیوارِ قلعه استحکام بخشی شد تا از فرسایش های جوی و رطوبتی مصون و محفوظ بماند، افزود: سایر دیواره ها که ارتفاع آنها به یک متر می رسد، با مصالح همخوان (خشت و گل) در حال استحکام بخشی است.

مدنیان ادامه داد: بنای۲ برجِ قلعه ریخته و یکی از این برج ها بر اساس اسناد موجود در حال بازسازی است.

«نارین قلعه» نایین | Narin Castle

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی نایین، پیشتر در سال ۱۳۹۹ برای مرمت حفاظتی نارین قلعه ۲ میلیارد ریال تامین اعتبار و این بودجه صرف استحکام بخشی و مرمت حفاظتی هسته مرکزی قلعه شد که به دلیل فرسایش جوی ریخته بود.

به گزارش ایرنا، نارین قلعه حدود ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و خندق اطراف آن که بخشی از ساختار حفاظتی قلعه محسوب می شود در دوره قاجار به تصرف مردم درآمد اما بخش هایی از این خندق به عنوان الگو حفاظت می شود.

گفته می شود این بنا در اصل آتشکده بوده اما برخی دیگر از باستان شناسان اعتقاد دارند این بنا، کاربری نظامی و اداری داشته است.

نارین قلعه به شماره ۴۱۷۷ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این بنا پیشتر در تملک وزارت اقتصاد و دارایی بود و سند آن در سال ۱۳۹۵ به نامِ وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

شهرستان نایین در ۱۳۰ کیلومتری شرق اصفهان است.

1