27 ژوئیه 2024 - 19:30
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور:

طرح های عمرانی پیوست فرهنگی - تاریخی گرفتند

1 فوریه 2024 - 09:20 dsfr.ir/zj1k7

طرح های عمرانی پیوست فرهنگی - تاریخی گرفتند
نمایی از یک میدان در شهر کرمان
طرح های عمرانی پیوست فرهنگی - تاریخی گرفتند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: برای نخستین بار در مهرماه امسال دستورالعمل پیوست های تاریخی - فرهنگی برای پروژه های عمرانی به استان ها و نهادهای اجرایی ابلاغ شد، بنابراین طرح های عمرانی از احداث سد تا راهسازی و شبکه های آبرسانی و گازرسانی و ... بر اساس این دستورالعمل باید اجرا شوند.

به گزارش «دنیای سفر»، مصطفی ده پهلوان عصر روز ۱۱ بهمن ماه در نشست با مدیران و اعضای هئت علمی دانشگاه های کرمان اظهار کرد: آینده کشور در دستان میراث فرهنگی و طبیعی است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد غیرنفتی بیان کرد: هنوز اقتصاد غیرنفتی را درک نکردیم و میراث فرهنگی و طبیعی از این نوع است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با اشاره به نگاه ها به کاربرد میراث فرهنگی تصریح کرد: سطح سواد میراثی در کشور بسیار پایین است. 

وی با تبیین کاربرد میراث فرهنگی، طبیعی، گردشگری و باستان شناسی و در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه افزود: با توجه به اقلیم ایران، متاسفانه مهندسی آب، کاریز، قنات و شبکه های آبرسانی را جدی نگرفتیم و آن ها را به روز نکردیم و نتوانستیم به کاربرد این میراث فرهنگی در کنار توریسم، هویت و شناسنامه در جامعه امروز فکر کنیم.

ده پهلوان بیان کرد: سوال اینجا مطرح است که آیا هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و صفویان چاه نفت داشتند؟ پس چگونه اقتصاد خود را تامین می کردند؟

وی افزود: با توجه به موقعیت ایران، بنابراین ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد این حکومت های پیش و پس از اسلام از طریق ترانزیت بوده است.

وی با اشاره به معماری بوم آور تصریح کرد: نیاکان ما تجربه زیست مسالمت آمیزی با طبیعت و اقلیم خود داشته اند. آیا ما نمی توانستیم آن ها را با ساز و کاری به روز کنیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: متاسفانه طرح هادی بافت های روستاییمان را نابود کرد و دیگر آداب و رسوم روستایی نداریم.

وی با بیان این مطلب که کشوری که هویت نداشته باشد، مثل سپر سست است و در مقابل آسیب ها نمی تواند دوام بیاورد، اظهار کرد: هویت هر کشور متشکل از غذا، پوشاک، میراث ناملموس و ... است و اینها حلقه های مفقوده ای است که ما از دست دادیم یا فراموش کرده ایم.

ده پهلوان علل بحران گ های زیست محیطی در کشور را در عدم استفاده از تجربه زیستی دانست و بیان کرد: روزی آسیب دست بردن در طبیعت و اکوسیستم را خواهیم دید و پژوهشگران باید هشدارها و زنگ خطرها را به مدیران بدهند.

وی در ادامه عنوان کرد: در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یک گروه گردشگری راه اندازی کردیم و سال آینده احتمالا به پژوهشکده تبدیل شود، همچنین گروه پژوهشی میراث طبیعی را نیز تشکیل داده ایم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور خط مقدم صیانت از میراث فرهنگی را شهرستان ها و استان ها دانست و بیان کرد: باید سطح دانش و تخصص کارشناسان شهرستانی را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی را به درستی انجام نمی دهیم، در ادامه گفت: برای نخستین بار در مهرماه امسال دستورالعمل پیوست های تاریخی - فرهنگی برای پروژه های عمرانی به استان ها و نهادهای اجرایی ابلاغ شد، بنابراین طرح های عمرانی از احداث سد تا راهسازی و شبکه های آبرسانی و گازرسانی و ... براساس این دستورالعمل باید اجرا شوند. 

ده پهلوان توصیه کرد: به موضوع فناوری اهمیت زیادی بدهید، رسانه و فناوری می تواند جاماندگی ما را در سواد میراثی جبران کند. موزه های ایران تقریبا خالی از فناوری هستند. 

وی با اشاره به نقش سمن ها در حفظ میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: میراثی که پشتوانه مردمی نداشته باشد، به درستی حفظ نخواهد شد.

1