25 آوریل 2024 - 12:56

توضیح درباره واگذاری ۱۹ بنای تاریخی

7 می 2023 - 16:00 dsfr.ir/6i6hq

توضیح درباره واگذاری ۱۹ بنای تاریخی
دنیای سفر
عمارت مسعودیه تهران

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست. به بیان دیگر، موضوع تملک در میان نیست، مرمت و بهره‌برداری از آن‌ها مطرح است.

به گزارش «دنیای سفر»، پس از اعلام خبر واگذاری بهره‌برداری ۱۹ بنای تاریخی از جمله ارگ خشتی «راین» در کرمان، که به ویژه واگذاری آن، به عنوان میراث ملی نفیس واکنش برانگیز شد، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای شفاف شدن موضوع، این توضیح را داد که «بناهای تاریخی را واگذار نمی‌کنیم، بلکه طبق مزایده این ابنیه، به افرادی با مدت مشخص و مبلغ مشخص اجاره داده می‌شود تا آن‌ها را مرمت و نگهداری کنند و در حوزه‌هایی که ما تایید می‌کنیم، کاربری خوبی برایشان در نظر بگیرند.»

اما توضیحات وزیر نتوانست منتقدان را نسبت به واگذاری بهره‌برداری میراث ملی که برخی از آن‌ها به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی، آثاری نفیس به شمار می‌آید و قابلیت ثبت جهانی دارد، متقاعد کند. اکنون، علی دارابی قائم مقام ضرغامی و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه واکنش‌ها، در مراسم معارفه و تکریم مدیران عامل جدید و پیشین صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، یعنی همان‌جایی که مزایده بهره‌برداری بناهای تاریخی را برگزار می‌کند، گفت: ما نیازمند حفاظت، مرمت، نگهداری و بهره‌برداری از آثار و بناهای تاریخی هستیم. تأسیس صندوق احیا هم به همین منظور است.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: بر اساس اصل ۸۳ قانون اساسی، تمام بناهای تاریخی و نفایس در اختیار و تحت تملک دولت است و این بناها قابل واگذاری به غیر نیست. پس بحث تملک در میان نیست، موضوع بهره‌برداری است. باید در این امر، سرعت عمل داشته باشیم؛ چرا که ابنیه و اماکن تاریخی در معرض خطر و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارند. نهادی مثل صندوق احیا امروز برای مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی به کمک آمده است.

او اضافه کرد: اگر صندوق را نداشتیم، امروز تکلیف مضاعف بود که صندوق را ایجاد کنیم، چون فقط برای مرمت ۵ هزار میلیارد تومان و برای تملک بناها ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، در حالی‌که این ارقام از بودجه وزارتخانه بیشتر است.

دارابی همچنین با تأکید بر روایتگری و جهاد تبیین، بیان کرد: باید تشکل‌های مردمی را ایجاد و تقویت کنیم تا بتوانیم بناها را حفظ کنیم. بعد از ثبت، حفظ و مرمت و بهره‌برداری و آموزش و ... را داریم که اگر این اتفاق نیفتد، نقض غرض است.

قائم مقام وزیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم از برگزاری نمایشگاه موزه‌ای مشترک میان ایران و عربستان و چین در کشور چین خبر داد و افزود: موضوع این نمایشگاه، نقش فرهنگ و تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و چین است.

عمارت مسعودیه که به مدت ۵۹ سال به بخش خصوصی واگذار شده،‌ درحالی‌که واگذاری آن منقاشه‌برانگیز شد

حسین ساری مدیرعامل پیشین صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی درباره مزایده بهره‌برداری ۱۹ بنای تاریخی، گفت: وقتی بناها به‌صورت اصولی مرمت می‌شوند، دهه‌ها و شاید سده‌ها به عمرشان اضافه می‌شود. پس واگذاری مرمت و البته بهره‌برداری بصورت موقت، رویکرد درستی است و کسانی را که نسبت به آن ابهام دارند، باید توجیه کنیم. نمونه‌اش همین عمارت مسعودیه که یک دهه است مسکوت مانده و تخریب آن بیشتر شده است.

وی افزود: بسیاری از بناهای تاریخی ما دارد به تلی از خاک تبدیل می‌شود و باید هرچه سریع‌تر به سمت مرمت و احیای آن‌ها حرکت کنیم. چندی پیش البته یک ابهامی در واگذاری برخی از بناها که به صورت مزایده بود، ایجاد شد که باید گفت هیچ بنایی به فروش گذاشته نشده است. اطلاق «فروش» یا «حراج»، جعلی و انحرافی است. مزایده‌های مذکور به صورت الکترونیکی است و همه به آن دسترسی دارند و جای ابهام ندارد. قراردادها هم سه طرفه است، صندوق احیا، سرمایه‌گذار و استان به عنوان ناظر.

ساری که اکنون مدیرکل حوزه وزارتی و بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، اظهار کرد: تمام بناها دارای طرح‌های اولیه برای مرمت هستند و نظارت کامل بر مرمت بناهای تاریخی انجام می‌شود و هرگونه مداخله در مرمت بناها تحت نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی است. سابقه صندوق نشان می‌دهد بیش از ۱۲۰ بنا به مزایده گذاشته شده که تعداد زیادی از آن‌ها آماده بهره‌برداری است.

1