17 آوریل 2024 - 13:36
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جیرفت:

جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار شد

29 مارس 2023 - 19:00 dsfr.ir/ni1ue

جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل برگزار شد
آرمان کرمان
تپه های کُنارصندل جیرفت

تپه کنار صندل الف مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل واقع شده. این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۵۰۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش «دنیای سفر»، محوطه های تاریخی جیرفت که در طول هزاره های سوم پیش از میلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده جزو غنی ترین محوطه های تاریخی جهان محسوب می شود. یکی از بقایای این تمدن عظیم تپه کنارصندل است که در ۳۰ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و با نام تپه کنارصندل جنوبی و شمالی شناخته می شود. به گفته کارشناسان این ۲ تپه در فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند و ارتفاعشان به ترتیب ۱۳ و ۲۱ متر است.

مورخان اعتقاد دارند تپه های کنارصندل بخش هایی از یک شهر بزرگ به وسعت ۶ کیلومتر مربع بوده، شهری که حدود ۸۰۰ متر از محل کنارصندل جنوبی در جهت شرق تا بستر کنونی هلیل رود و یکهزار و ۴۰۰ متر به سمت شمال تا کنارصندل شمالی کشیده شده بوده است.

از تپه کنارصندل آثار تاریخی متعددی یافت شده است که همه این آثار شامل مجسمه هایی از جنس مفرغ، سفال های منقوش، ساده و زیورآلات در موزه باستان شناسی جیرفت نگهداری می شود.

امروزه آثار باستانی، تاریخی و جاذبه های فرهنگی، عوامل مهمی در جذب گردشگر است چرا که آثار باستانی و کهن هر جامعه معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ویژگی ها و ارزش هایی درخور توجه همان مملکت، مردم و مرز و بوم است.

این آثار دارای ارزش های معنوی بسیار زیاد برای اقوام و جاذبه ای برای دیگران نیز است در نتیجه باعث جذب دیگران برای بازدید و شناخت آن جاذبه ها و آثار می شود.

تپه باستانی کُنارصندل جیرفت که از زیبایی های تاریخی این شهرستان محسوب می شود روزهای نخستین سال نو در قالب جشنواره های نوروزی میزبان گردشگران زیادی است.

در همین زمینه رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جیرفت گفت: جشنواره نوروزی تپه های کنارصندل این شهرستان روز پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در روستای کنارصندل برگزار می شود.

محمد سالاری با اشاره به اینکه جشنواره مذکور با همکاری ارشاد برپا می شود اظهار کرد: در کنار برگزاری این جشنواره موسیقی محلی، تئاتر، بازهای بومی و برنامه ویژه کودکان نیز اجرا می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جیرفت افزود: در طول ایام نوروز نمایشگاه خرده سفال های مطالعاتی را در شهر قدیم جیرفت و نمایشگاه عکس از بناهای تاریخی و محوطه های باستانی در تپه کنارصندل برگزار کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان جیرفت علاوه بر طبیعت بکر دارای تپه های باستانی و همچنین موزه باستان شناسی است که علاقه مندان خاص خود را دارد.

1