19 مارس 2024 - 04:21

برنامه های گردشگری کیش در نوروز 1402

29 ژانویه 2023 - 13:00 dsfr.ir/1z1tr

برنامه های گردشگری کیش در نوروز 1402
بهداشت نیوز
حال و هوای جزیره کیش در نوروز 1401

دست اندرکاران گردشگری کیش، افق افزایش ۱۵ درصدی ورود مسافران نوروز ۱۴۰۲ را برای این جزیره ترسیم کرده اند تا فعالان گردشگری بتوانند در این عید، روزی نو و به یاد ماندنی را برای میهمانان رقم بزنند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، حدود ۸۰ درصد از اقتصاد جزیره کیش وابسته به صنعت گردشگری است که عمده شاغلان این جزیره نیز به صورت مستقیم در این صنعت مشغول بکار هستند به طوریکه می توان ادعا کرد حضور گردشگران در کیش لازمه زندگی کیشوندان است.

به همین دلیل توجه به اعتلای صنعت گردشگری کیش همواره در فصول مختلف سال باید مورد توجه قرار بگیرد از این رو انتظار می رود برنامه ریزی های مناسب برای بخش گردشگری کیش در ۲ ماه مانده به ایام نورزو ۱۴۰۲ به صورت ویژه تدوین تا در زمان مقرر عملیاتی شود.

البته ناگفته نماند که نخستین جلسه ستاد نوروزی این جزیره هفته گذشته با حضور اکثریت اعضای بخش خصوصی و دولتی جزیره تشکیل و پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی مسافران نوروز ۱۴۰۲ نسبت به دوره قبل آن اعلام شد.

انگیزه سفر برای دوران پساکرونا، افزایش نرخ ارز که باعث تحت تاثیر قرار دادن سفرهای خارجی می شود و همچنین روند افزایشی سال های گذشته از جمله دلایلی است که از سوی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای ترسیم رشد ورود گردشگران به این جزیره در نوروز پیش رو است.

پیش بینی می شود در نوروز حدود ۲۳۷ هزار نفر مسافر وارد کیش شوند که تمام زیرساخت ها، امکانات و خدمات موجود جزیره از جمله امکانات اسکان در هتل ها و کمپ های مسافری، تفریحات سالم و خدمات گردشگری را بر مبنای این پیش بینی افزایش پیدا می کند.

پیش بینی ورود ۲۳۷ هزار مسافر

مرتضی رمضانی گالشی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: پیش بینی می شود در این مدت حدود ۲۳۷ هزار نفر مسافر وارد کیش شوند که در نظر داریم تمامی زیرساخت ها، امکانات و خدمات موجود جزیره از جمله امکانات اسکان در هتل ها و کمپ های مسافری، تفریحات سالم و خدمات گردشگری را بر مبنای این پیش بینی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۰ درصد از مسافران در هتل ها اسکان داشته و بقیه در کمپ های مسافری، خانه مسافرها، مهمانسرای ادارات و منازل کیشوندان اسکان داشته اند اضافه کرد: امسال در نظر داریم به منظور ارایه خدمات کیفی تر با همکاری جامعه هتلداران اسکان مسافران در این مراکز را افزایش دهیم.

بیش از ۵۰ هتل مهیای پذیرایی از میهمانان

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران کیش هم با بیان اینکه فعالیت نوروزی هتل های جزیره کیش از ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ادامه دارد، گفت: بیش از ۵۰ هتل این جزیره با ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار نفر در هر روز، آماده پذیرش ۲۴۰ هزار مسافر در ایام نوروز ۱۴۰۲ است.

مسیح الله صفا افزود: این مراکز آماده پذیرش ۲۴۰ هزار مسافر در این ایام هستند و با نظارت سازمان های ذیربط و همکاری اعضای هیات مدیره و چارترکنندگان ارایه خدمات کیفی و مناسبت از دستورکارهای این جامعه برای پذیرایی از مسافران است.

بیش از ۱۷۵ هزار متر مربع فضا برای برپایی چادر

کمپ های مسافری یکی دیگر از مراکز اقامت مسافران در نوروز است که به گفته مدیرعامل شرکت عمران آب و خدمات نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۵ هزار متر مربع فضا در قالب کمپ های اسکان نوروزی خانوادگی و مجردی، و کمپ های ویژه شرایط بحرانی با امکان نصب نزدیک به چهار هزار تخته چادر آماده کرده بود که این تعداد خدمت در نوروز ۱۴۰۲ براساس پیش بینی ستاد نوروزی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

محسن نظر پور افزود: همچنین این شرکت فعالیت های استقبال از نوروز را از هم اکنون آغاز کرده و در حال آسفالت زیری، بهسازی و زیباسازی معابر است و تمامی خدمات تا ایام عید به روزرسانی می شود.

افزایش پروازهای کیش

ورود به وسیله کشتی و هواپیما ۲ راه حضور گردشگران در جزیره کیش است که به گفته رمضانی، سازمان منطقه آزاد کیش هم اکنون در حال رایزنی با شرکت های هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازها در ایام نوروز هستیم که بسیاری از این شرکت ها موافقت خود با این اقدام را اعلام کرده اند.

افزایش سه برابری ظرفیت پذیرش مسافران دریایی

بنادر چارک و آفتاب از دیگر معابر ورودی مسافر به کیش است که نقش ۳۰ درصدی در این زمینه ایفا می کنند که تقویت این ۲ مسیر در دستور کار قرار گرفته که به گفته مدیرعامل شرکت توسعه فرودگاه و بنادر کیش، تعداد لندیکرافت ها (کشتی های خودروبر) از ۱۶ فروند به ۲۵ فروند در ایام نوروز و ظرفیت پذیرش در شناورهای مسافری از ۶۰۰ صندلی به سه برابر آن افزایش پیدا می کند.

تعداد لندیکرافت ها (کشتی های خودروبر) از ۱۶ فروند به ۲۵ فروند در ایام نوروز و ظرفیت پذیرش در شناورهای مسافری از ۶۰۰ صندلی به سه برابر آن افزایش پیدا می کند

عزت الله محمدی یادآور شد: در این صورت قادر خواهیم به صورت میانگین روزانه بیش از ۶۰ سفر دریایی شناورهای دریایی خودروبرها و مسافری ها در جزیره کیش مدیریت کرده و مسافران و ارزاق عمومی را به کیش از طریق دریا وارد کنیم.

از طرفی توسعه بنادر افتاب و چارک از دیگر دستورکارها در جزیره است که به گفته سعید پورزادی سرپرست این سازمان به منظور تحقق طرح جامع توسعه بندر چارک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده است.

وی افزود: این اعتبار طی یکسال آینده به اجرای پنج طرح شامل موج شکن ۳۰۶ متری شرقی با ۳۵۹ میلیارد ریال ، لایروبی ۱۲۰ هزار مترمکعبی حوضچه بندرگاه با ۴۰۰ میلیارد ریال، احداث ساختمان خروجی گمرک و ۶۰۰ متر مربع انبار با ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود.

وی با بیان اینکه با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز طرح های ایمن سازی و حریق بندر چارک به اجرا در می آید یادآور شد: همچنین به منظور تقویت کیفی و کمی خدمات به مسافران برخی زیرساخت های این بندر تا آغاز سفرهای نوروزی تقویت می شود.

پورزادی در خصوص آماده سازی بندر آفتاب نیز گفت: این بندر در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار با حوضچه ای به مساحت ۱۶ کیلومتر واقع شده است که ماموریت پشتیبانی جزیره کیش از نظر لجستیکی و توسعه صادرات و واردات بر عهده دارد.

وی افزود: تکمیل این بندر با مشارکت سازمان و به همت بخش خصوصی و جمعی از سرمایه گذاران کیش در حال انجام است و در نظر داریم برای نوروز ۱۰ واحد اقامتی در آن برای مسافران نوروزی آماده کنیم.

بازار؛ ویترین گردشگری کیش

جامعه بازاریان با حدود چهار هزار عضو به عنوان بزرگترین تشکل خدمات این جزیره است که مهمترین نقش میزبانی از گردشگران را ایفا می کنند و می توان از آنها به عنوان ویترین گردشگری کیش یاد کرد.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه "خرید" یکی از ایتم های اساسی مورد نظر گردشگران در این جزیره است گفت: بازرسان این جامعه به همراه مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد و سایر دستگاه های نظارتی در این ایام نسبت به خدمات ارایه شده نظارت خواهند داشت.

وی افزود: در تلاش هستیم با همکاری جامعه خدمات ارایه شده در بازارهای جزیره در نوروز پیش روز به صورت ویژه در دستورکار باشد و در این تیم های ۲ نفره بازرسی جامعه با حضور در بازارها و مراکز تجاری ، ضمن بررسی کیفی خدمات، راهنمایی های لازم را به گردشگران حاضر در بازارها نیز ارائه خواهند کرد.

جزیره کیش همواره یکی از نقاط گردشگر پذیر کشور بوده و همه ساله در ایام نوروز شاهد حضور گسترده مسافران از اقصی نقاط ایران است و به واسطه آب و هوای گرم و مرطوب و همچنین ضوابط پذیرش مسافر، محل اقامت در آن یکی از الزامات سفر به این جزیره است.

هم اکنون این جزیره با ۳۰ نوع خدمت یکی از بهترین مناطق گردشگری کشور بوده و چهارمین شهر پر مسافر غرب آسیا محسوب می شود.

1