19 آوریل 2024 - 05:56

مرمت قلعه تاریخی برکوه سربیشه

28 ژانویه 2023 - 09:00 dsfr.ir/te1hz

مرمت قلعه تاریخی برکوه سربیشه
دریافتی
قلعه تاریخی برکوه سربیشه

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سربیشه گفت: فاز دوم مرمت قلعه تاریخی برکوه در این شهرستان با همت یکی از خیرین فرهنگی به اتمام رسید.

به گزارش «دنیای سفر» هادی حق پناه روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: از ابتدای سال جاری با همت یکی از اهالی فرهنگ دوست و علاقه مند به حوزه میراث فرهنگی این روستا، فاز دوم مرمت قلعه تاریخی برکوه شروع شد و اکنون پس از گذشت ۱۱ ماه این فاز نیز پایان یافت.

وی افزود: در فاز اول مرمت این قلعه که سال گذشته انجام شد، دیواره های بیرونی بنا با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد مورد مرمت قرار گرفت و در فاز دوم ادامه دیواره ها و برج های قلعه مرمت شد.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سربیشه گفت: امیدواریم ورود افراد خیر و دوستدار میراث فرهنگی به حوزه مرمت و نگهداری از آثار تاریخی ادامه دار باشد.

وی بیان کرد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و محدودیت امکانات میراث فرهنگی، ورود خیرین فرهنگی و مردم یکی از الزامات در ادامه نگهداری و حفظ مواریث فرهنگی است.

قلعه برکوه در ردیف آثار تاریخی شاخص سربیشه قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه و قاجار بر می گردد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقشه برداری بافت تاریخی روستای اصفهک با کمک مردم

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس هم از نقشه برداری بافت تاریخی روستای اصفهک به مساحت حدود هشت هکتار خبر داد.

محمد عرب گفت: تکمیل زمینی و گویاسازی نقشه با مقیاس ۵۰۰، ۱ و ۱۰۰۰، ۱ از بافت روستا به روش فتوگرامتری، تعیین موقعیت نقاط با استفاده از گیرنده های ماهواره ای، تهیه نقشه تصویری قائم و تهیه مدل ارتفاعی رقومی زمین (DEM) با استفاده از تصاویر هوایی، فایل توپوگرافی و نقشه کامل عوارض موجود، تهیه نقشه پارسل و در نهایت تهیه و ارائه نقشه سه بعدی از بافت تاریخی روستا انجام شد.

وی افزود: عملیات نقشه برداری با کمک اهالی خونگرم روستا انجام شد که جای تشکر دارد و برای تعیین دقیق محدوده و تهیه طرح های مرمتی، احیا و تعیین حریم بافت برای حفظ منظر، حریم و عرصه آثار تاریخی و پاسخگویی به استعلام های ساخت و ساز کاربرد دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: ژئوسایت بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است که به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد.

وی اظهار داشت: بافت قدیم اصفهک، آینه بازتاب دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنین این دیار است و شامل منازل مسکونی و انواع مکان های عمومی و خزینه ای بوده که شکل بیشتر بناها یک طبقه یا ۲ ایوانی و به ندرت چهار ایوانی است و ترکیب نخلستان ها با بافت قدیمی روستا همچنین کوهستان، مناظر زیبا و بدیعی را خلق کرده است.

ساختار معماری روستا سازگار با مناطق کویری است 

عرب گفت: ساختار معماری روستای اصفهک سازگار با مناطق کویری است و مصالح به کار رفته برای ساخت این خانه های تاریخی به هم پیوسته همگی از خشت و گل هستند که دلیل پیوستگی و فشردگی ساخت خانه ها در روستای اصفهک به حداقل رساندن اثر گرمای تابستان بوده است.

وی افزود: فشردگی خانه ها تبادل حرارتی را به حداقل رسانده و در فصل تابستان موجب خنکی و در فصل زمستان باعث گرم ماندن خانه می شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی، ساخت و سازهای بی رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست که برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی اهالی و مسوولان روستا و سایر دستگاه های متولی هستیم.

بر اساس آخرین آمار سه هزار و ۴۱۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد تاکنون هزار اثر به ثبت ملی رسیده است.

همچنین با دریافت رای مثبت یونسکو برای ثبت جهانی ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران در آذر امسال تعداد آثار ثبت جهانی این استان به پنج اثر افزایش یافت.

1