29 مارس 2024 - 04:34
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان خبر داد

رطوبت زدگی در «مسجد جامع» سمنان

18 ژانویه 2023 - 11:00 dsfr.ir/vc2rj

رطوبت زدگی در «مسجد جامع» سمنان
دریافتی
نمایی از «مسجد جامع» سمنان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با وجود شرایط آثار تاریخی در استان، در روزهای اخیر خوب بوده است، گفت: در حال حاضر کارگاه های مرمت این استان و «مسجد جامع» که در اثر بارش های گذشته رطوبت زده است، منتظر ابلاغ بودجه هستند.

به گزارش «دنیای سفر» به دنبال هشدار هواشناسی و اعلام شرایط نامساعد جوی در استان سمنان درباره آخرین وضعیت آثار تاریخی و پایش آن ها، امیر کرم زاده به ایسنا گفت: در این چند روز آثار تاریخی دائما پایش و سرکشی شده اند، خوشبختانه گزارشی از آسیب دیدگی در این چند روز نداشتیم و معاونت های میراث شهرستان ها نیز در صورت آسیب دیدگی کارهای مرمت را انجام می دهند. این در حالی است که آثار و بناهای تاریخی سمنان به دلیل این که بیشتر از گِل و خشت هستند، همیشه در معرض آسیب های ناشی از بارش باران و برف قرار دارند، اما این روزها در سمنان بارش جدی نداشتیم و فقط با افزایش سرما و برودت هوا روبرو بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره وضعیت اثر یا بنای تاریخی که در اثر بارش های گذشته آسیب دیده اند، توضیح داد: هرسال سعی می کنیم آسیب های ناشی از بارش ها را مرمت کنیم، البته که مشکلات زیاد است. در حال حاضر نیز یک سری از بناهای تاریخی رطوبت دارند و نیازمند مرمت هستند که منتظر تأمین اعتبارات هستیم تا مرمت آن ها را انجا دهیم، برای مثال «مسجد جامع سمنان» بر اثر بارش دچار رطوبت زدگی شده است یا بناهایی در سطح استان داریم که ناودانی هایشان تخریب شده است. این بناها، قدیمی و سالخورده هستند و باید مرتب رسیدگی شوند. میراث فرهنگی هم بر اساس برنامه ریزی و اولویت بندی، آن ها را مرمت می کند. در عین حال، بسیاری از بناهای تاریخی نیز متولی و یا سرمایه گذاری همچون اوقاف و نهادهای دیگر دارند، این متولیان وظیفه دارند بناهای تاریخی خودشان را رصد کنند و اگر آسیب دیده باشند، آن ها را مرمت کنند.

کرم زاده درباره ادامه و یا توقف کاوش ها و مرمت آثار تاریخی با افزایش سرما و نامساعد شدن شرایط جوی، اظهار کرد: در حال حاضر کاوش و مرمتِ اساسی در استان سمنان انجام نمی شود. آخرین کاوشی که در سمنان انجام دادیم مربوط به منطقه «فینِسک» است که به دلیل آبگیری سد در چندین فصل انجام شد. برنامه هایی برای کاوش در «تپه حصار» و منطقه «دلازیان» داریم که منتظر تامین اعتبار آن هستیم.

او افزود: درحال حاضر کارگاه های مرمت فعال نیستند و اعتبارات تخصیص شده را تا ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ هزینه کرده ایم و برای نیمه دوم سال هنوز بودجه ای به ما داده نشده است. منتظریم باقی مانده اعتبارات ۱۴۰۱ ابلاغ شود تا دوباره اقدامات مرمتی را از سر بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ادامه داد: به تناسب آنچه که شورای توسعه و برنامه ریزی شهرستان ها اولویت بندی کرده است، مرمت ها در سطح استان انجام می شود، مثلا در دورترین نقطه سمنان که «میامی» است، مقبره «ابن یمین» برای ما خیلی مهم است و مرمت اضطراری نیاز دارد. در «شهمیرزاد» و «مُلا دِه» هم بناهایی داریم که به مرمت اضطراری نیاز دارند، اما این مرمت ها با توجه به اولویت بندی ها انجام می شود.

او اضافه کرد: البته یکی از سیاست های جدید ما برای حفظ بناها، پیش از آن که نوبت مرمتشان برسد این است که بنای تاریخی را مستندنگاری و مستندسازی می کنیم که اگر تا پیش از مرمت تخریب شد، بتوانیم عین به عین آن را مرمت کنیم. یکی دیگر از اولویت های ما برای مرمت، بناهایی هستند که بیشتر مورد استفاده مردم قرار دارند. البته مرمت های جزیی در حال انجام است و برخی از مرمت ها برای بهره برداری انجام می شوند، برای مثال مقبره «شیخ بسطام» در حال مرمت است و تا عید بهره برداری می شود. برای کاروانسرای شاه عباسی نیز با سرمایه گذار قرارداد بسته ایم و منتظریم به ما تحویل دهند تا مرمت آن را شروع کنیم. 

کرم زاده اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ قرارداد مطالعاتی و مرمت داشته ایم و ۱۱ بافت تاریخی در شهرهای مختلف استان مطالعه شده اند و تا ۲۲ بهمن از این مطالعات رونمایی می شود تا سندی برای شهرداران داشته باشیم که طبق آن، برنامه های توسعه شهرهایشان را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره وضعیت سفر و اقامتگاه ها در این استان با توجه شرایط نامساعد جوی، گفت: با تدابیر استانداری، مشکل قطعی و افت فشار گاز در اقامتگاه های استان نداشته ایم و اقامتگاه ها با تمام ظرفیت در خدمت مسافران هستند.

1