27 مارس 2024 - 13:37

سهم ناچیز آثار باستانی در گردشگری ایران

14 دسامبر 2022 - 20:30 dsfr.ir/kk09a

سهم ناچیز آثار باستانی در گردشگری ایران
میثم رودکی
قلعه سر یزد

یک باستان‌شناس با بیان این‌که سهم آثار باستانی در حوزه گردشگری خیلی ناچیز است گفت: برای آثار باستانی که اصلی‌ترین جاذبه گردشگری هر کشور است، عملا هیچ کاری نکرده‌ایم.

به گزارش «دنیای سفر» جعفر مهرکیان در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار این‌که وزیر گردشگری کشور صحبت‌هایی به زبان می‌آورد که تعجب آور است، گفت: مسؤولان مملکت در میراث فرهنگی زیرساخت‌های لازم است را فراهم نکرده‌اند. پس انتظار زیادی نباید از این حوزه داشته باشند.

مهرکیان ادامه داد: گردشگران سن بالا به سواحل دریا برای خوش‌گذرانی نمی‌روند و معمولا احتیاج به استراحت‌گاه، سرویس‌های بهداشتی و جاذبه گردشگری آرام در طبیعت دارند.

این استاد دانشگاه با اعتقاد به این‌که گردشگری‌ای که می‌تواند پشتیبان اقتصاد کشور باشد گردشگری بین‌المللی است گفت: توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور در گرو توسعه گردشگری بین‌المللی است و اکنون واجب است که دستگاه‌های متولی بسترهای لازم را فراهم کنند.

مهرکیان با اشاره به این‌که صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها مطرح است تصریح کرد: فقدان برنامه‌ای جامع و نیز مشخص نبودن هدف از صنعت گردشگری در ایران در قالب برنامه‌های اجرایی از موانع اصلی توسعه گردشگری بین‌المللی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری در ایران به مجموعه امکانات گردشگری از جمله بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، جاذبه‌های طبیعت و... گفته می‌شود.

مهرکیان با بیان این‌که در حوزه گردشگری و آثار تاریخی هر چه زمان می‌گذرد آثار تاریخی برجای مانده ارزشمندتر می‌شوند تصریح کرد: متاسفانه در ایران برعکس عمل می‌شود و روزبه‌روز به محوطه‌ها و بناهای تاریخی کم‌تر توجه می‌شود.

این باستان‌شناس متذکر شد: تداوم این معضل موجب نابودی سرمایه‌های فرهنگی این نسل و نسل‌های آینده خواهد شد.

1