25 آوریل 2024 - 12:13
رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان:

شورای راهبردی مجموعه جهانی باغ فین تشکیل می شود

6 دسامبر 2022 - 10:00 dsfr.ir/ct3iq

شورای راهبردی مجموعه جهانی باغ فین تشکیل می شود
میثم رودکی
باغ فین کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، از تشکیل شورای راهبردی مجموعه جهانی باغ فین در راستای حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی با حضور متخصصان حوزه های مرتبط خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» احمد دانایی نیا، در نشست تخصصی «طوفان و تأثیرات مخرب آن بر درختان کهنسال باغ فین»، اظهار کرد: اقدام هایی جهت مقاوم سازی و مهار درختان، تسلیح خاک و تأثیر بادشکن ها، تنظیم زمان آبیاری، فرآیند فیزیولوژیکی درختان باغ و همچنین اصلاح ژن بذر انجام شده است. 

وی تصریح کرد: درخت سرو ریشه ای به قدمت تاریخ دارد و دو نژاد درخت سرو که به عنوان سرو شیرازی و سرو نقره ای شناخته شده دارای طول سن بیوزیستی زیادی است و می تواند بهترین گزینه برای جایگزینی درختان آسیب دیده و مسن در فضای سبز مجموعه جهانی باغ فین کاشان باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، افزود: مدیریت آبیاری و سلامت درختان برای افزایش طول عمر بیوزیستی و جلوگیری از سرعت پوسیدگی درختان تأثیرگذار است و با توجه به پژوهش های انجام شده در بازه زمانی اواخر فصل بهار آثار این دو مؤلفه بر بهبود وضعیت تغذیه درختان مشهود بوده است.

دانایی نیا گفت: در آینده نزدیک با همکاری دانشگاه کاشان مکانی در باغ شرافتی تحت عنوان مرکز مطالعاتی باغ تاریخی فین، با هدف انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی راه اندازی خواهد شد که هدف از آن، نگهداری و حفظ بیشتر این مجموعه جهانی با رویکرد آکادمیک و علمی است.

وی افزود: مجموعه جهانی باغ فین، نمونه بارز یکی از زیباترین باغ های ایرانی است که ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی و تیرماه سال ۱۳۸۹ به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

نشست تخصصی «طوفان و تأثیرات مخرب آن بر درختان کهنسال باغ فین» در آستانه هشتاد و هفتمین سالروز ثبت باغ فین در فهرست آثار ملی با حضور متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی برگزار شد.

1