25 آوریل 2024 - 05:55

بلژیک مجسمه های قاچاق را پس داد

13 سپتامبر 2022 - 17:20 dsfr.ir/c28x9

Two ancient Egyptian statues repatriated from Belgium

مقام های بلژیک دو مجسمه باستانی قاچاق شده را به مصر بازگرداندند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از نشنال، دو مجسمه متعلق به مصر باستان که به بلژیک قاچاق شده بودند، به تازگی به مصر بازگردانده شدند. این مجسمه ها در یک نمایشگاه واقع در بروکسل کشف شدند.

یکی از این مجسمه ها که مردی ایستاده است، به دوران «پادشاهی کهن» مصر باستان، یعنی به بازه زمانی ۲۶۴۹ تا ۲۱۳۰ پیش از میلاد تعلق دارد و از چوب رنگ شده ساخته شده است.

مجسمه دیگر به فاصله بین ۵۲۵ تا ۳۳۲ پیش از میلاد تعلق دارد و مردی را به تصویر می کشد که آرمیده و دو دستش روی قفسه سینه اش قرار دارد. این مجسمه نوعی شیء مخصوص خاکسپاری است که در مراسم های تدفین مصریان باستان مورد استفاده قرار می گیرد.

گفته می شود پلیس بلژیک این مجسمه ها را در یک نمایشگاه آثار باستانی کشف کرده است که در سال ۲۰۱۶ در بروکسل برگزار شده بود. پلیس پس از این که متوجه شد این نمایشگاه سند قانونی برای در دست داشتن این آثار ندارد، آن ها را توقیف کرد.

به گفته وزارت آثار باستانی مصر، مقام های بلژیک پس از دریافت حکم از دادگاهی در بروکسل، این مجسمه ها را سال گذشته به مقام های وزارت خارجه مصر در بروکسل تحویل داده بودند.

وزارت آثار باستانی مصر اخیرا تلاش کرده است، آثار باستانی قاچاق شده را به این کشور بازگرداند. هفته گذشته، ۱۶ اثر تاریخی از ایالات متحده آمریکا به مصر تحویل داده شد.

1