28 مارس 2024 - 18:28

صدها سرامیک به «پاناما» بازگردانده شد

11 سپتامبر 2022 - 16:40 dsfr.ir/w24iw

صدها سرامیک به «پاناما» بازگردانده شد
artnews.com
The Netherlands Returns 343 Pre-Hispanic Artifacts to Panama

مقام های هلند مجموعه بزرگی از سرامیک های دوره «پیشاهیسپانیک» را به پاناما تحویل دادند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از آرت نیوز، مقام های هلند مجموعه ای متشکل از ۳۴۳ سرامیک تاریخی متعلق به دوران «پیشاـ هیسپانیک» (قبل از ورود اسپانیایی ها به این منطقه) را به «پاناما»، کشوری واقع در آمریکای مرکزی بازگرداندند.

وزیر خارجه پاناما با انتشار بیانیه ای درباره استرداد این مجموعه آثار تاریخی بیان کرد: «این بزرگترین استرداد آثار باستان شناسی در تاریخ آمریکای مرکزی محسوب می شود.»

به گفته وزارت خارجه این کشور، مجموعه دیگری از آثار تاریخی نیز از ایتالیا به پاناما بازگردانده خواهد شد. البته جزئیاتی درباره استرداد این مجموعه آثار تاریخی اعلام نشده است.

بر اساس بیانیه ای که توسط دولت پاناما منتشر شده است، استرداد این مجموعه آثار بخشی از تلاش دولت پاناما برای حفاظت از میراث فرهنگی این کشور و مبارزه با قاچاق این آثار است. در این بیانیه به نحوه خروج این مجموعه آثار اشاره نشده است.

به گفته وزارت امور خارجه پاناما، سفیر این کشور در هلند متوجه وجود این سرامیک ها در «دانشگاه لیدن» شده بود و مسؤولان این دانشگاه تمایل داشتند این آثار را بازگرانند.

با بازگشت این مجموعه آثار، وزارت فرهنگ پاناما مالکیت دائمی این آثار را در اختیار می گیرد. این آثار تاریخی در موزه باستان شناسی پایتخت پاناما نمایش داده خواهند شد.

1