29 مارس 2024 - 20:12

کشف آثار تاریخی غرق شده در پی خشکسالی اسپانیا

1 سپتامبر 2022 - 09:10 dsfr.ir/lk06x

کشف آثار تاریخی غرق شده در پی خشکسالی اسپانیا
Blázquez Domínguez / Getty Images
The Dolmen of Guadalperal is seen above the water level at the Valdecañas reservoir

خشکسالی شدید در اسپانیا باعث شده است یک سازه سنگی عظیم و یک کلیسای تاریخی غرق شده دوباره آشکار شوند.

به گزارش «سرویس اخبار میراث فرهنگی دنیای سفر» به نقل از گاردین، یک سازه سنگی عظیم و کلیسای تاریخی که قدمتش به قرن ها پیش باز می گردد، از جمله آثار تاریخی غرق شده ای هستند که با تداوم خشکسالی شدید و کاهش سطح آب در اسپانیا، بار دیگر در معرض دید قرار گرفته اند.

بر اساس آمارهای ماه اوت وزارت محیط زیست اسپانیا، مخزن های آب در اسپانیا که آب لازم برای شهرها و زمین های کشاورزی را فراهم می کنند، اکنون ۳۶ درصد از ظرفیت همیشگی را در اختیار دارند.

کاهش سطح آب مخزن در منطقه «اکسترمادورا» واقع در غرب اسپانیا باعث آشکار شدن یک سازه سنگی مدور متعلق به ماقبل تاریخ شده است که در شرایط عادی زیر آب پنهان است.

این سازه سنگی که با نام «استون هنج اسپانیایی» شناخته می شود، از ده ها تخته سنگ عظیم تشکیل شده است که در کنار یکدیگر سازه ای دایره ای شکل را به وجود آورده اند. «استون هنج اسپانیایی» نخستین بار در سال ۱۹۲۶ میلادی توسط باستان شناسان کشف شد، اما این محوطه با ساخت سد در سال ۱۹۶۳ زیر آب رفت. حالا این سازه سنگی که گمان می رود به قرن پنج هزار پیش از میلاد تعلق داشته باشد به یکی از مقاصد گردشگری اسپانیا تبدیل شده است.

در منطقه «کاتالونیا» نیز کاهش سطح آب ویرانه های یک کلیسای قرن یازدهمی را آشکار کرده که معمولا به همراه سایر نقاط دهکده «Sant Roma de Sau» زیر آب پنهان شده است. این دهکده نیز در دهه ۶۰ میلادی و در پی ساخت سدی در نزدیکی آن غرق شد.

با انتشار تصاویر آشکار شدن این مکان در فضای مجازی و گزارش های تلویزیونی، جمعیت قابل توجهی از گردشگران به رستوران های دیگر دهکده نزدیک به این مکان رونق داده اند.

بحران اقلیمی باعث شده است بخش هایی از اسپانیا به خشک ترین وضعیت در بیش از هزار سال اخیر برسند.

1