29 مارس 2024 - 09:59
رئیس بنیاد ایران شناسی:

نمایشگاه سه دوره تاریخی ایران راه اندازی می شود

25 اوت 2022 - 17:10 dsfr.ir/jx4iq

نمایشگاه سه دوره تاریخی ایران راه اندازی می شود
میثم رودکی
گردشگران خارجی در موزه ملی ایران

رئیس بنیاد ایران شناسی گفت: موزه و نمایشگاه بزرگی در ارتباط با سه دوره تاریخی و تمدنی «ایرانِ باستان، پیش از اسلام»، «ایرانِ دوره اسلامی» و «ایرانِ انقلاب اسلامی» را به مرحله اجرا در می آوریم.

به گزارش «دنیای سفر» از روابط عمومی بنیاد ایران شناسی، سومین همایش ملی ایران شناسی استان ها تاریخ، فرهنگ و هنر استان همدان، همزمان با روز بزرگداشت ابوعلی سینا، یکم شهریورماه ۱۴۰۱، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. این همایش با حضور محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران شناسی، عبدالمجید میردامادی معاون اداری و مالی بنیاد، محمد بهرام زاده، دبیر علمی همایش، عباس احمدوند معاون پژوهشی بنیاد، محسن جانجان، دبیر اجرایی همایش، مرتضی حصاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پوران طاحونی، مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد و جمعی از کارکنان بنیاد و شعبه همدان همراه بود.

محمد حسین رجبی دوانی در این همایش گفت: تصمیم داریم در بنیاد به بررسی و معرفی تاریخ و تمدن عظیم ایران- در حوزه های گوناگون- در طول سه دوره «ایران باستان- پیش از اسلام»، «ایران دوره اسلامی» و «ایرانِ انقلاب اسلامی»، با همکاری همکاران بنیاد و شعبه های آن در سراسر کشور، بپردازیم زیرا بر اساس اساسنامه بنیاد ایران شناسی، معرفی و شناخت بیشتر ایران و جنبه های تاریخ و تمدن آن، از وظایف اصلی بنیاد است.

تصمیم داریم در بنیاد یک موزه بزرگ و نمایشگاهی عالی در ارتباط با این سه دوره تاریخی و تمدنی ایران را به مرحله اجرا و تجسم در بیاوریم، که تحقق این امر یکی از مسئولیت های اصلی بنیاد در دوره جدید خواهد بود.

رجبی دوانی گفت: همدان، یا به عبارتی هگمتانه یا اکباتان، قدیمی ترین شهر ایران و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است. در دوره ایران باستان که مادها نخستین سلسله ایرانی را در این سرزمین تاریخی تشکیل دادند، همدان به عنوان نخستین پایتخت ایران از سوی مادها انتخاب شد. در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی نیز این شهر خوش درخشید. در دوره هخامنشیان به مدت کوتاهی و در دوره اشکانیان به مدت قابل توجهی شهر همدان مجدد پایتخت بوده و از این حیث شهری قابل اهمیت است، که سابقه تمدنیِ دیرینه ای در ادوار مختلف تاریخی دارد.

وی گفت: همدان در دوره اسلامی، در فتوحات اولیه اعراب مسلمان فتح می شود و مردمانش به اسلام می گروند و در دوران علویان که از جور و ظلم عباسیان به ایران پناه آورده و در طبرستان حکومت تشکیل داده بودند، گروهی از آنها از طبرستان به همدان آمدند و با استقبال مردم همدان دولتی شیعی و از سادات علوی را در این شهر و مناطق اطرافش مدتی تشکیل دادند.

رئیس بنیاد ایران شناسی اظهار داشت: پس از آن و در دوران درخشان تمدن اسلامی- ایرانی و شیعی، که عصر آل بویه است، باز شاهد انتخاب همدان به عنوان پایتخت از سوی سلاطین و امرای آل بویه هستیم و در همین دوران است که ابن سینا، دانشمند برجسته جهان، اسلام و شیعه در همدان وزیر شمس الدوله دیلمی و در این شهر مستقر شده و از دنیا نیز می رود.

ابن سینا افتخار بزرگ ایرانیان است و همدان نیز افتخار حضور و مدفن این دانشمند را دارد. همچنین از دیگر دانشمندان، ادیبان و شاعران برجسته ای که از همدان برخاسته اند، می توان به بدیع الزمان همدانی و بابا طاهر اشاره کرد.

رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود به حمله مغول اشاره کرد و توضیح داد: در حمله مغول شاهد مقاومت ۱۰ ساله همدان در مقابل یورش های وحشیانه این قوم هستیم و با اینکه شهر کامل ویران می شود و تلفات زیادی می دهد، اما تسلیم یورش های این قوم خون ریز و مهاجم نمی شوند و مقاومت ۱۰ ساله این شهر افتخار بزرگی است در برابر هجوم مغولان.

وی بیان کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی نیز همدان میزبان علمای بزرگی همچون مرحوم حضرت آیت الله العظمی آخوند ملا علی همدانی است که از مراجع صاحب نام و صاحب رساله و تألیفات می باشند که چند سال قبل از انقلاب دار فانی را وداع می کنند. شهید محراب آیت الله سید اسدالله مدنی که سال ها در همدان حضور داشتند و در هدایت مردم نقشی موثر را دارا بودند. همچنین مرجع تقلید معاصر، آیت االله نوری همدانی را می توان نام برد و برادر بزرگ وی مرحوم حاج آقا میرزا حسن نوری همدانی که بنده در دوران نوجوانی در منزلشان در شهر قم که به کانون ولیعصر(ع) تبدیل کرده بودند و به تربیت و پرورش دینی نوجوانان مشغول بودند، افتخار شاگردی ایشان را داشته ام.

رجبی دوانی گفت: در دوره انقلاب اسلامی نیز همدان یکی از شهرها و مراکز مهم انقلاب بود، که با درایت شهید مدنی و سایر روحانیون و مبارزان، کانون تظاهرات بزرگ و همراهی با امام و پیشرفت و پیشبرد انقلاب اسلامی بود. پس از پیروزی انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی باز شاهد حماسه های بزرگ مردمان این شهر هستیم، که شهدای بزرگی همچون شهید حاج حسین همدانی را تقدیم انقلاب کرده اند. همچنین در شهر همدان موزه بزرگ دفاع مقدس وجود دارد که پس از شهر کرمان بزرگترین موزه حماسی ایران در دوران انقلاب اسلامی است.

رئیس بنیاد ایران شناسی ابراز امیدواری کرد: همدان به عنوان قدیمی ترین شهر ایران، که با تصویب چند سال پیش مجلس به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران نام گرفت، بیش از گذشته در عرصه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و ایران شیعی بدرخشد.

محمد بهرام زاده، دبیر علمی همایش نیز با گرامیداشت روز ابن سینا، به لزوم پرداختن به جوانب گوناگون سرزمین همدان یا هگمتانه و اهمیت شناخت شایسته تر این خطه پرداخت و توضیح داد: در این همایش، تعداد ۵۰ مقاله در ۳ محور اصلی تاریخ و باستان شناسی، جغرافیا و فرهنگ، به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد، ۳۱ مقاله برگزیده شد و ۲۰ عنوان مقاله در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید و از این مقالات تعداد ۶ مقاله جهت ارائه در روز همایش به صورت سخنرانی «وبینار آنلاین و حضوری»، مورد تأیید کمیته علمی و کمیته داوران همایش قرار گرفت.

1