19 مارس 2024 - 06:07

نقد کارنامه گردشگری در سال های کرونا

28 اوت 2021 - 05:00 dsfr.ir/fh5cv

نقد کارنامه گردشگری در سال های کرونا
دنیای سفر
حرمت‌الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی

متولیان #گردشگری کارنامه قابل دفاعی در سال های #کرونا ندارند، بگویند چه کار مثبتی در حمایت انجام داده اند و چه جایگاه و پایگاهی را ایجاد کرده اند؟

به گزارش «دنیای سفر»؛ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: متولیان گردشگری کارنامه قابل دفاعی در سال های کرونا ندارند، بگویند چه کار مثبتی در حمایت انجام داده اند و چه جایگاه و پایگاهی را ایجاد کرده اند؟ این همه سختگیریِ ستاد ملی کرونا برای گردشگری به چه خاطر بوده و چه نتیجه قابل قبولی داشته است؟

حرمت الله رفیعی در نقد عملکرد متولیان گردشگری در سال های کرونا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به تازگی معاون گردشگری اعلام کرده که ستاد ملی کرونا ورود گردشگران خارجی به ایران را وتو کرده، سوال ما از متولیان این است از زمانی که ویروس کرونا در کشور و جهان شایع شده است، چه کار مثبتی در حمایت و برای صنعت گردشگری انجام شده است؟ کدام طرح گردشگری را ستاد ملی کرونا وتو نکرده است که می گویند فقط ورود گردشگران خارجی وتو شده است؟ چه حمایتی برای جبران زیان مالی و بیکاری گردشگری شده است؟

او در ادامه گفت: این صنعت جایگاه و پایگاه قوی ندارد. ما به فردی قوی و بانفوذ در ستاد ملی کرونا نیاز داریم تا از این صنعت دفاع کند، نه این که فقط به فکر حفظ صندلی خود باشد. ما از مدیر و مسؤول انتظار داریم که حق و حقوق این صنعت را بگیرد، خودمان که در ستاد ملی کرونا حضور نداریم.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: شاید مسؤولان و متولیان گردشگری کارنامه ای از موفقیت های بسیار خود برای حمایت از گردشگری هم ارائه دهند، اما شرایط به ویژه در یک سال و نیم اخیر به گونه ای پیش رفته که تقریبا بخش خصوصی، کارشناسان و حتی نیروهای داخل وزارتخانه رضایت ندارند.

رفیعی با اشاره به آمار گردشگران ورودی در سال های پیش از کرونا، اظهار کرد: براساس آماری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر کرده است، فقط نیم درصد اتباع خارجی که به ایران سفر کرده اند به عملکرد این وزارتخانه ربط داشته است، ۹۹.۵ درصد دیگر ارتباطی به اقداماتی که این وزارت انجام داده، مربوط نمی شود. اگر دستگاهی نمی تواند اثرگذار باشد چرا اصلا فعالیت می کند؟ چرا حقوق دولتی می گیرد؟ چگونه می توان به این وزارتخانه و عملکرد آن بالید؟ این آمارها را خودشان گزارش کرده اند، ما که از خودمان آمار نمی دهیم.

او افزود: نزدیک به دو سال است که گردشگری ورودی ایران تقریبا متوقف شده است، هیچ راه علاجی برای آن ندارند و طرح هایی هم که ارائه می دهند یا اشتباه بوده است، یا بی اثر. درباره تورهای داخلی هم یک سال ونیم است که با تصمیم های اشتباه و سختگیری های بی اثر مواجه ایم. وزارت بهداشت درحالی با فعالیت گردشگری مخالف است که امروز ایمنی تمام مراکز بهداشتی زیر سؤال است و برای ساده ترین امور درمانی نمی توان با خیال آسوده به مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و حتی کلینیک ها مراجعه کرد، ولی تا به حال نشده که ما گزارشی از انتقال ویروس از تاسیسات گردشگری و یا ایمنی پایین آن ها به لحاظ بهداشتی دریافت کنیم. اتفاقا تاسیسات گردشگری به خاطر این که از زمان شیوع ویروس کرونا زیر ذره بین بوده اند، شیوه نامه ها را درست رعایت می کنند.

رفیعی گفت: اگر اجازه می دادند گردشگری با برنامه پیش برود، سفرهای شخصی را مدیریت و کنترل می کردند، هم مردم ایمن سفر رفته بودند و هم نشاط جامعه فراهم شده بود و مردم از افسردگی و غم رها می شدند و هم صنعت گردشگری از این بحران طولانی خارج می شد، ولی هیچ کسی از ایده های موجود که مشابه آن در کشورهای دیگر هم اجرا می شود، دفاع و حمایت نکرد. مدام دنبال حاشیه سازی و ایجاد چالش برای گردشگری بودند، فقط ۲۰، ۳۰ نامه به مدیران استان ها فرستاده اند که تشکل گردشگری تشکیل شود، مگر تشکل خصوصی نداریم، چرا به جای حل مشکلات دنبال تشکیلات بودند؟

1