19 مارس 2024 - 14:49

سیستان و بلوچستان از لحاط داشتن میراث فرهنگی غنی تر از ۱۰۰ کشور است

17 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/2s2em

سیستان و بلوچستان از لحاط داشتن میراث فرهنگی غنی تر از ۱۰۰ کشور است
arasbaran.org
شهر سوخته

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: سیستان و بلوچستان از لحاط داشتن میراث فرهنگی از ۱۰۰ کشور غنی تر است.

دکتر فرهاد نظری در کارگاه آموزشی حافظه جهانی در زاهدان اظهار کرد: در دنیای امروز یکی از مصادیق سرمایه وجود تنوع فرهنگی است و هر کشوری که متنوع تر باشد کشور ثروتمندی است.

سازمان ملل روز ۱۹ آگوست را روز مردمان بومی جهان نامگذاری کرده و هر سال این روز را گرامی می دارد و توصیه می کند تا این مردمان ارج نهاده شوند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: زبان نیز یکی از عناصر و مصادیق فرهنگ و نشان دهنده تنوع فرهنگی است و سال ۲۰۱۷ سال زبانها و گویش های بومی نامگذاری شده است.

سیستان و بلوچستان به تنهایی از حیث داشتن میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، طبیعی و میراث مستند از حداقل ۱۰۰ کشور موجود در جهان غنی تر است.

وی با بیان اینکه این استان دو اثر ثبت جهانی دارد، گفت: شهر سوخته در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکه در شهرسوخته هیچ شیئی مرتبط با جنگ یافت نشده بسیار حیرت انگیز است.

با وجود اینکه فقط ده درصد شهرسوخته مورد کاوش قرار گرفته آثار غنی و حیرت انگیزی در آن یافت شده است. تاسیس پایگاه های پژوهشی در سیستان و بلوچستان نیز یکی از اقدامات مهمی است که در این استان صورت گرفت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1