19 مارس 2024 - 13:45

پاسارگاد متفاوت از گذشته به گردشگران معرفی می شود

11 اوت 2018 - 13:00 dsfr.ir/co72a

پاسارگاد متفاوت از گذشته به گردشگران معرفی می شود
hotelyar.com
تغییر تابلوهای معرفی پاسارگاد

مدیر مجموعه جهانی پاسارگاد از آغازِ اجرائی شدنِ طرح ساماندهی و بازنگری تابلوهای معرفی بناهای تاریخی، در مسیر راهِ محوطه ها از اصفهان به شیراز و برخی محوطه های تاریخی استان فارس خبر داد.

حمید فدایی گفت: ساماندهی و بازنگری یکسری تابلوهای جاده ای از جاده اصفهان به سمت استان فارس از منطقه ی ایزدخواست تا شیراز در دستور کار قرار گرفتند تا معرفی بهتر پاسارگاد، تخت جمشید و نقش رستم انجام شود.

او با بیان این که در مرحله ی اول کار، در فاصله ی هر ۴۰ کیلومتر این تابلوها در مسیر و برای معرفی محوطه ها نصب شده اند، ادامه می دهد: از حدود ۴۰ کیلومتری آثار در هر ۱۰ کیلومتر این تابلوها نصب شده اند که اعتبار برای نصب تابلوهای جاده ای از محل اعتبارات سال ۹۵ تامین شد.

وی با تاکید بر این که در طرح بسامان کردن این وضعیت، از ایزد خواست تا پاسارگاد مسیری حدود ۲۰۰ کیلومتری پیشرو بود و تا ان زمان از اصفهان تا پاسارگاد فقط دو تابلو نصب شده بود، ادامه می دهد: این کار کمک بزرگی برای معرفی و نشان دادن مسیر از شیراز به پاسارگاد بود که آن در قالب یک قرارداد به سرانجام رسید و پیمانکاری که تابلوهای بین جاده ای را با وزارت راه انجام می داد این کار را بر عهده گرفت.

مدیر مجموعه جهانی پاسارگاد بخش دوم این پروژه را بازنگری و ساماندهی تابلوهای معرفی پاسارگاد می داند و بیان می کند: با بازنگری آثار ثبتی این محوطه ی تاریخی، اقدام به نصب تابلو برای آثارِ شاخصی که حساسیت خاصی نسبت به آن ها داشتیم کردیم، چون در گذشته تجربه ی نبود تابلو و تعرض به محوطه های تاریخی به دلیل نبود تابلوی معرفی برایمان پیش آمده بود بنابراین در این پروژه این محوطه ها در دستور کار قرار گرفتند.

فدایی با بیان این که برای ۷۰ محوطه ی تاریخی شامل تپه، سد و آثاری که مربوط به بناهای قرار گرفته در محدوده این محوطه جهانی هستند، تابلو نصب شده است، به آغاز کار تحقیقی برای بازنگری این تابلوها و محوطه های تاریخی مدنظر اشاره می کند و می افزاید: هنوز برخی از محوطه ها در دست ارزیابی قرار دارند و با مشخص شدن ۷۰ مکان مشخص که باید در این طرح قرار بگیرند، تاکنون حدود ۳۰ تابلو تهیه شده است.

او با بیان این که در حال حاضر در حال جانمائی مکان ها برای نصب تابلوها هستیم، ادامه می دهد: نوشته ها روی تابلوها به صورت برش لیزری انجام می شوند و تا کنون به زبان فارسی بوده اند.

وی تاکید می کند: تعرض به هر کدام از تابلوهای تازه نصب شده با تعقیب قضایی همراه است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1