19 مارس 2024 - 13:39

دریایی که به حیات شخصی افراد تبدیل شده است

21 می 2018 - 10:30 dsfr.ir/y46ug

ساحل خزر

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: دریا در مکان های مختلف به حیات شخصی افراد تبدیل شده است.

روزبه میرزایی، عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در نشست کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به این که در سال های گذشته طرح های زیادی در حوزه گردشگری اجرا شده است، گفت: ما باید در ابتدا وضع موجود گردشگری را به صورت واقعی نشان دهیم و سپس به دنبال نوشتن طرح جامع آن باشیم.

وی با بیان این که طرح جامع گردشگری کشور در فاز پیش نویس گزارش نهایی باقی ماند و منتشر نشد تا بر مبنای نقد قرار بگیرد، اظهار کرد: بر اساس طرحی که مورد نقد قرار نگرفت، مباحث مربوط به گردشگری استان و شهرستان ها نوشته شد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران تصریح کرد: باید در ابتدا بدانیم گردشگری چه وضعیتی دارد و بر اساس حدس و گمان سخن نگوییم. در مرحله نخست، ارائه اطلاعات صادقانه از اهمیت فراوانی برخوردار است. به عنوان مثال آزاد نبودن ساحل ها مشکل بزرگی در رونق گردشگری است.

خاطرنشان کرد: در بحث رونق گردشگری طرح های مختلفی نوشته شده که تمامی آنها کپی است و این کارگروه نباید به آن شکل برخورد کند.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه ساحل، پس کرانه ساحل و جنگل در مازندران دچار چالش های فراوانی است افزود: مشکل اصلی گردشگری دقیقا دانشگاه است چرا که در بخش اجرایی اصلا به دانشگاه توجه نمی شود.

همچنین مدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری گفت: امروز گردشگر می خواهد در خانه بکر روستایی، بهترین امکانات را داشته باشد اما سرمایه گذار بر روی ذائقه گردشگران کار نمی کند و همین بوم گردی را به یک معضل تبدیل خواهد کرد.

مهدی رمضان زاده، رئیس کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه در بخش گردشگری چالش های فراوانی وجود دارد که برای رفع آنها نیاز است در ابتدا مستندسازی صورت بگیرد، اظهار کرد: مردم این چالش ها را می بینند و پنهان کردن آن ایده خوبی نیست.

وی با بیان این که برای رفع مشکلات بخش گردشگری، اداره های مربوطه چالش های خود را در اختیار کارگروه گردشگری و صنایع دستی قرار دهند، گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که باید در کارگروه گردشگری به آن اشاره و توجه کرد پیوند میان کشاورزی و گردشگری با حفظ کشاورزی است.

رئیس کارگروه تخصصی گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، با تاکید بر این که طرح حفظ کشاورزی و رونق گردشگری باید به صورت پایلوت در یک نقطه آغاز شود، اظهار کرد: گردشگری یک بخش میان رشته ای است و باید تمامی افرادی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آن سروکار دارند وارد شوند.

عبدالرضا سنگاری، معاون حفاظت امور اراضی استان مازندران- نوشهر نیز در این جلسه با اشاره به این که چالش های فراوانی در حوزه های مختلف گردشگری و محیط زیست وجود دارد، خاطرنشان کرد: گروهی که در حوزه گردشگری به دنبال سرمایه گذاری است، باید تضمین دو طرفه داشته باشد اما برخی اوقات قوانینی در این حوزه وجود دارد که سرمایه گذار را در پروسه ای نگران کننده قرار می دهد.

وی با بیان اینکه باید برای ورود یک سرمایه گذار سازوکار مشخصی وجود داشته باشد، تصریح کرد: در حریم دریا و در 60 متر به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز نمی دهیم، اما پس کرانه ای در حوزه گردشگری در نظر گرفته می شود تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری تضمین داشته باشد.

معاون حفاظت امور اراضی استان مازندران-نوشهر در ادامه با اشاره به این که گاهی اوقات پس از دریافت تسهیلات، سرمایه گذاری به نتیجه نمی رسد، خاطرنشان کرد: در جنگل با توجه به طرح تنفس نیاز به مشارکت مردمی داریم.

سنگاری با بیان این که در بخش های مختلف کشاورزی، گردشگری، آبزیان، سازمان منابع طبیعی و جنگلداری آماده برای توسعه و حفاظت از منابع طبیعی است، گفت: ذائقه گردشگران در مازندران به سوی بوم گردی و طبیعت گردی جهت گرفته و از هتل فاصله گرفتند.

وی با اشاره به این که یکی از مهم ترین مشکلات غرب استان، اراضی رها کردن اراضی کشاورزی در بالادست به دلیل مقرون به صرفه نبودن است، تصریح کرد: با وجود این مسائل، این ظرفیت در غرب استان مازندران وجود دارد تا با انعقاد تفاهم نامه ای عرصه هایی که برای گردشگری مناسب است با حفظ عرصه و عدم تفکیک، آن را در چارچوب گردشگری تعریف کنیم.

معاون حفاظت امور اراضی استان مازندران- نوشهر با تاکید بر این که باید به قوانین حوزه گردشگری احترام گذاشت، خاطرنشان کرد: 144 کیلومتر ساحل غرب استان ظرفیت خوبی برای رشد گردشگری دارد.

سنگاری با بیان این که سرمایه گذاری در عرصه گردشگری می تواند جای امنی باشد، گفت: در گردشگری امنیت روحی و روانی بسیار موثر است.

وی با اشاره به این که یکی از چالش های گردشگری این است که در تعطیلات مردم باید فقط زباله گردشگران را جمع آوری کنند، اظهار کرد: رسانه ها باید در حوزه بهداشت توریست تبلیغات کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1