19 مارس 2024 - 12:26

بزرگ ترین دهانه معماری جهان باستان در لرستان است

11 سپتامبر 2017 - 11:40 dsfr.ir/p935r

بزرگ ترین دهانه معماری جهان باستان در لرستان است
www.citypedia.ir
پل گاومیشان

یک باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی معتقد است پل گاومیشان شاهکار معماری روی آب است.

عطا حسن پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اگر عرض دهانه پل گاومیشان لرستان را با طاق کسری (ایوان مدائن) مقایسه کنیم، آن وقت است که به عظمت این پل پی می بریم.

وی یادآور شد: پل تاریخی گاومیشان در فاصله 30 کیلومتری شهرستان پلدختر بر روی رودخانه سیمره در دوره ی ساسانیان احداث شده و لرستان را به استان ایلام وصل کرده است.

حسن پور خاطرنشان کرد: دهانه ی پل گاومیشان با عرض بیش از 34 متر، بزرگترین دهانه معماری جهان باستان محسوب می شود. طاق کسری روی زمینی صاف و هموار ساخته شده اما بنای تاریخی گاومیشان با زحمت زیادی روی رودخانه ای خروشان احداث شده است.

وی گفت: این پل شاهکار معماری روی آب است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت؛ پلی که 175 متر طول و هشت متر عرض دارد و ارتفاع آن به 21 متر می رسد.

دیدگاه ها

  • سپهر از خرم آباد شهر نمونه گردشگری ایران 11 سپتامبر 2017 - 14:01

    لرستان با دارا بودن بیش از ۱۰۰ پل تاریخی به جای مانده از ادوار مختلف به پایتخت پل‌ های تاریخی جهان مشهور است.به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی بعد از اهرام ثلاثه مصر که بزرگ ترین بناهای سنگی جهان هستند،پل های تاریخی لرستان دومین بناهای سنگی به جا مانده از دوران گذشته به حساب می آیند.شش پل تاریخی لرستان در سال2008میلادی به صورت زنجیره ای در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو ثبت شدند اما تا کنون شرایط برای ثبت رسمی این پلها فراهم نشده است!یکی از مولفه های لازم برای ثبت جهانی پلهای تاریخی منحصر به فرد بودن آنها است،در حال حاضر پل های تاریخی لرستان در جهان دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند به عنوان مثال ویژگی های بی نظیر پل کشکان خرم آباد مانند مساحت پایه ها و ارتفاع آن در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد.همچنین دهانه ی پل گاومیشان پلدختر با عرض بیش از 34 متر، بزرگترین دهانه معماری جهان باستان محسوب می شود.پل شاپوری که در زبان لری به آن طاق پل اِشکِسه می گویند در جنوب غربی شهر خرم‌ آباد قرار دارد و تنها پل تمام سنگی جهان است.

  • سپهر از خرم آباد شهر نمونه گردشگری ایران 11 سپتامبر 2017 - 14:15

    جای لرستان سرزمین تاریخ و طبیعت در میراث جهانی یونسکو خالیست در حالی که شاهکارهای معماری و مهندسی دنیا و ژئوپارک های رویایی در این استان سالهاست در حسرت جهانی شدن بسر می برند.آیا اگر دژ شاپورخواست به جای خرم آباد در اصفهان یا شیراز قرار داشت تا الآن ثبت جهانی نشده بود؟!اگر ژئوپارک دره شیرز به جای لرستان در کرمان یا یزد قرار داشت تا الآن ثبت جهانی نشده بود؟!اگر همین پل های بی نظیر به جای لرستان در تهران یا تبریز بودند تا الآن ثبت جهانی نمی شدند؟!چرا مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری به سرمایه های ارزشمند لرستان توجه ندارند؟معرفی جاذبه های منحصر به فرد استان لرستان به جهانیان بدون تردید گامی مهم در مسیر توسعه روزافزون صنعت گردشگری ایران خواهد بود

1