19 مارس 2024 - 14:17

پایتخت جهانی سفال ترک برداشت!

30 می 2017 - 11:00 dsfr.ir/vw61p

پایتخت جهانی سفال ترک برداشت!
hamedanestan.ir
سفال های لالجین

لالجین این روزها با مشکلی به نام #واردات محصولات چینی مواجه است که در صورت تداوم، منجر به خروج این شهر از فهرست جهانی #یونسکو خواهد شد.

لالجین که به شهر گل و سفال معروف است با جمعیتی افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۲۳ کیلومتری مرکز استان همدان واقع شده و بیش از ۹۰۰ واحد خرد، کوچک و متوسط تولید، تکمیل و فروش سفال و سرامیک را با اشتغالی افزون بر پنج هزار نفر، در خود جای داده است به گونه ای که بیش از ۶۰ درصد مردم این شهر با صنعت سفال و سرامیک اعم از تولید، تکمیل، فروش، صادرات، حمل ونقل مرتبط هستند.

لالجین دارای پیشینه سفال سازی نزدیک به ۷۰۰ سال است و در حال حاضر سفال گری به عنوان یکی از مهم ترین رشته های صنایع دستی استان همدان شهرت جهانی دارد.

ساختار منحصر به فرد تولید سفالینه در این شهر به گونه ای توسط دست توانمند طبیعت رقم خورده است که از تهیه انواع مختلف مواد اولیه تا تولید، تکمیل، توزیع و درنهایت صادرات سفال و سرامیک همگی یا در لالجین انجام می شود یا قابلیت انجام آن در این شهر وجود دارد.

نگاهی به روند جهانی شدن لالجین

همین ویژگی ها سبب شد تا از نیمه دوم سال ۹۴ زمزمه هایی مبنی بر ثبت شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال به گوش برسد تا اینکه داوران یونسکو اردیبهشت ماه ۹۵ در شهر لالجین حضور یافتند و از نزدیک تمام جوانب و هنر سفال سازی در این شهر را مورد بررسی قرار دادند.

در نهایت زحمات و تلاش های مسئولان، هنرمندان لالجینی و رسانه های استان به ثمر نشست و این شهر به عنوان شهر جهانی سفال به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.

لالجین به عنوان کوچک ترین شهر جهانی ثبت شده از قطب های مهم اقتصادی کشور است

این امر گام نخست در توسعه لالجین و گردشگری استان همدان است چراکه در گام بعدی باید این عنوان برای لالجین حفظ شود و در حد یک اسم نباشد تا همه مردم دنیا لالجین را به عنوان شهر جهانی سفال بشناسند و سفال لالجین یک برند جهانی باشد.

اما اردیبهشت ماه امسال و در سالگرد جهانی شدن شهر سفال لالجین بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور به همراه تعدادی از کارشناسان به لالجین سفر کرد و در این سفر بابیان اینکه لالجین برای ما خیلی مهم است و به دنبال تغییرات اساسی در راستای توسعه این شهر هستیم، گفت: لالجین به عنوان کوچک ترین شهر جهانی ثبت شده از قطب های مهم اقتصادی کشور است.

دعوت به کار افراد خلاق

نامور مطلق بابیان اینکه باید به سمت دانش بنیان بودن رفت و افراد نوآور که صاحب فکر و ایده هستند را به کار دعوت کرد، گفت: بخش دولتی در کنار هنرمندان است اما باید هنرمندان نیز تلاش لازم را در زمینه های ارتقای کیفی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته سال نام گذاری بود و امسال باید سال توسعه نام گذاری باشد، گفت: توسعه بوم گردی در لالجین مناسب است و شهر باید شهر موزه ای باشد.

یک کارشناس صنایع دستی استان همدان نیز بابیان اینکه ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی مزایای بسیاری دارد که می توان آن ها را در دوشاخه کلی مزایای اقتصادی و مزایای فرهنگی و اجتماعی دسته بندی کرد، گفت: مزایای اقتصادی این دستاورد شامل معرفی محصولات در سطح جهانی، تبدیل شدن به برند بین المللی، فروش محصولات در سطح جهانی و درنهایت رونق کسب وکار هنرمندان و صنعتگران است.

نمای اصلی شهر لالجین باید اصلاح و از فروش کالاهای غیر تولیدی لالجین خودداری شود

احسان امین پور در خصوص وضعیت لالجین برای حفظ عنوان جهانی خود گفت: نمای اصلی شهر لالجین باید اصلاح و از فروش کالاهای غیر تولیدی لالجین خودداری شود.

امین پور بابیان اینکه لالجین باید جشنواره مخصوص سفال لالجین داشته باشد و هنرمندان مطرح در این حوزه در آن شرکت کنند، گفت: آموزش باید توسعه یابد.

وی گفت: جهانی ماندن شهر لالجین از جهانی شدن آن بسیار مهم تر است و در این راستا باید در ساختار شهر اتفاقی بیفتد که باعث توسعه هنر سفال در لالجین شود.

مسئولان از پیشنهادات مردم بهره بگیرند

امین پور با تأکید بر اینکه هنر سفال در لالجین باید به پیشرفت بالایی برسد، تأکید کرد: مسئولان باید از فکر و پیشنهادات مردم این شهر بهره گیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در مواردی شاهد فروش سفال های چینی در لالجین هستیم، افزود: چین بسیاری از بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده که سفال و سرامیک نیز شامل این موضوع می شود و باید با بالا بردن کیفیت سفال لالجین از ورود سفال های چینی به بازارهای کشور جلوگیری و به تدریج سفال و سرامیک چینی پس زده شود.

وی در این زمینه از دولت خواست با جلوگیری از ورود بی رویه محصولات چینی ارزان قیمت اجازه ندهد تا هنر سفالگری در ایران نابود شود.

در راستای همین صحبت ها اسفندماه ۹۵ استاندار همدان در جلسه ای با حضور دست اندرکاران میراث فرهنگی و صنایع دستی همدان جلوگیری از عرضه سفال چینی در لالجین را خواستار شد و در فرصتی سه ماهه اول تیرماه امسال را زمان بازدید فروشگاه های لالجین و پلمب مغازه های عرضه کننده سفال چینی عنوان کرد.

مهلت عرضه کالای چینی تا پایان فصل بهار

استاندار همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه مهلت عرضه کالای چینی در لالجین با پایان فصل بهار به پایان می رسد، عنوان کرد: سال گذشته اعلام کردم که در لالجین هیچ کالای خارجی عرضه نشود چراکه در غیر این صورت آن واحد پلمب می شود.

نیکبخت ادامه داد: برای اجرای این موضوع ۳ ماه مهلت خواسته بودند و با پایان فصل بهار مهلت آنها به اتمام می رسد و بر این اساس به هیچ وجه نباید عرضه کالایی غیر از کالاهای تولیدی همدان را به ویژه در بازار لالجین شاهد باشیم.

محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه همدان را به تاریخ و فرهنگ آن می شناسند و همدان به عنوان شهر سبز پایدار جهان و لالجین همدان به عنوان شهر جهانی سفال شناخته شده است، گفت: این دو مورد ظرفیت بالای همدان را نشان می دهد.

نیکبخت با اظهار تأسف از فروش کالاهای چینی و خارجی در شهر جهانی سفال عنوان کرد: فروش کالای خارجی در لالجین شایسته نیست و باید با فروشگاه های عرضه کننده کالای چینی برخورد و فروشگاه های آنها پلمب شود.

جهانی شدن لالجین صادرات را ۱۱ درصد افزایش داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه جهانی شدن لالجین صادرات صنایع دستی همدان را تا ۱۱ درصد افزایش داد، اظهار داشت: در سالی که گذشت کسب عنوان شهر جهانی سفال برای لالجین و تبدیل شدن آن به برند جهانی در راستای ارتقای صادرات سفال استان محقق شد که به دنبال آن صادرات صنایع دستی استان افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشت.

شاخص ها برای جهانی ماندن لالجین مشخص شده و استان باید سالانه گزارش عملکرد خود را در رعایت شاخص ها ارائه دهد

علی مالمیر با اشاره به تداوم جهانی بودن لالجین، یادآور شد: شاخص ها برای جهانی ماندن لالجین مشخص شده و استان باید سالانه گزارش عملکرد خود را در رعایت شاخص ها ارائه دهد.

مالمیر عنوان کرد: ثبت جهانی شهری همچون لالجین، عنوان مهمی بوده و روی گردشگری خارجی، اقتصاد محلی، اشغال زایی و توسعه صادرات صنایع دستی به طور مستقیم تأثیر دارد.

علی مالمیر بابیان اینکه صنایع دستی بخش عمده بازار استان همدان را به خود اختصاص داده است، گفت: معرفی ویژگی های استان نیازمند هزینه و اقدامات تبلیغاتی است چراکه تبلیغات موجب حضور بیشتر هیئت های تجاری، فرهنگی در استان می شود.

۲۳۱ فروشگاه عرضه سفال در شهر لالجین وجود دارد

وی بابیان اینکه ۲۳۱ فروشگاه عرضه سفال در شهر لالجین وجود دارد و ۸۸۰ واحد سفالگری نیز در این شهر فعال است، گفت: خودداری از فروش سفال چینی در لالجین توسط بازرسان به مغازه داران در این شهر اعلام شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فروشگاه ها در شهر لالجین به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: برخی فروشگاه ها در کنار عرضه سفال لالجین به عرضه سفال چینی هم مبادرت می ورزند که شاید تعداد این فروشگاه ها ۲۰ تا ۳۰ درصد مجموع فروشگاه های لالجین باشد.

علیرضا قاسمی با تأکید بر اینکه شهر لالجین به خاطر تبدیل شدن به شهر جهانی سفال باید تنها فروشنده سفال تولیدی منطقه خود باشد، گفت: از زمان تبدیل شدن لالجین به شهر جهانی سفال جلسات متعددی با صاحبان فروشگاه ها، اصناف، تعزیرات و سایر دستگاه های مرتبط برگزارشده تا از عرضه سفال چینی در این شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بازدیدهای مشترک از وضعیت عرضه سفال نیز به انجام رسیده و اخطارها و تذکرها داده شده است، گفت: طبق گفته استاندار همدان پایان خردادماه آخرین فرصت تعیین شده برای فروشگاه دارانی است که کالای چینی عرضه می کنند و باید این کالاها جمع آوری شود.

۳۰ درصد مجموع فروشگاه های شهر کالای چینی دارند

قاسمی با بیان اینکه تاکنون بیشتر اقدامات انجام شده در راستای فرهنگ سازی صورت گرفته و تذکرها داده شده است، گفت: کمتر از ۳۰ درصد مجموع فروشگاه های این شهر در بین کالاهای خود کالای چینی نیز دارند.

با این تفاسیر آنچه مهم به نظر می رسد اینکه شهر جهانی سفال لالجین امتیازی برای استان همدان به شمار می رود چراکه توسعه این استان بر محور گردشگری استوار است بنابراین باید با حفظ جایگاه به دست آمده برای این شهر مسیر توسعه استان را هموار کرد و با جلوگیری از عرضه کالاهای چینی در این منطقه هنر سفالگری لالجین را از نابودی نجات داده و به دنیا شناساند.

دیدگاه ها

  • لرستانی 31 می 2017 - 00:42

    از شنیدن کالای چینی حالم بهم میخورد. خرید کالای چینی خیانت به ملت وکشور است

1