19 مارس 2024 - 14:56

راهنمای سفر نوروزی با تمامی بودجه ها

18 مارس 2017 - 11:00 dsfr.ir/ck8d3

راهنمای سفر نوروزی با تمامی بودجه ها
andrewschneider.com
نمایی از بادگیرها و بافت تاریخی یزد

تصمیم به #سفر کردن که بگیرید هزار و یک اما و اگر جلوی پایتان قرار دارد. در اینجا برای تمامی بودجه ها مقاصد مناسبی معرفی می کنیم.

تصمیم به سفر کردن که بگیرید هزار و یک اما و اگر جلوی پایتان قرار دارد. این که به چقدر پول نیاز دارید یا شب را کجا بمانید، این که با تور بروید یا از خودروی شخصی خود استفاده کنید همه و همه اما و اگرهایی است که ممکن است روی تصمیم نهایی تان تأثیر بگذارد. تورهای مسافرتی انتخاب های شما را محدودتر می کند اما هزینه هایتان را گاهی تا نصف کاهش می دهد. با یک تور مسافرتی نوروزی می توانید هزینه سفر به جزیره کیش در تعطیلات را تا یک میلیون تومان کاهش دهید. برای سفرهای زمینی و مسافت های کوتاه اما استفاده از قطار یا حتی خودروی شخصی می تواند هزینه سفر شما را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و جزیره های کیش و قشم هم پر هزینه هستند هم پرطرفدار. اما شهرهایی مثل یزد، کاشان، زنجان، اراک و روستاهای تابع آنها برای سفر هم بکرترند هم کم هزینه تر. از طرفی فرهنگ «به تهران» سفر کردن، فرهنگی است که آن طور که باید و شاید در بین مردم جایگاهی ندارد. تهران در تعطیلات نوروزی تا جایی خلوت می شود که فرخ مهر رئیس اتحادیه هتلداران به «شهروند» می گوید: تهران پذیرای میهمان از سراسر ایران است. همه هتل ها در تهران 40 درصد تخفیف دارد و جشنواره های مختلفی در آن ها برگزار می شود که از همیشه قیمت کمتری دارد.

سفرهای ارزان قیمت

به گزارش روزنامه شهروند، اگر دل تان یک کیش ارزان قیمت و کم سروصدا می خواهد، هنوز وقت دارید. تورهای مسافرتی کیش تا قبل از عید قیمت های وسوسه کننده ای دارند. یکی از آژانس های مسافرتی به «شهروند» می گوید تورهای دقیقه آخری کیش که شامل دوشب اقامت در یک هتل 3 یا 4 ستاره می شود، در این یک هفته باقی مانده حتی به 350 هزار تومان هم می رسد اما اگر دست نجنبانید و امروز و فرداهایتان ادامه پیدا کند باید برای همین بسته تفریحی بیش از یک میلیون تومان هزینه کنید.

قشم هم گزینه نوروزی خوش آب و هوای دیگری است که راهنمایان گردشگری در مصاحبه با شهروند می گویند اگر قبل از نوروز برای سیاحت آن اقدام کنید، یک انتخاب اقتصادی کردید. یکی از آژانس های مسافرتی به «شهروند» می گوید: برای یک اقامت دو روز و سه شب در جزیره قشم باید نفری 600 هزار تومان پرداخت کنید. هتلی که در اختیار شما قرار می دهند هم یکی از هتل های سه ستاره این جزیره است.

البته اگر واقعا رویای یک سفر کم خرج را در سر دارید، شاید بهتر باشد در تعطیلات عید فکر کیش و قشم را از سر خود بیرون کنید. نقاط بکری در کشور وجود دارند که شاید تورها برای شان برنامه ریزی نکرده باشند اما در تعطیلات نوروز هم خلوت اند هم کم هزینه. در 50 کیلومتری جنوب غرب تبریز روستایی صخره ای وجود دارد. کندوان روستایی منحصربه فرد در آذربایجان است که شاید تورهای داخلی کمتر آن را تحت پوشش بگیرند اما خودتان اگر دست به کار شوید، ضرر نکرده اید. بلیت قطار تا تبریز بین 50 تا 60 هزار تومان است و خود هتل کندوان هم برای یک شب در تعطیلات نوروز از شما بین حدود 400 هزار تومان درخواست می کند. سفرهای ارزان قیمت بیشتری هم جلوی پای تان هست. کاشان شاید یکی از ارزان ترین گزینه هاست که جای دیدنی هم کم ندارد. بلیت قطار از تهران تا کاشان به طرز عجیبی برایتان ارزان تمام می شود. در تعطیلات نوروز، اگر جای خالی باقی مانده باشد، می توانید با کمتر از 20 هزار تومان به کاشان برسید. کاشان هتل های ارزان قیمت زیاد دارد و می توانید با شبی 130 هزار تومان در یک هتل سه ستاره اقامت داشته باشید.

هتل های جنوب کشور مثل خود شهرها همیشه مهجورترند. بیشتر هتل ها در آبادان بین 150 هزار تا 285 هزار تومان برای یک شب از شما درخواست می کنند و کمتر هتلی در جنوب ایران را می بینید که قیمت های نجومی داشته باشد. دزفول، آبادان، شوشتر شهرهایی هستند که هم در تعطیلات عید آب و هوای خوبی دارند هم دیدنی اند هم ارزان قیمت. اگر زیگورات چغازنبیل را هنوز ندیده اید برای گرفتن یک بلیت 60 هزار تومانی قطار تا اهواز اقدام کنید. فصل فصل جنوب رفتن است!بوشهر، شهری که دیدنی های بسیاری دارد، از آن جمله می توان به موزه رئیس علی دلواری، قلعه نصوری، رافائل، سحانتیر، گنبد نمکی جا شکف، موزه دریانوردی خلیج فارس و ری شهر اشاره کرد. برای بوشهر باید با اتوبوس یا خودروی شخصی سفر کنید و این شاید خرج تان را کمی بالا ببرد.

بلیت اتوبوس از تهران تا بوشهر بین 65 تا 85 هزار تومان قیمت دارد و هتل های این شهر زیبای جنوبی قیمت های مناسبی دارند. مسیر سفر بم تا چابهار هم یكی از بهترین مسیرهای گردشگری است از این لحاظ كه كمتر شناخته شده است. در این مسیر حتما باید از خودروی شخصی خود استفاده کنید و همین خرج سفر شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. فراموش نکنید که در این مسیر می توانید استان های كرمان و سیستان وبلوچستان را ببینید. یک قطار شش تخته 87 هزار تومانی گزینه ارزان قیمت و نسبتا راحتی است که شما را به این مسیر متصل می کند. در زاهدان در یک هتل 2 یا 3 ستاره اقامت می كنید و این طور که به نظر می رسد حدود قیمت های این هتل ها، برای یک مسافرت کم خرج بین شبی 90 تا 210 هزار تومان است. در ادامه این مسیر می توانید به چابهار بروید و سرانجام دوباره با یک قطار راهی كرمان شده و بم را ببینید.

سفرهای اشرافی

برنامه سفر به قشم را اگر برای تعطیلات نوروزی در سر دارید، ممکن است حسابی خرج روی دست خودتان بگذارید. تورهایی که از تهران به سمت قشم حرکت می کنند، اگر جزو تورهای لوکس محسوب شود، نفری بین 2 تا 3 میلیون تومان از شما طلب می کنند. هتل های 5 ستاره در این جزیره بین شبی یک تا 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند. سفر به اصفهان هم می تواند یکی از سفرهای گرانقیمت به حساب بیاید. هتل عباسی اصفهان به اشرافی ترین هتل این شهر معروف است. سایت های رزرو هتل قیمت اتاق های وی آی پی هتل عباسی را شبی یک میلیون و 670 هزار تومان قیمت گذاشته اند. اگر اهل ماندن در این اتاق باشید قطعا باید چیزی بین 180 تا 250 هزار تومان هم برای بلیت هواپیمای هر نفر کنار بگذارید. سفر به شیراز هم می تواند یک سفر تمام اشرافی باشد. بلیت قطار به شیراز بین 80 تا 200 هزار تومان قیمت دارد. در شیراز هتل های اشرافی بین شبی 600 تا یک میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارند. مشهد هم می تواند یکی از انتخاب های اشرافی شما باشد. حتی تورهای مشهد هم در تعطیلات نوروز از 700 هزار تومان شروع می شوند. هتل های اشرافی در مشهد بین شبی یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان هزینه دارند.

راه تشخیص امداد خودروهای غیرقانونی در جاده ها

بازار داغ سفرهای نوروزی این روزها به ابزاری برای سودجویی برخی از افراد تبدیل شده است از مراکز امدادی غیرقانونی گرفته تا خودروهای حمل بدون مجوز. مراکزی که با تکیه بر تبلیغات نادرست نه تنها هزینه های سنگینی را به مشتریان خود تحمیل می کنند بلکه بعضا به دلیل استفاده از قطعات بی کیفیت و نبود تخصص آسیب هایی را هم به خودرو مسافرین ایام نوروز وارد می سازند. این درحالی است که هموطنان عزیز می توانند با ارسال شماره پلاک خودروی امدادی را به سامانه 6421-021 پیامک کنند، شرکت های مجاز و غیرقانونی خودرویی را از یکدیگر تمییز دهند. علاوه براین، خودروهای عضو انجمن دارای برچسب انجمن هستند و مردم با دیدن این برچسب ها می توانند با خیالی آسوده از تیم امداد خودرویی کمک بگیرند.

بی تردید برای جلوگیری ازمشکلاتی از این دست مسافرین نوروزی بهتر است که تنها با مراکز امدادی مجاز تماس حاصل کنند. براساس اعلام مدیرعامل شرکت ایساکو، هموطنان می توانند درصورت بروزموارد فنی برای خودروهایشان با شماره 096440 تماس گرفته و اطمینان داشته باشند که امدادگران و نمایندگان کشیک درطول مسیر یاری رسان آنها خواهد بود. ضمنا مردم می توانند برای اطلاع از لیست نمایندگی ها و فروشگاه ها به سایت www.isaco.ir و ربات تلگرام اطلاع رسانی irankhodro_robot مراجعه کنند.

همچنین درگروه خودروسازی سایپا، برای دریافت خدمات امدادی، بیان نظرها و پیشنهادهای خود می توانند درتمام ساعات شبانه روز با شماره 096550 و 84444-021 و همچنین درحوزه های فروش، خدمات پس ازفروش و... با مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا به شماره تماس 096770 تماس بگیرند یا به پرتال اینترنتی شرکت به نشانی www.emdadsaipa.ir مراجعه کنند. اما نگرانی دیگر این روزهای امداد های خودروی افزایش قیمت یا افت کیفیت خدمات ارایه شده ازسوی نمایندگی های مجاز است. نگرانی قرار است با نظارت 11 دفتر منطقه ای بر نحوه امدادرسانی حل وفصل شود. آنگونه که اعلام شده، این دفاتر بر نحوه امدادرسانی اکیپ های امدادی نظارت خواهند داشت. همچنین درمسیرهای پرترددی همچون اتوبان قم، فیروزکوه، چالوس و هراز پایگاه های امدادی صحرایی به صورت شبانه روزی طراحی و ایجاد شده است که این پایگاه ها با حضور نیروهای مجرب تعمیرگاه های ایران خودرو و قطعات مناسب تجهیز و راه اندازی شده اند.

ناگفته نماند که لباس ها و خودروهای تیم های امدادی متحدالشکل شده است، بنابراین اگر لباس پرسنل امداد خودروها دارای سردوشی باشد، یعنی آن فرد مکانیک است و می تواند بسیاری از عیوب خودرو را درمحل تعمیر کند، اما درصورتی که سردوشی نداشته باشد، آن همکار راننده یدک کش است و فقط می تواند خودرو را حمل کند. گفتنی است؛ طرح نوروزی پلیس و دستگاه های امدادی و خدماتی درجاده های کشور از امروز آغاز شده و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت.

از تهران چه خبر؟

اگر بخواهیم به تهران سفر کنیم اما دست مان حسابی باز است. خلوتی تهران تخفیف 40 درصدی هتل ها و جشنواره های مختلف را برای مسافران نوروزی به تهران رقم زده است. هتل اسپیناس، فارغ از تخفیف های نوروزی اتاق هایی دارد که دو میلیون و 800 هزار تومان برای یک شب قیمت دارند! در کنار این هتل اشرافی اما اتاق های 451 هزار تومانی هم دارد، هتل استقلال با شبی 416 هزار تومان و هتل های سه ستاره ای مثل ایرانشهر بین شبی 250 تا 413 هزار تومان قیمت دارند. تحقیقات «شهروند» نشان می دهند مسافرخانه های میدان راه آهن بین شبی 40 تا 70 هزار تومان و هتل های 2 و 3 ستاره بین شبی 100 تا 270 هزار تومان قیمت دارند. البته ظرفیت هتل های ارزان قیمت تهران از امروز پر شده است.

سفرهای اقتصادی

همه مسیرها در تعطیلات به شمال ختم می شود. شمال ایران یکی از انتخاب های اقتصادی سفر است که خیلی هم خرج روی دست مان نمی گذارد. حال می خواهد تعطیلات تابستانی باشد با هوای شرجی کنار دریا، یا زمستان باشد با احتمال بارش های مکرر. فرقی هم ندارد تعداد روزهای تعطیلات چقدر باشد. دو سه روز تعطیلی کافی است تا مسافران آن را به تعطیلات آخر هفته وصل کنند و یک هفته ای بروند شمال کنار دریا. اگر هم نوروز باشد با هوای بهاری و تعطیلات 13 روزه، شمال حتما اولین مقصد سفرهای نوروزی می شود. این را آمارهای سازمان میراث فرهنگی و سازمان گردشگری هم تأیید می کند. براساس آماری که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته اعلام کرده مازندران و گیلان به ترتیب دارای بیشترین تعداد مسافر نوروزی بوده اند.
 
به گفته سلطانی فر در کل ایام نوروز 94، در 31 استان و هفت منطقه آزاد 60 میلیون و 84 هزار نفر اقامت در شب ثبت شده است با توجه به این که هر شخص چهار شب اقامت را به صورت میانگین در طول سفر خود تجربه می کند. با تقسیم این آمار بر عدد 4 معادل 15 میلیون نفر مسافر در این بازه زمانی عنوان شده است. آماری که سهم دو استان شمالی گیلان و مازندران در آن قابل ملاحظه است. بر اساس آماری که محمدعلی نجفی استاندار گیلان اعلام کرده در تعطیلات نوروز 94، شش میلیون گردشگر در گیلان اقامت داشته اند. اگر این آمار را با آمار 15 میلیون نفر مسافر مقایسه کنیم 40 درصد تعداد مسافرانی که در نوروز سفر کرده اند، مسافر استان گیلان بوده اند.
 
آمار مازندران هم قابل توجه است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم از اقامت 9 میلیون نفر شب در استان مازندران خبر داده است که اگر آن را با آمار 60 میلیونی رئیس سازمان میراث فرهنگی قیاس کنیم، 15 درصد مسافران نوروزی به مازندران رفته اند. در بسیاری از این موارد، سفر به شهرهای شمالی، بدون نیاز به پرداخت هزینه اقامت در هتل یا اقامتگاه های خاص است. در مواردی افراد از خانه های محلی استفاده می کنند اما می توانند وسایل مورد نیاز خود اعم از مواد غذایی را همراه خود ببرند و نیازی به خرید مواد غذایی یا استفاده از خدمات رستوران ها هم نداشته باشند. بر این اساس در نگاه اول سفر به شمال برای افراد سفری ارزان و مقرون به صرفه تلقی می شود. اما در ایام تعطیلات افراد باید بالغ بر 20 الی 40 درصد بیش از زمان های عادی برای دریافت خدمات مورد نظر خود هزینه پرداخت کنند اما نکته این است که نمی توانند خدمات مطلوبی را دریافت کنند. درحال حاضر برای یک سفر 3 روزه به نمک آبرود به همراه تورهای مسافرتی حداقل 550 هزار تومان آب می خورد. البته اگر به همراه خانواده و با استفاده از وسیله شخصی به تنهایی قصد مسافرت به شهرهای شمالی را داشته باشید، داستان کمی فرق می کند.
 
درحال حاضر درحالی برای اجاره یک خانه 60 متری در رامسر شبی حداقل 300 هزار تومان باید هزینه کنید که در هفته گذشته واحدهایی با این شرایط در بهترین شرایط شبی 50 هزار تومان اجاره داده می شد. البته کسانی که قصد اقامت در یک هتل 5 ستاره در یکی از شهرهای استان مازندران را داشته باشند برای اجاره یک اتاق دو تخته رو به جنگل روزانه 622 هزار تومان باید هزینه کنی و اقامت دو روزه در این هتل یک میلیون و 200 هزار تومان آب می خورد. این درحالی است که هزینه اقامت در یک اتاق دو تخته رو به جنگل - بال غربی (Vip) در روزهای نخست تعطیلات حداقل 718 هزار تومان تمام می شود. گفتنی است بسیاری از اتاق های رو به دریای هتل های شهرهای شمالی برای روزهای نخست از هم اکنون رزرو شده و جای خالی ندارد. اما یزد از دیگر مقاصد محبوب در سفرهای نوروزی است. بدون شک شب های سرد کویر در مقابل روزهای گرمش برای بسیاری از هموطنان ایرانی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. همین مسأله قیمت تورهای مسافرتی به این استان را به شدت افزایش داده است.
 
قیمت تمام شده مسافرت 2 شبه و 3 روزه و اقامت در یک هتل 5 ستاره با تور ٨٤٥ هزار تومان است. استقبال و بدرقه فرودگاهی (یا ترمینال) به همراه بیمه مسئولیت مدنی (200 میلیون تومان دیه، 6 میلیون تومان هزینه درمان پزشکی و لیدر مجرب محلی. گشت یک روزه (آتشکده زرتشتیان، دخمه «برج سکوت»، میرچخماق، موزه آب، باغ دولت آباد، بازار سنتی یزد) ازجمله خدمات ارایه شده در این سفر نوروزی خواهد بود. درحال حاضر قیمت هر شب اقامت در یک هتل 4 ستاره در یزد روزانه 450 هزار تومان است. البته اگر قصد اقامت در یک اتاق 3 تخته را دارید باید 695 هزار تومان بپردازید. البته قیمت اجاره یک سوییت دو نفره در هتل 4 ستاره 800٠ هزار تومان است.

1