17 آوریل 2024 - 00:30
روز تاریخی در دنیای کوهنوردی

بزرگ ترین چالش قرن انجام شد/ فتح "کی ۲" برای اولین بار در زمستان

16 ژانویه 2021 - 09:30 dsfr.ir/3i6rh

برای اولین بار کی ۲ در زمستان فتح شد تا این روز تاریخی در تقویم کوهنوردی ثبت شود.

به گزارش دنیای سفر، کی۲ دومین قله بلند کره زمین بعد از اورست است که تا به حال هیچ کوهنوردی موفق نشده بود در زمستان به این قله صعود کند. از هر پنج نفر که از این کوه بالا رفته، یک نفر کشته شده است. قله کی۲ در پاکستان، با ارتفاع ۸۶۱۱ متر از سطح دریا، دومین کوه مرتفع جهان بعد از اورست است و تنها ۸۰۰۰ متری از ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متری است که با وجود تلاش‌های متعدد کوهنوردان، تا قبل از زمستان 2021 فتح نشده بود. 
 
به تازگی چندین گروه کوهنوردی در زمستان تلاش کرده که به این قله برسند. "نیرمال پورجا"، کوهنورد حرفه ای اهل نپال که ده ها رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرده، در زمستان امسال قصد صعود به کی ۲ را داشت تا رکورد دیگری به نام خود ثبت کند. او دیروز (جمعه) خبر داد که ثابت گذاری مسیر توسط تیم مشترک او و "مینگما گالیج" تا ارتفاع ۷۸۰۰ متری کی۲، یعنی بالاترین ارتفاعی که تاکنون در زمستان صعود شده، انجام گرفته است.  

شنبه؛ ۹ صبح به وقت ایران/کی ۲ شکست ناپذیر!

با توجه به آب و هوای خوب کی ۲ تیم های صعود کننده تلاش خود را برای رسیدن به قله انجام دادند به طوری که حدود ساعت ۹ صبح امروز به وقت ایران "پورجا" خبر داد که تیم صعود کننده و شرپا ها همچنان در "باتل نک" هستند و انتظار می رود تا ۳۰ دقیقه آینده عبور از این مسیر عبور کنند. گفته می شود "باتل نک" در ارتفاع حدود ۸۲۰۰ متری واقع شده و حدود ۴۰۰ متر زیر قله قرار دارد. منطقه "باتل نک" باتوجه به شیب زیاد و ارتفاع بالا، یکی از خطرناک ترین قسمت های صعود به شمار می آید و بعد از عبور از این منطقه می توان گفت که راه صعود بسیار هموار شده است.

منطقه" باتل نک" در کی۲

ساعت ۹:۴۰:

خبرها حاکی از آن است که تیم نپالی موفق شد از مسیر "باتل نک" عبور کند. با این تفاسیر باید منتظر تاریخ سازی در تقویم کوهنوردی باشیم چرا که قرار است برای اولین بار کی۲ در زمستان فتح شود.

فیلم لحظه صعود از "باتل نک"، آخرین مانع برای صعود:

ساعت ۱۰:۳۰؛ قله کی ۲ در یک قدمی فتح!

با توجه به اینکه یکی از سخت ترین قسمت های مسیر یعنی گذرگاه "باتل نک" پشت سر گذاشته شده است نگاه همه کوهنوردان اکنون به کی ۲ است. بسیاری در فضای مجازی از خبر عبور کوهنوردان از آخرین مسیر دشوار ابراز خوشحالی کرده و هنوز باور ندارند قرار است امروز یک روز تاریخی در تقویم کوهنوردی باشد. 

بسیاری از کوهنوردان به نام دنیا اکنون چشم خود را به کی ۲ دوخته اند که ببنید آیا این قله هم در زمستان فتح می شود یا خیر؟

ساعت ۱۱:۳۰؛ مبارزه با سرما و کمبود اکسیژن!

تیم اعزامی بعد از عبور از "باتل نک" فقط باید با سرما و کمبود اکسیژن مبارزه کنند. تیم صعود کننده همزمان با صعود، مشغول ثابت گذاری طناب هستند که این عامل باعث شده حرکت آنان به قله کند باشد. تا این زمان هیچ خبری از کی۲ مخابره نشده و کوهنوردان از این بابت کمی نگران هستند.

شرپاها سال‌هاست که برای موفقیت همه کوهنوردان تلاش کرده اند اما آنان اکنون در حال رسیدن به بزرگترین افتخار دنیای کوهنوردی هستند. باید منتظر ماند تا اخبار جدید از کی۲ مخابره شود.

ساعت ۱۱:۵۰؛ تنها ۲۰۰ متر باقی مانده است!

خبرهای مخابره شده حاکی از آن است که تنها ۲۰۰ متر دیگر تا فتح کی ۲ باقی مانده است. در این بین واکنش مردم و کوهنوردان بسیار جالب بوده و همگی برای تاریخ سازی ابراز امیدواری می کنند.

ساعت ۱۳:۱۰؛ هیچ خبری از تیم صعود کننده نیست!

 ساعت ۱۳:۱۰ دقیقه به وقت ایران و ۱۴:۳۰ به وقت محلی؛ هنوز خبری از تیم صعود کننده نیست! نگرانی ها از این بابت بوده که زمان همچنان در حال سپری شدن است و باید تیم صعود کننده زمان مناسبی برای بازگشت به پایین کوه داشته باشند. هرچه زمان می گذرد، احتمال خطر برای بازگشت کوهنوردان بیشتر خواهد شد. چاره ای جز انتظار نیست... .

ساعت۱۳:۱۰؛ کوهنوردی تیمی است نه انفرادی!

باتوجه به آخرین اطلاعات به دست آمده مشخص شد نفرات صعود کننده ۱۰ متر پیش از قله می ایستند تا هر ۱۰ نفر با یکدیگر نخستین صعود زمستانی کی۲ را انجام دهند. این نکته آموزشی یاد می دهد که آنان یک تیم هستند و یک هدف را دنبال می کنند و آن هم فتح وحشی ترین قله جهان!

از ۱۰ شرپا فقط مینگما گالیج از اکسیژن استفاده نمی کند و این باعث شده صعود او بسیار ارزشمند شود. 

ساعت ۱۴:۱۰؛ لطفا برای کوهنوردان دعا کنید!

ساعت ۱۴:۱۰ دقیقه به وقت ایران و ۱۵:۴۰ به وقت محلی هنوز خبری از فتح قله شنیده نشده است. به اعتقاد خیلی از کوهنوردان با توجه به گذشت سریع زمان، مسیر بازگشت برای آنان بسیار سخت خواهد شد. دو ساعت دیگر خورشید در کوه غروب می کند و کوهنوردان در تاریکی می مانند. 

بسیاری از علاقه مندان به صعود در فضای مجازی برای این کوهنوردان احساس خطر کرده و از مردم خواستند تا برای آنان دعا کنند چرا که ۵ ساعت آتی برای این کوهنوردان بسیار حیاتی خواهد بود.

ساعت ۱۴:۴۷؛ قله را فراموش کنید!

به وقت محلی ساعت ۱۶:۱۷ است. وضعیت کمی نگران کننده به نظر می رسد. هنوز هیچ خبری از کی ۲ مخابره نشده و این باعث شده شک و تردید نسبت به فتح قله افزایش یابد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی نوشته اند که قله را فراموش کنید و بازگردید چرا که غروب خورشید نزدیک است!

تیم صعود کننده پیش بینی کرده بودند که ساعت ۱۳ به وقت محلی به قله برسند اما به نظر میرسد مشکلاتی وجود داشته که این همه تاخیر در صعود آن ها پیدا شده است.

حادثه در کی۲

درحالی که همه توجه ها به قله کی۲ قرار گرفته است از کمپ اصلی خبر رسیده که "سرگی مینگوته" کوهنورد مشهور اسپانیایی در مسیر کمپ ۱ به کمپ اصلی  دچار حادثه شده و سقوط کرده است. در حال حاضر رایزنی می شود که برای کمک به وی بالگرد اعزام شود.

ساعت ۳:۳۳/ روزی ماندگار در تاریخ کوهنوردی

بالاخره تیم اعزامی به کی ۲ موفق شد برای اولین بار این قله را در زمستان فتح کند و نام خود را در تاریخ کوهنوردی جاویدان سازند. فتح این قله در ساعت ۱۷:۰۳ به وقت محلی اتفاق افتاد. 

حال باید این تیم کوهنوردی به بازگشت فکر کنند و راه سختی را پیش رو خواهند داشت چرا که آن ها زمان بسیار زیادی را از دست داده اند.

اسامی تیم صعود کننده به کی ۲:

سرپرست این تیم نیرمال پورجا بود و در این بین مینگما گالیج (سرپرست تیم شرپاهای نپالی) بدون استفاده از کپسول اکسیژن به صعود اقدام کرد. کی۲ آخرین ۸۰۰۰ متری صعود نشده در زمستان بود که برای نخستین بار در جهان این قله هم صعود شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1