23 آوریل 2024 - 20:33
سید محمد بهشتی درمراسم رونمایی از کتاب الیما تندیس مفرغی شمی:

مهمترین هدف آثار موزه ای یادآوری است

5 اکتبر 2015 - 14:10 dsfr.ir/vb1x2

مهمترین هدف آثار موزه ای یادآوری است
روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
سید محمد بهشتی

مهمترین هدف آثار موزه ای این است که از قالب یک شی تاریخی بیرون آمده و در مقام یادآوری قرار گیرند.

"سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری"

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهشتی دراین مراسم که در سالن موزه دوران اسلامی برگزار شد ،افزود: درمناسبتهای مختلف بارها به مفهوم و هدف اصلی موزه و اگاهی بخشی یک شی تاریخی پرداخته شده است. اما به واقع هدف اصلی آثار تاریخی-فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس یادآوری چیزهایی است که فراموش کرده ایم.

رئیس ایکوم تاکید کرد:ا گر اشیاء تاریخی مفهوم یاد آوری را به مخاطب القانکند ،می توان گفت که هنوز هیچ اقدام جدیدی در حوزه میراث فرهنگی و شناخت آثار تاریخی صورت نگرفته است.

بهشتی با اشاره به تندیس مرد مفرغی که در شمی یافت شده است گفت :زمانی که مرد شمی توسط عده ای از کارگران به طور تصادفی پیدا شد اگر در همان نقطه باقی می ماند پرسش هایی مبنی بر اینکه تو کیستی؟ به کجا نگاه می کنی؟ و به دنبال آن بارقه هایی از پاسخ ها ایجاد نمی شد این اشیا همچنان ساکت و پنهان باقی می ماندند و تفاوتی نمی کرد که در زیر خاک باشند یا در مخزن و یا در نمایشگاه موزه ملی ایران.

به گفته بهشتی ،پژوهشگران و باستان شناسان باید کوشش کنند تا این پرده و حجابی که پیش روی اشیای تاریخی کشیده شده کنار رودو اشیاء تاریخی درمقام یادآوری قرار گیرند.

او گفت :آثار تاریخی و فرهنگی همچون آیینه هایی هستند که باید چیزی را در دل آنها ببینیم، هرچند تاکنون به این وجه آیینگی برای شناخت اشیاء تاریخی توجه نشده است.

بهشتی درادامه سخنانش تاکیدکرد: هنرما اینست که حجاب آثار تاریخی را کنار بزنیم و زمانی که به صفت آیینگی برسیم آن وقت متوجه خواهیم شدکه این مرد الیمایی به کجا نگاه می کند. منظور از استواری و صلابت این پیکره تاریخی چیست؟ آیا بختیاری ها باید مرثیه خوان تراژدی باشند که برای آنها اتفاق افتاده است؟ این مرد الیمایی می گوید که بختیاری ها باید دوباره کمر راست کنند و بار دیگر بختیاری باشند.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجسمه مرد الیمایی رو به مقابل دارد و به آینده نگاه می کند و هرچند که متعلق به گذشته است اما به گذشته نگاه نمی کند.

در ادامه این مراسم اردشیر صالحپور ،مولف کتاب الیما به فعالیت های کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)اشاره کرد و گفت : ایکوم ایران نگاه تازه ای به میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور دارد و در تلاش است افق های تازه ای را رقم بزند.

او همچنین از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،کمیته ملی موزه های ایران ،موزه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سپاسگزاری کرد که زمینه معرفی کتاب را فراهم کرده اند.

دراین مراسم تعدادی ازکارشناسان بومی که در ایذه و محوطه شمی فعالیت علمی داشته اند به سخنرانی پرداختند.

در پایان آیین رونمایی از کتاب الیما ،تندیس مفرغی شمی با حضور سیدمحمد بهشتی ،احمد محیط طباطبایی ،جعفر مهرکیان، جبرئیل نوکنده، مهندس خادمی ، معصومه راد و اردشیر صالحپور انجام شد.

کتاب الیما ، تندیس مفرغی شمی دومین کتاب از پنجگانه ایذه پژوهی است که توسط دکتر اردشیر صالحپور منتشر شده است.

1