دانش آموزان در رامسر «موزه یار» می شوند

29 فوریه 2024 - 09:10 dsfr.ir/fu9qh

دانش آموزان در رامسر «موزه یار» می شوند
پردیس فرهنگی موزه ای رامسر در یک محوطه ۱۲ هکتاری تاریخی قرار دارد
دانش آموزان در رامسر «موزه یار» می شوند

پردیس فرهنگی موزه ای رامسر با مشارکت اداره آموزش و پرورش این شهرستان از ابتدای ماه جاری اجرای طرحی فرهنگی آموزشی را آغاز کرده که در آن دانش آموزان با گذراندن فرآیندی آموزشی بر پایه پژوهش، آموزش، مشاهده، روایت و قصه گویی «راهنمای موزه» می شوند و کارت «موزه یار» برای آن ها صادر می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، پردیس فرهنگی موزه ای رامسر که در یک محوطه ۱۲ هکتاری تاریخی و میراثی قرار دارد، یکی از جاذبه های منحصربه فرد مازندران در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است که در دل یک باغ موزه گیاه شناسی قرار دارد. این پردیس موزه ای که در طول سال پذیرای مسافران، گردشگران و علاقه مندان به میراث فرهنگی و تاریخ است ۶ موزه متفاوت و چند زیرساخت فرهنگی دیگر را در خود جای داده و معمولا به عنوان یکی از مقصدهای بازدید علمی و آموزشی دانش آموزان منطقه نیز مورد توجه است. همین ظرفیت مهم فرهنگی نیز سبب شده که مدیریت پردیس موزه ای با همکاری آموزش و پرورش شهرستان رامسر طرحی با عنوان «موزه یار» را تدارک ببیند و اجرا کند تا گامی برای فرهنگسازی در نسل جدید برای آشنایی با میراث فرهنگی و همچنین جایگاه مهم موزه ها در فرهنگ و گردشگری هر منطقه برداشته شود.

مدیر پردیس فرهنگی و موزه ای شهدای رامسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که در طرح «موزه یار» دانش آموزان رامسر راهنمای افتخاری موزه را دریافت می کنند، گفت: «موزه یار» عنوان طرحی آموزشی ویژه دانش آموزان است که از سوی پردیس موزه ای رامسر اجرا می شود و با مشارکت اداره آموزش و پرورش شهرستان رامسر از ابتدای اسفند در حال برگزاری است.

محمدعلی یزدان شناس گفت: هدف ما این است که دانش آموزان را با بهره گیری از مبانی قصه گویی وارد دنیایی از قصه ها در محیط موزه کنیم. دانش آموزان در سکوت اشیاءِ به جا مانده از ادوار مختلف تاریخ که هر کدام قصه و داستانی برای خود دارند و رازهایی را بیان می کنند، با دنیایی جذاب آشنا می شوند و با طی کردن یک فرآیند آموزشی به کمک راهنمایان موزه، خودشان هم عنوان راهنمای افتخاری موزه را کسب می کنند.

وی اظهار کرد: این طرح با هدف بهره گیری از روش های مؤثر آموزش های میدانی، بهره گیری از روش های موثر یادگیری همچون مشاهده، مطالعه، پژوهش و آشنایی کودکان، نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین با موزه اجرا می شود.

مدیر پردیس فرهنگی موزه ای رامسر درباره روند اجرای این طرح گفت: دانش آموزان در قالب بازدیدی یک روزه در پردیس موزه ای رامسر حضور می یابند و با همراهی راهنمایان موزه ساعاتی را در این فضا سپری می کنند و با اجزای پردیس و به ویژه ۶ موزه ای که در دل این مجموعه قرار دارد آشنا می شوند.

یزدان شناس اظهار کرد: دانش آموزان در این بازدید به دنبال چگونگی سیر تکامل آثار و تاثیرات ادواری و تاریخی در نحوه شکل گیری آن ها می روند و مهارت قصه گویی از زبان اشیاء را در قامت یک «کارشناس راهنما» در موزه می آموزند.

وی افزود: پس از کسب مهارت روایت داستان آثار و بیان داده های مربوط به آثار موجود در موزه، برای دانش آموزان کارت عضویت افتخاری «موزه یار» صادر می شود که با در دست داشتن آن می توانند ۳ نفر از اعضای خانواده یا دوستان خود را با تخفیف ویژه به این پردیس دعوت کنند و خودشان به عنوان «موزه یار» در قامت راهنمای موزه به تشریح داده هایی که فرا گرفته اند بپردازند.

مدیر پردیس فرهنگی موزه ای رامسر با بیان این که طرح موزه یار از اول اسفند در این مجموعه به اجرا درآمده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد، اظهار کرد: هدف ما آشناسازی نسل جدید با تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی و همچنین فرهنگسازی برای ترویج موزه گردی است.

یزدان شناس با اشاره به جایگاه مهم رامسر در گردشگری استان و کشور افزود: وجود پردیس فرهنگی موزه ای رامسر ظرفیتی کم نظیر برای گردشگری مازندران و به ویژه غرب استان است که تلاش می کنیم با اجرای برنامه های فرهنگی و اقداماتی مانند طرح موزه یار، این ظرفیت مهم را هم برای نسل جدید و هم برای این منطقه بیشتر و بهتر معرفی کنیم.

نخستین بنایی که در این مجموعه به موزه تبدیل شد کاخ مرمر بود که سال ۱۳۱۶ با طراحی مهندسان بلژیکی و معماری زنده یاد حسین لرزاده و ابوالقاسم واثقی ساخته شد و سال ۱۳۷۹ توسط موسسه فرهنگی موزه های بنیاد وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کاربری موزه پیدا کرد.

موزه تخصصی عاج ایران که تنها موزه عاج خاورمیانه است، موزه آوندهای تاریخی به عنوان نخستین موزه تخصصی ظروف ایران، موزه حمام قدیم و موزه مردم شناسی نیز به مرور طی پنج سال اخیر در این باغ موزه ۱۲ هکتاری راه اندازی شد و اکنون یکی از بزرگ ترین مجموعه های موزه ای کشور به شمار می آید.

1