18 آوریل 2024 - 14:00
وزیر میراث‌ فرهنگی:

وجود زیرساخت تله‌کابین در کنار قلعه‌دختر فرصت بی‌نظیر سرمایه‌گذاری است

25 می 2023 - 11:20 dsfr.ir/c11qc

وجود زیرساخت تله‌کابین در کنار قلعه‌دختر فرصت بی‌نظیر سرمایه‌گذاری است
salfbase.com
قلعه‌دختر در ایلام

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: وجود زیرساخت تله‌کابین در کنار میراث‌جهانی قلعه‌دختر فیروزآباد یک فرصت بی‌نظیر در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و رونق این صنعت در این منطقه است.

به گزارش «دنیای سفر»، سید عزت‌الله ضرغامی پنجشنبه در ادامه سفر خود به استان فارس در بازدید از میراث‌جهانی قلعه‌دختر فیروزآباد افزود: وجود تله‌کابین برای بازدید از این قلعه و مناطق اطراف آن یک ظرفیت موثر است که زیرساخت آن وجود دارد و با جذب سرمایه‌گذار می‌توان از آن استفاده موثر به عمل آورد، زیرا وجود تله‌کابین در رونق گرفتن یک منطقه گردشگری نقش موثری دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: اداره‌کل میراث.فرهنگی فارس ماکت آثار تاریخی محور جهانی ساسانی را در ابعاد بزرگتر تهیه کرده و در معرض گردشگران این منطقه قرار دهد.

ضرغامی افزود: ساخت گنبد در معماری ساسانی برای نخستین بار یک موضوع مهم است و نشان از نوآوری ایرانی است که یک سازه دایره‌ای را بر روی پلان چهارگوش کار کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بازدید همچنین در خصوص تکمیل سریع‌تر و راه‌اندازی مجتمع رفاهی قلعه‌دختر فیروزآباد تاکید کرد.

قلعه‌دختر اولین بنای گنبددار ساسانیان است و در فهرست منظر جهانی ساسانی به ثبت رسیده و توسط اردشیر یکم در تنگاب فیروزآباد در قرن سوم میلادی ساخته شده است.

وجود زیرساخت تله‌کابین در کنار قلعه‌دختر فیروزآباد فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری است

ضرغامی همچنین در جریان بازدید از محور جهانی ساسانی از نمایشگاه‌ هنرمندان صنایع دستی هنرمندان فیروزآباد که در مجاورت کاخ جهانی اردشیر در سیاه چادرهای عشایری بود، بازدید کرد.

۲۶۰ رشته فعال صنایع دستی در فارس وجود دارد که ۸۴ رشته صنایع دستی از این تعداد در فیروزآباد فعال است و ۱۰ هزار بافنده دست بافته های داری از جمله فرش، گبه، جاجیم و ... وجود دارد که خود گواه ظرفیت غنی فیروزآباد در زمینه صنایع دستی است‌.

بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های شهرستان مرودشت ، بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید و حضور در مراسم افتتاح هتل آپادانای تخت جمشید نیز از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی به استان فارس اعلام‌شده است.

به گزارش ایرنا، کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل‌ و دومین اجلاس سالیانه خود در شهر منامه بحرین، نهم تیرماه ۱۳۹۷ ، آثار ارزشمند معماری و شهرسازی دوره ساسانی را با عنوان منظر باستان ‌شناسی ساسانی فارس در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

پیش تر آثار تاریخی تخت جمشید، پاسارگاد (آرامگاه کوروش)، باغ های پاسارگاد و باغ ارم از این استان در فهرست آثار جهانی ثبت شده بودند.

آتشکده (کاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در شهرستان فیروزآباد، مجموعه بیشاپور، تنگ چوگان و غار و مجسمه شاپور در شهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان از آثار برجسته به یادگارمانده از دوره تاریخی ساسانیان در استان فارس واقع هستند.

سلسله ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بر ایران حکومت کردند.

1