18 آوریل 2024 - 11:14
قائم مقام میراث:

ثبت جهانی "خانه حاج آقاعلی" رفسنجان در دستور کار است

25 می 2023 - 15:00 dsfr.ir/5a1sv

خانه حاج آقا علی، معروف به زعیم الله رفسنجانی

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در حوزه میراث ملموس و ناملموس بیش از ۲۰۰ پرونده در ایران برای ثبت جهانی در دستور کار قرار دارد که یکی از این پرونده ها "خانه حاج آقا علی" در رفسنجان است.

به گزارش «دنیای سفر»، علی دارابی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خانه حاج آقا علی رفسنجان افزود: این بنا در دوره قاجاریه و ناصرالدین شاه توسط زعیم حاج آقا علی که فردی تاجر بود احداث شده و از بناهای خشت و گلی بکر در جهان است.

وی تصریح کرد: این خانه در نوروز امسال یکی از پربازدیدها در استان و شهرستان بوده است.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی و گردشگری در کشور وجود دارد که برخی از آنها نیاز به بودجه مرمتی و بازسازی دارند، اما دولت نمی تواند کل بودجه ها را تأمین کند، بنابراین نهضت بزرگی متشکل از کمک های مردمی، خیران و بخش خصوصی نیاز است تا بازسازی ها صورت گیرد و صنعت گردشگری احیا و حفظ شود.

وی تاکید کرد: برای ۱۰ سال آینده فهرست بالایی از آثار در دستور کار ثبت جهانی شدن داریم، البته پرونده ۲۰۰ اثر در کشور تشکیل شده و بررسی ها در حال انجام است که اغلب آنها شرایط و استاندارد جهانی شدن را دارند.

دارابی خاطر نشان کرد: استان کرمان رتبه اول ایران در میزان ثبت جهانی شدن آثار گردشگری را داراست زیرا هفت اثر ثبت جهانی شده دارد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی سند ملی صنایع دستی کشور در حال تدوین است و در نوروز ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ بازارچه صنایع دستی در ورودی های شهرستان ها دایر شد.

معاون میراث‌فرهنگی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: قرار است هدایایی که به مهمانان خارجی داده می شود صنایع دستی باشد و رونق اقتصادی در بحث صنایع دستی در کشور اتفاق می‌افتد.

وی گفت: بحث ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که پیشتر در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این اختیارات به حوزه وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.

خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان به عنوان بزرگ ترین خانه خشتی جهان ثبت ملی شده و مربوط به دوران قاجاریه است.

خانه حاج آقا علی، معروف به زعیم الله رفسنجانی، با زیربنایی بالغ بر 7000 متر مربع و مساحتی برابر با 12000 متر مربع، دارای 86 اتاق بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان، یعنی حوضخانه، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده‌اند. حاج آقا علی، یکی از بزرگترین تاجران دوره‌ی خود محسوب می‌شد و این خانه را در سال 1136 خورشیدی بنا کرد

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه بازدید از بازار تاریخی رفسنجان نیز گفت: مرمت بازار تاریخی رفسنجان در حال انجام است، اما تکمیل آن نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

دارابی افزود: قرار است اعتبار مورد نیاز توسط شهرداری رفسنجان و اداره میراث فرهنگی استان کرمان طی تفاهم نامه ای فراهم شود و تا پایان امسال عملیات مرمت بازار رفسنجان به اتمام برسد.

وی بیان کرد: مرمت بازارهای تاریخی استان کرمان از جمله بازار کرمان و سیرجان در دست اقدام است.

قائم‌مقام وریز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار با اشاره به ضرورت تسریع در بازسازی و استحکام سازی بازار رفستجان ادامه داد: این آثار تاریخی هویت شهرستان ها به شمار می روند و از طرفی بازار تاریخی تأثیر زیادی در کسب و کارها و رونق اقتصادی شهرستان دارد.

بازار تاریخی رفسنجان مربوط به اواخر دوره قاجاریه و از طولانی ترین راسته بازارهای استان کرمان محسوب‌ می شود.

رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

1