28 مارس 2024 - 15:23

تور بزرگ برای صید گردشگران روس

25 می 2023 - 10:00 dsfr.ir/ez1k4

تور بزرگ برای صید گردشگران روس
arcpublishing.com
گردشگران روسی در فرانسه

در حالی‌که اروپا درهای خود را به دلیل جنگ اوکراین به روی روس‌ها بسته است، آن سوی دیگر کره زمین درها را به روی گردشگران روس باز کرده‌اند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از فرانس ۲۴، اتحادیه اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین، محدودیت‌هایی را برای سفر روس‌ها به اروپا وضع کرده است، به‌ویژه برخی از کشورها از جمله استونی، لتونی، لیتوانی، فنلاند، لهستان و جمهوری چک ممنوعیت کاملی را اعمال کرده‌اند و این محدودیت‌ها بازارهای جدیدی را در سراسر جهان برای صنعت گردشگری میلیارد دلاری روسیه باز کرده است.

جزیره بالی که به دلیل ترکیبی از سواحل گرمسیری، شالیزارهای سرسبز برنج و کوه‌های آتشفشانی شناخته شده است، بهشت توریستی مشهوری است که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند، اما سال گذشته، این جزیره اقیانوس هند شاهد افزایش تعداد مسافران بود و حدود ۵۸ هزار روس تا پایان سال به این منطقه سفر کرده بودند. طبق داده‌های دولت اندونزی، تنها در ژانویه ۲۰۲۳، تعداد بازدیدکنندگان از روسیه به ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت و روس‌ها را بعد از استرالیایی‌ها به دومین گروه بزرگ بازدیدکننده تبدیل کرد.

در یکی دیگر از نقاط توریستی محبوب در آن سوی جهان، آمار و ارقام، داستان متفاوتی را بیان می‌کند. یکی از سخنگویان هیأت گردشگری پاریس گفت: در سال ۲۰۲۲، پاریس در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۹۵.۸ درصد کمتر گردشگران روسی داشته است. انتظار می‌رود در ماه‌های تابستان ۲۰۲۳، ورود روس‌ها به پایتخت فرانسه، یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپا، کمتر از یک درصد شود.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سفر روس‌ها به مقاصد محبوب در اتحادیه اروپا بسیار سخت‌تر شده است؛ اخذ ویزای مسافرتی گران‌تر و دشوارتر شده است، شرکت‌های هواپیمایی روسی از پرواز بر فراز و یا داخل اتحادیه اروپا منع شده‌اند و *الیگارش‌های روسی دیگر نمی‌توانند جت‌های خود را در برخی مکان‌ها فرود آورند. (*اُلیگارش روسی فردی است که از ثروت برخوردار است. این اصطلاحی است که در واقع به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و معنی آن در سیاست «حکومت گروه اندک» است.)

همچنین چشم‌انداز استقبال خصمانه از گردشگران روسی نیز وجود دارد. بر اساس یک نظرسنجی که در ژانویه انجام شد، در حالی که کمی بیش از یک سال از حمله به اوکراین می‌گذرد، تصور عمومی از روسیه در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا عمدتاً "یک دشمن" است.

با این حال، میلیون‌ها روس همچنان به خارج از کشورشان سفر می‌کنند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۲.۵ میلیون سفر خارجی توسط گردشگران روسی انجام شد که در مقایسه با ۱۹.۲ میلیون سفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و ترکیه مقصد اصلی آن‌ها بوده است.

مسافران روسی در حال حاضر به جای اروپا، سفر به مقصدهای غیرغربی را ترجیح می‌دهند و البته گزینه دیگری نیز ندارند. تایلند، امارات، ترکیه، مالدیو و مصر از جمله کشورهایی هستند که بیشترین رونق را در آمار بازدیدکنندگان روسی داشته‌اند.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت «GlobalData» که ارائه‌دهنده اطلاعات تجاری است، تایلند آماده است تا از ممنوعیت اتحادیه اروپا برای سفر روس‌ها بیشترین بهره را کسب کند، زیرا بازار روسیه مجبور است مقصدهای ترجیحی خود را تغییر دهد.

گردشگران روس‌ با هزینه‌کرد حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در رتبه چهاردهم پرخرج‌ترین گردشگران بین‌المللی قرار گرفتند و کشورهای سراسر جهان مشتاق هستند تا سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. سریلانکا، مراکش و تایلند قصد دارند مسیرهای پرواز مستقیم با روسیه را برای تسهیل سفر باز کنند، در حالی که هند، میانمار و عمان اخیراً با روسیه برای افزایش تعاملات گردشگری گفت‌وگو کردند.

تنها چند روز پس از امضای قرارداد توسعه گردشگری کوبا با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان روسی به ۵۰۰ هزار نفر در سال، ایران توافقنامه‌ای را با روسیه برای تقویت همکاری‌های گردشگری متقابل امضا کرد و حتی به تازگی یک خط هوایی مستقیم بین دو کشور برقرار شده است.

برای برخی کشورها، تقویت جذب گردشگران روس راهی برای کمک به تعادل روابط اقتصادی با روسیه است. ترکیه یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی روسیه در جهان است و صنعت گردشگری آن تا حد زیادی به مسافران روسی متکی است که بخش گردشگری آن تا حد زیادی تحت‌تأثیر جنگ در اوکراین قرار نگرفته است. ترکیه تحریمی علیه روسیه اعمال نکرد، بنابراین به مقصد شماره یک گردشگران روسی تبدیل شده است.

اما در مقاصد اروپایی چون قبرس و یونان، کمبود گردشگران روسی، که معمولاً درصد زیادی از بازدیدکنندگان را تشکیل می‌داد، بر اقتصاد این کشورها تأثیر گذاشته و باعث بازنگری در مدل‌های گردشگری شده است.

حدود ۴.۶ میلیون روس در سال ۲۰۲۲ از ترکیه بازدید کردند که بیش از هر کشور خارجی دیگری است، اما ترکیه تنها یک مقصد گردشگری نیست و از آنجایی که روس‌ها دیگر نمی‌توانند مستقیماً به اتحادیه اروپا پرواز کنند، استانبول به عنوان یک مکان مهم برای تعطیلات و مسافران تجاری در مسیر اروپا تبدیل شده است.

اگرچه تعداد کمتری از مسافران روس از کشورهای اتحادیه اروپا بازدید می‌کنند، اما تأثیر آن در پاریس چندان محسوس نیست. سخنگوی دفتر گردشگری پاریس گفت: بازدیدکنندگان روسی معمولا یک درصد از کل گردشگران این منطقه را تشکیل می‌دادند.

به نظر می‌رسد تلفات بزرگتر در خود روسیه احساس شود. براساس گزارش انجمن تورگردانان روسیه، تعداد بازدیدکنندگان خارجی از روسیه در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ارقام قبل از همه‌گیری کووید در سال ۲۰۱۹ میلادی ۹۶.۱ درصد کاهش یافته است.

از زمان تهاجم به اوکراین، تقاضا برای سفر به روسیه در میان گردشگران اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا کاهش یافته است. تحریم‌های غرب همچنین سفر به روسیه را از طریق محدودیت‌های پروازی و عدم امکان استفاده از ویزا و مسترکارت صادرشده توسط بانک‌های خارجی پیچیده کرده است.

دولت روسیه در حال ترویج گردشگری داخلی برای احیای این بخش است و در عین حال تلاش‌ها را برای جلب بازدیدکنندگان بین‌المللی افزایش می‌دهد. برنامه‌هایی برای هماهنگ کردن سیستم پرداخت (Mir) روسیه با معادل هندی‌اش «Rupay» و لغو الزامات ویزای روسیه برای بازدیدکنندگان از برخی کشورهای عربی و آمریکای لاتین در حال انجام است.

بازگشت گروه‌های تور چینی در فوریه ۲۰۲۳، پس از لغو محدودیت‌های سفر مرتبط با همه‌گیری کرونا، نشانه‌ای از باقی ماندن روسیه به عنوان یک مقصد توریستی پررونق است و رسانه دولتی روسیه گزارش داده است که تعداد بازدیدکنندگان چینی از روسیه ممکن است ظرف سه سال به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگردد.

1