19 آوریل 2024 - 11:15

پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی؛ روی میز یونسکو

17 می 2023 - 21:20 dsfr.ir/va85r

پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی؛ روی میز یونسکو
ایرنا
کاروانسرای سرایان مربوط به دوره صفوی است و در سرایان، میدان کوثر واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی در یونسکو بوده و با توجه ارزیابی‌های انجام شده برای ثبت جهانی منتظر برگزاری جلسه مربوطه هستیم.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایسنا هادی شاهوردی،‌ امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت در نشست خبری که به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان تعداد آثار ثبت شده ملی به هزار و ۱۰ اثر و آثار شناسایی شده ثبت نشده به دو هزار و ۲۰۰ اثر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: از آثار ثبت شده تعداد ۹۳ اثر متعلق به تپه‌ها و محوطه‌ها، ۷۰۳ اثر متعلق به بناها، ۸۰ اثر طبیعی، ۱۱۱ اثر در فهرست میراث ناملموس و ۲۳ اثر نیز منقول است.

شاهوردی در مورد آثار شناسایی شده نیز گفت: از این آثار نیز ۵۴۴ اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه‌ها است که فقدان اعتبار برای نگهداری و پاسداشت و همچنین کمبود نیروی انسانی و … موجب شده که این آثار به ثبت ملی نرسد.

وی با بیان اینکه از ۲۲۰۰ اثر شناسایی شده تعداد هزار و ۶۵۶ بنای تاریخی است، ادامه داد: در حوزه تپه‌ها و محوطه‌ها ۱۰ کاوش و ۳۳ گمانه زنی به منظور تعیین حریم داشته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه از تعداد آثار غیرمنقول تعداد ۱۵۰ بنا را مرمت کرده‌ایم، اظهار کرد: ۶۰ بنا را با بخش خصوصی به بهره برداری رسانده و ۲۶۴ بنا را تعیین حریم کرده‌ایم.

شاهوردی بیان کرد: از دو محل اعتبارات ملی و استانی اعتبار برای میراث فرهنگی جذب می‌کنیم که از محل اعتبارات استانی ۱۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان برای حوزه معاونت میراث فرهنگی مصوب شده و از این محل ۹ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است که در بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه‌ داد: از محل اعتبارات ملی نیز تاکنون ۱۵ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم و در مجموع ۲۴ میلیارد و و ۸۸۲ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته در حوزه میراث فرهنگی داریم.

شاهوردی با اشاره به اینکه کلنگ ساخت موزه بزرگ خراسان جنوبی طی ماه‌های آتی به زمین زده خواهد شد، گفت: ۴.۵ میلیارد تومان برای ساخت این پروژه جذب شده است و ۶۰۰ میلیون تومان نیز از محل منابع ملی اعتبار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه پیش بینی اعتبار لازم برای تکمیل این موزه ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: محل موزه بزرگ استان حد فاصل بلوار شهید صیاد شیرازی و بلوار شهید ناصری است که در سه هزار متر زمین ساخته خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در مورد ساخت موزه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی در محل ارگ کلاه فرنگی بیرجند اظهار کرد: ارگ کلاه فرنگی را قبل از نوروز طی صورت جلسه‌ای از فرمانداری تحویل گرفته‌ایم.

شاهوردی ادامه داد: برنامه ما بر این است که این موزه را با همکاری یکی از سمن‌های توانمند در حوزه میراث فرهنگی راه‌اندازی کنیم و در حوزه جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط نیز اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از ۲۸ اردیبهشت تا سوم خرداد ماه هفته میراث جهانی است، بیان‌کرد: طی این هفته در خراسان جنوبی ۷۷ برنامه را اجرا خواهیم کرد.

شاهوردی یادآور شد: برگزاری ۱۲ مورد نمایشگاه، برگزاری پویش «جان دوباره برای آینده»، برگزاری سه کارگاه آموزشی، تجلیل از گنجینه‌های زنده بشری خراسان جنوبی، رژه خودروهای قدیمی و کلاسیک، برگزاری میز خدمت در نماز جمعه، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی استان در باغ اکبریه و جشنواره ملی عکس میراث ماندگار را هفته میراث فرهنگی خواهیم داشت.

1