23 آوریل 2024 - 16:46

همه چیز درباره ارز دیجیتال استلار

17 می 2023 - 20:40 dsfr.ir/r30lb

همه چیز درباره ارز دیجیتال استلار
steller.co
استلار چیست

استلار (Stellar) شبکه‌ای منبع‌باز برای ایجاد و انتقال انواع پول در سراسر دنیا است. با خواندن این جمله حتماً به یاد شبکه ریپل خواهید افتاد. در حقیقت استلار یکی از ارزهای دیجیتالی است که در سال 2014 با ماهیتی مشابه با ریپل پا بر صنعت کریپتو گذاشت.

استلار (Stellar) شبکه‌ای منبع‌باز برای ایجاد و انتقال انواع پول در سراسر دنیا است. با خواندن این جمله حتماً به یاد شبکه ریپل خواهید افتاد. در حقیقت استلار یکی از ارزهای دیجیتالی است که در سال 2014 با ماهیتی مشابه با ریپل پا بر صنعت کریپتو گذاشت. جالب است بدانید که پروژه استلار در واقع شاخه و یا فورکی از ریپل است و از همان ابتدا ماجرای این و شبکه بلاک‌چین تا حدود زیادی به یکدیگر گره‌خورده است.

بلاک‌چین و ارز دیجیتال استلار یکی از پروژه‌های موفقی هستند که توانستند در فهرست ارزها دیجیتال برتر، جایگاه مناسبی را کسب کنند. در این نوشتار قصد داریم ارز استلار، نحوه کار این پروژه و قیمت استلار در آینده را بررسی کنیم. با ما همراه شوید.

بررسی اجمالی بلاک‌چین استلار

استلار نوعی شبکه منبع‌باز و غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین است که کاربران می‌توانند از بستر آن برای ساخت، ارسال و مبادله ارزهای رمزنگاری شده و فیات اقدام کنند. پلتفرم‌های پرداخت، بانک‌ها و عموم مردم در سراسر دنیا مخاطب اصلی پروژه استلار به شمار می‌روند. بنیاد استلار با ساخت چنین شبکه‌ای تلاش می‌کند تا زیرساخت لازم جهت انتقال پول در سراسر دنیا را با هزینه‌ای کم و سرعت بالا امکان‌پذیر کند. به‌طورکلی اصلی‌ترین هدف پروژه استلار، ایجاد یک بستر غیرمتمرکز برای انتقال دارایی به‌صورت سریع و ارزان به هر نقطه‌ای از جهان است.

استلار به دنبال این است که پول‌هایی که مردم سال‌ها پس‌انداز کرده‌اند را کاربردی‌تر و دسترسی‌پذیرتر کند. کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از استلار، توکن دلار یا هر نوع ارز فیات دیگر بسازند. هر زمان کاربر دیگری، دلارهای سنتی را به‌حساب شما واریز کند، می‌توانید یکی از دلارهای توکنیزه شده (Tokenized) خود را برای آنها بفرستید. هر زمان هم توکن دلار را برگرداندند، دلارهای سنتی را برای آنها بفرستید.

پلتفرم استلار چگونه کار می کند؟

معاملات در شبکه استلار به یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) اضافه می‌شوند. این شبکه از الگوریتم اجماع مبتنی بر توافق‌نامه بیزانس فدرال (FBA) استفاده می‌کند که به آن پروتکل اجماع استلار (SCP) گفته می‌شود. این الگوریتم سرعت انجام معاملات را بالا می‌برد و موجب کاهش کارمزد می‌شود، به‌گونه‌ای که طی چند ثانیه تراکنش‌ همه افراد در شبکه انجام می‌شود. هر شرکت‌کننده (NODE) با شبکه کوچک قابل‌اعتماد خود به معامله‌گران در سراسر جهان برای افزودن معامله کمک می‌کند. این شبکه‌های کوچک "Quorum Slices" نامیده می‌شوند و استلار به‌شرط همپوشانی این شبکه‌ها می‌تواند در تکمیل معاملات معتبر به توافق برسد و همان را به دفتر اضافه کند.

تاریخچه استلار و معرفی اعضای تیم

سازنده اصلی پروژه استلار آقای جد مک کالب (Jed McCaleb) همان بنیان‌گذار ارشد ارز دیجیتال ریپل است. وی پس از یک اختلاف به وجود آمده در میان توسعه‌دهندگان این پروژه، آنها را رها کرد و با تیم تخصصی خود اقدام به ساخت پروژه جدیدی به نام استلار کرد. در سال 2015 ارز دیجیتال استلار معرفی شد؛ اما به دلیل شباهت‌های زیادی که بین این دو وجود دارد موجب شد در اواخر سال 2015 الگوریتم جدیدی برای استلار معرفی شود و کدهای آن دوباره‌نویسی شود.

بنیاد توسعه استلار از متخصصین فنی، محققان و طراحان زبده بسیار زیادی برای پیشبرد پروژه‌های خود استفاده می‌کند. این بنیاد دو دفتر رسمی در نیویورک و سانفراسیسکو دارد. اعضای فنی این تیم را افراد متخصصی نظیر جد مک کالب، کندیس کلی (Candace Kelly) و دیوید مزیرس (David Mazières) تشکیل می‌دهند.

ارز دیجیتال استلار (XML) چیست؟

همچنین بخوانید: بررسی محبوب ترین دوره های آموزشی آنلاین تاریخ

ارز دیجیتال بومی و کاربردی شبکه استلار، رمزارز "XML" یا "Lumens" نام دارد که کلید اصلی انجام معاملات بین‌المللی، بین ارزهای مختلف در شبکه استلار است. مقداری از این ارز دیجیتال برای راه‌اندازی اولیه حساب کاربری و انجام تراکنش‌ها لازم است. ارز دیجیتال استلار مقیاس‌پذیری بیشتر و سرعت بالاتری نسبت به بیت‌کوین دارد و نیازی به استخراج هم ندارد. سرعت انجام تراکنش‌های بین‌المللی ارز استلار به حدی است که فقط در عرض 3 تا 5 ثانیه صورت می‌گیرد. همچنین ارز استلار یک رمزارز معتبر و کارآمد برای تبدیل ارز دیجیتال به فیات است که انجام معاملات بین‌المللی را بین هر جفت‌ارز امکان‌پذیر می‌کند.

تاریخچه قیمت ارز استلار

ارز دیجیتال XML در سال 2015 با قیمت 0.0027 دلار به بازار عرضه شد. تا قبل از سال 2017 این ارز تغییر چندانی را ثبت نکرد؛ اما در همان سال رشد چشمگیری داشت و قیمت آن به 0.9 دلار رسید. با شروع سال 2018 روند نزولی را شروع کرد و قیمت آن به 0.11 دلار رسید. روند نزولی استلار همچنان ادامه داشت و پایان سال قیمت آن به 0.05 دلار رسید.

سال 2020 را با یک روند صعودی شروع کرد و انتهای سال به محدوده 0.15 دلار رسید. در سال 2021 نیز قیمت آن به 0.7 دلار رسید، اما پس از آن بار دیگر در یک سیکل نزولی قرار گرفت. در حال حاضر که در نیمه دوم سال 2022 قرار داریم، قیمت ارز دیجیتال XML حدود 0.08 دلار است.

در ابتدا عرضه کل استلار 100 میلیارد سکه در نظر گرفته شده بود، اما در نوامبر سال 2019 بنیاد استلار پنجاه میلیارد سکه را برای همیشه سوزاند و از دسترس خارج کرد. هم اکنون، حدود 25 میلیارد ارز استلار در گردش است و به‌زودی مابقی آن هم به بازار عرضه می‌شود. همچنین ارز دیجیتال استلار با ارزش بازار 2.197 میلیارد دلار در جایگاه 25 ارزهای دیجیتال از منظر ارزش بازار قرار گرفته است.

راهنمای خرید ارز دیجیتال XML

باتوجه‌به محبوبیت و اعتباری که ارز دیجیتال استلار دارد در بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال لیست شده‌است. حتی سایت‌های محلی زیادی اقدام به خریدوفروش این ارز دیجیتال نموده‌اند که درصد بالایی از آنها اصلا قابل‌اعتماد نیستند. برای خرید استلار بهتر است به صرافی‌های معتبر نظیر کوین بیس، بایننس، کراکن، بیترکس و صرافی‌های ایرانی تبدیل و نوبیتکس مراجعه کنید.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال استلار

پس از خرید ارز XML، مهم‌ترین دغدغه معامله‎گران، انتخاب کیف پول مناسب و معتبر است. برخی از کاربران کیف پول صرافی‌ها را امن و قابل‌اطمینان نمی‌دانند و تمایل دارند دارایی دیجیتال خود را در کیف پول‌های شخصی نگه‌دارند. ارز دیجیتال XML مانند سایر ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کند ذخیره می‌شود. بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال استلار عبارت‌اند از:

  • لجر نانو (Ledger Nano)
  • ترزور (Trezor)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • گواردا (Guarda)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)

 

پیش بینی آینده ارز دیجیتال استلار

با وجود نوسانات بسیار زیاد بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها تا کنون تحلیل‌های زیادی در مورد ارزهای دیجیتال و آینده ارز استلار شکست‌خورده‌اند. در این میان برخی از کارشناسان حوزه کریپتو بر این باورند که تا پایان سال 2022 قیمت استلار به 0.17 دلار می‌رسد. پس از تجزیه‌وتحلیل روند قیمتی این ارز در سال‌های گذشته، فرض بر این است که ارز استلار در سال 2023 قیمتی حدود 0.23 دلار داشته باشد. در سال 2024 نیز کارشناسان انتظار دارند استلار در میانگین قیمتی 0.34 دلار معامله شود. این ارز دیجیتال محبوب ممکن است در سال 2030 ارزشی معادل 3 دلار داشته باشد.

جمع بندی نهایی

ارز دیجیتال استلار در ابتدا به‌عنوان هارد فورکی از ارز ریپل به بازار معرفی شد، اما از همان ابتدا میان سرمایه‌گذاران محبوب شد و توانست جایگاه 26 برترین ارزهای دیجیتال را کسب کند. در حال حاضر پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره آینده ارز دیجیتال استلار وجود دارد که تقریباً همه آنها روند صعودی از این رمزارز انتظار دارند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری بلندمدت ممکن است ایده خوبی برای این ارز دیجیتال باشد.

1