28 مارس 2024 - 12:09

جاده‌ گردشگری نیشابور در طلسم بی‌تفاوتی مسئولان

5 می 2023 - 12:00 dsfr.ir/9x8o7

جاده‌ گردشگری نیشابور در طلسم بی‌تفاوتی مسئولان
ویکی مدیا
جاده گردشگری باغرود نیشابور

جاده گردشگری باغرود نیشابور سال‌هاست به یکی از محورهای مهم و پر رفت و آمد این شهرستان تبدیل شده که در طول حدود ۱۰ کیلومتر، اتوبان نیشابور - مشهد را از محل تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) به دامنه‌های رشته‌کوه بینالود وصل می‌کند و در شمال شرقی شهر نیشابور واقع شده است.

به گزارش «دنیای سفر» جاده گردشگری باغرود نیشابور سال‌هاست به یکی از محورهای مهم و پر رفت و آمد این شهرستان تبدیل شده که در طول حدود ۱۰ کیلومتر، اتوبان نیشابور - مشهد را از محل تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) به دامنه‌های رشته‌کوه بینالود وصل می‌کند و در شمال شرقی شهر نیشابور واقع شده است.

تاریخچه‌ احداث این جاده به سال ۱۳۵۵ و همزمان با ایجاد سازمان پیش‌آهنگی در دوران پهلوی دوم یا اردوگاه شهید رجایی فعلی بازمی‌گردد.

هرچند این جاده‌ شهروندان و گردشگران را به مقصد سرسبزی و نشاط می‌رساند اما متأسفانه با افزایش عبور و مرور خودروها طی سال‌های گذشته، میزان تصادفات و واژگونی خودروها در این محور سبب شده جمعی از شهروندان جان خود را از دست بدهند تا جایی که به گفته رئیس پلیس‌ راه نیشابور پارسال ۱۱۲ نفر از همشهریان در طول این محور بر اثر سوانح رانندگی مجروح شدند و سه نفر جان باخته‌اند.

بی‌توجهی شهرداری به مصوبات شورای ترافیک

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان نیشابور در همین خصوص به ایسنا گفت: از سال ۱۳۵۵ تا اواخر دهه ۷۰ شمسی در وسط محور باغرود گودال و کانالی به صورت طولی قرار داشت که مسیر رفت و برگشت در ۲ طرف این کانال بود.

محمود گیاهی با بیان اینکه هرچند آن زمان جاده خاکی بود اما اواخر دهه ۷۰ مجموعه دستگاه‌های متولی شهرستان تصمیم بر تامین روشنایی و بهسازی این مسیر گردشگری گرفتند، افزود: همان زمان مصوب شد گودال میانی با خاک پر و آیلندی در میانه‌ این محور برای استفاده شهروندان پیاده یا دوچرخه‌سوار ایجاد شود.

وی ادامه داد: آن زمان با همکاری نیروگاه سیکل ترکیبی روشنایی این مسیر در سه کیلومتر آغازین آن تامین شد اما از آن زمان تاکنون اقدامی برای روشنایی ادامه مسیر انجام نشده است.

معاون عمرانی فرمانداری نیشابور با اشاره به اینکه تعداد زیادی از روستاها و مناطق هدف گردشگری شهرستان مانند رود، دربهشت، برف‌ریز، بشرآباد، غار، فرخک، بوژان و اردوگاه کشوری شهید رجایی با مساحت بیش از ۱۰۰۰ هکتار در طول و انتهای این مسیر قرار دارد، بیان کرد: در حال حاضر این محور ترافیکی تبدیل به یکی از محورهای حادثه‌خیز شده است.

وی گفت: هرچند این محور در حریم شهر نیشابور واقع شده و جزو جاده‌های فرعی به‌شمار می‌آید اما شهروندان در مناسبت‌های خاص مثل تعطیلات آخر هفته، چهارشنبه‌سوری و سیزده‌بدر از این محور گردشگری استقبال بسیار زیادی دارند.

گیاهی افزود: این استقبال موجب شده شهرداری برای بهسازی، فضای سبز و مباحث ایمنی در سه کیلومتر آغازین مسیر اقداماتی را در دوره‌های مختلف انجام دهد.

وی با بیان اینکه با ایجاد آیلند میانی جاده باغرود، ورزشکاران و همشهریان استقبال خوبی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی داشته‌اند، گفت: متأسفانه یکی از مشکلاتی که با افزایش عبور و مرور خودروها در سال‌های اخیر به وجود آمده واژگونی خودروها به درون آیلند و برخورد با شهروندان بوده که گاهی باعث مرگ افراد پیاده شده است.

عضو شورای ترافیک شهرستان اظهار کرد: با توجه به تغییر ساختارها و استقبال همشهریان از سه کیلومتر نخست جاده باغرود، شهرداری نیشابور در حوادث ترافیکی مرتبط با آیلند میانی مسئول است.

جاده‌ گردشگری نیشابور در طلسم بی‌تفاوتی مسئولان

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته بارها در شورای ترافیک مصوب کرده‌ایم که در کناره‌های آیلند دیواره‌های سنگی یا جداول کله‌قندی با ارتفاع ۶۰ سانتیمتر ایجاد شود تا در اثر واژگونی، خودروها وارد آیلند نشوند و امنیت جانی شهروندان حفظ شود اما اقدامی صورت نگرفته است.

معاون عمرانی فرمانداری نیشابور گفت: عبور عرضی اشخاص پیاده برای ورود به آیلند میانی از دیگر مشکلاتی است که در محور باغرود با آن مواجه‌ایم.

وی تصریح کرد: هرچند برای رفع این معضل و قطع تردد عرضی عابران پیاده در شورای ترافیک شهرستان مصوبه شد که شهرداری اقدام به نرده‌کشی در طول مسیر کند اما متأسفانه طی ۱۰ سال گذشته شهرداری اقدام مؤثری در این خصوص نداشته و می‌گویند این مسیر ارتباطی با شهرداری ندارد و باید راهداری اقدام به ایمن‌سازی کند.

گیاهی در ادامه با انتقاد از اینکه محور باغرود از کیلومتر سه تا انتهای مسیر فاقد روشنایی است و از سویی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پاسخ به شورای ترافیک اولویت را با جاده‌های اصلی اعلام نموده و باغرود محور فرعی محسوب می‌شود، افزود: بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بودجه لازم را برای افزایش ایمنی و روشنایی مسیر ندارند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون ۸۰ درصد عوارض دریافتی از حریم شهرها باید توسط فرمانداری آن شهرستان تعیین تکلیف و توسط شهرداری اجرا شود.

وی افزود: هرچند در طول مسیر جاده باغرود رستوران‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، ویلاها، صنایع و اماکن گردشگری مختلفی علاوه بر منازل مسکونی روستایی واقع شده‌اند که هر کدام عوارض مربوط به خود را می‌پردازند اما تا امروز قانون ۸۰ درصدی عوارض توسط شهرداری به رغم آنکه بارها از فرمانداری ابلاغ شده آیلند میانی ایمن‌سازی شود، اقدامی صورت نگرفته است.

گیاهی گفت: فرمانداری و کمیته انطباق بودجه ۱۴۰۲ شهرداری نیشابور را به دلیل عدم پیش‌بینی ردیف بودجه برای ایمن‌سازی باغرود، رد کرده است.

معاون فرماندار بیان کرد: تاکنون معاون راهداری وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان وزارتخانه از این محور بازدید کرده‌اند اما محدودیت‌های اعتباری مالی دلیل عدم اقدام راهداری برای ایمن‌سازی مسیر است.

۱۱۲ مجروح طی یک‌ سال

در ادامه رئیس پلیس‌ راه نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: پارسال در محور باغرود نیشابور شاهد ۸۹ سانحه رانندگی بودیم که سبب شد ۱۱۲ نفر از شهروندان مجروح و سه نفر جان خود را از دست بدهند.

سرهنگ علی‌اکبر عرفانی‌مهر افزود: طی سال گذشته ۱۳ مورد واژگونی خودرو به درون آیلند میانی که محل پیاده‌روی و ورزش شهروندان است گزارش شد.

وی بیان کرد: در طول این محور مهم گردشگری تنها یک دوربین کنترل سرعت وجود دارد که باید شهرداری و راهداری نیشابور اقدام مؤثری برای نصب تعداد بیشتر دوربین‌ها انجام دهند.

رئیس پلیس‌ راه نیشابور گفت: متأسفانه برخی سرعت‌کاه‌هایی که در طول این مسیر ایجاد شده، غیراستاندارد بوده و برای اینکه در شب و روز بازتاب مؤثر داشته باشند، همگی نیاز به رنگ‌آمیزی مستمر دارند.

اجرای مصوبات شورای ترافیک منوط به تأمین اعتبار

نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر نیشابور هم با یادآوری این قانون که باید ۸۰ درصد عوارض دریافتی شهرداری از حریم شهرها در همان حریم هزینه شود، بیان کرد: فقط جاده‌ باغرود نیست که باید توسط شهرداری پشتیبانی شود؛ البته که تاکنون فضای سبز، نظافت و نصب وسایل ورزشی را در این محور انجام داده‌ایم.

سید مؤمن حسینی گفت: در آخرین نشست کمیسیون عمران شورای شهر مصوب شد تا در ۱۵۰۰ متر ابتدایی محور باغرود، عملیات ایمن‌سازی و جدول‌گذاری را آغاز کنیم.

وی افزود: اجرای مصوبات شورای ترافیک شهرستان منوط به تأمین اعتبار و تصویب بودجه آن در شورای اسلامی شهر است.

بودجه کافی نداریم

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان نیشابور در همین خصوص به ایسنا گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی اولویت نخست اجرای عملیات‌های عمرانی با جاده‌های اصلی است و با توجه به اینکه محور باغرود، جاده‌ فرعی محسوب می‌شود، بودجه و اعتبار لازم را برای احداث روشنایی، نصب دوربین کنترل سرعت و بلوارکشی آن نداریم.

مجید مفیدی‌فر ادامه داد: تاکنون هفت دوربرگردان کاملا استاندارد در طول مسیر ایجاد کرده‌ایم اما می‌طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق وزارتخانه اعتبار ویژه‌ای برای ایمن‌سازی این محور دریافت کنند.

وی با رد سخنان رئیس پلیس‌ راه در خصوص بازتاب نداشتن رنگ‌آمیزی‌های این محور گفت: اداره راهداری به صورت مستمر از مسیرها بازدید دارد تا در صورت کم‌رنگ شدن علائم هشداردهنده دوباره رنگ‌آمیزی انجام شود.

در پایان

علی‌رغم اینکه جاده باغرود اصلی‌ترین محور گردشگری شهرستان نیشابور محسوب می‌شود و گردشگران را به بیش از پنج روستا و منطقه‌ گردشگری و تفریحی می‌رساند اما متأسفانه طی ۴۷ سال گذشته مورد کم‌توجهی مدیران شهری و استانی قرار گرفته است.

می‌طلبد برای اینکه سوانح رانندگی در این مسیر به حداقل برسد، مدیران شهری نیشابور عزم جدی‌تری برای ایمن‌سازی این محور داشته باشند. البته شهروندان نیز وظیفه دارند با رعایت سرعت مطمئنه و قوانین راهنمایی و رانندگی در کاهش تصادفات تلاش نمایند.

از سویی با توجه به تأکید معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری نیشابور و همچنین رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بر کمبود اعتبارات و بودجه، نیاز است مدیران استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه اقدام مؤثر و ویژه‌ای داشته باشند تا هرچه زودتر طلسم ایمن‌سازی این مسیر گردشگری شکسته شود.

1