17 آوریل 2024 - 17:47

اردیبهشت کجا سفر بریم؟

28 آوریل 2023 - 23:40 dsfr.ir/2j8lt

اردیبهشت کجا سفر بریم؟
ویکی مدیا
خالد نبی، ترکمن صحرا

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی از رشد فزاینده سفر در مقاصد نوظهور خبر داد و پیشنهادهایی را برای سفر در اردیبهشت ماه با توجه به برپایی جشنواره های گوناگون در سراسر کشور مطرح کرد.

به گزارش «دنیای سفر»، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مدیرکل اداره توسعه گردشگری داخلی در گفت و گو با ایسنا چند پیشنهاد برای سفر مطرح کرد و افزود: اردیبهشت فصل طبیعت ایران است و معمولا طبیعت گردی در این ماه به شدت افزایش می یابد، به ویژه در شهرهایی که درگیر جشنواره های گوناگون هستند، مثلا در این ماه قرار است شیراز میزبان جشنواره های گردشگری ادبی، گردشگری خوراک و عشایر باشد. در میمند (استان فارس)، قمصر، نیاسر و کاشان (استان اصفهان) هم جشنواره گلاب گیری برگزار می شود.

او ادامه داد: کردستان یکی از مقاصد نوظهور سفر در ایران است که با افزایش قابل توجه مسافر مواجه است و طبیعت آن در اردیبهشت ماه یکی از جذابیت های آن به شمار می آید، به ویژه آن که در منطقه اورامانات در همین ماه آیین «پیرشالیار» برگزار می شود.

فاطمی بیان کرد: البته دست کم سه سال طول کشید تا کردستان به این نقطه برسد و بومگردی های آن رشد کند. ما معتقدیم سفر و گردشگری با خود امنیت می آورد، اگر به خاطر داشته باشید مردم در گذشته کمتر به کردستان سفر می کردند، اما حالا در بیشتر روستاهای آن بوم گردی وجود دارد و همچنان درحال افزایش است، در کرمانشاه هم شاهد چنین اتفاقی هستیم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی افزود: اردبیل که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳، هم اینک میزبان مهمانان بین المللی کشورهای اکو بوده، جشنواره کوچ عشایر را نیز در هفته گذشته برگزار کرد و طبیعت آن برای سفر همچنان جذاب است.

فاطمی همچنین از برگزاری جشنواره های گوناگون در زنجان و گیلان در روزهای آتی خبر داد و در ادامه گفت: ترکمن صحرا در استان گلستان از دیگر مقاصد نوظهور بوده که سال های اخیر سفر به این منطقه با رشد فزاینده روبه رو شده است. وجود دشت های وسیع و مناطق چهارگانه محیط زیست و آرامگاه خالدنبی، ترکمن صحرا را بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داده است.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره های متعدد گل و گیاه در بسیاری از شهرها همزمان با ماه اردیبهشت از جمله محلات(استان مرکزی) و البرز به انگیزه های سفر در این ماه افزوده است.

فاطمی گفت: تقریبا در تمام استان ها جشنواره برگزار می شود و به نظر می رسد با این رویه مردم به جای سفر به مقاصد روتین و همیشگی، سفر و طبیعت گردی در شهرها و مناطق دیگر را بیشتر از گذشته تجربه کنند؛ چرا که در تعطیلات عید فطر نیز شاهد بودیم جریان سفر به بیشتر به سمت استان های غرب و شمال غرب ایران گرایش پیدا کرد. قطعا این شکل از سفرها به دوام و توسعه کسب وکارهای کوچک و محلی به ویژه در صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین یادآور شد: رشد تردد در استان سیستان و بلوچستان و رشد اقامت در استان های ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز نیز تایید می کند که مردم به مقاصد نوظهور تمایل پیدا کرده اند، فقط مسأله محدودیت زیرساخت در این مناطق است که باید برطرف شود.

1