29 مارس 2024 - 12:05

ترس گردشگران از ترکیه می‌ریزد؟

25 آوریل 2023 - 23:10 dsfr.ir/oi9tl

گردشگران خارجی در ترکیه

هتلداران آنتالیا پس از ماه‌ها میزبانی از بازماندگان زلزله عظیم ترکیه، امیدوارند پس از انتقال مهمانان موقت توسط دولت به جای دیگری، اتاق‌هایشان به‌زودی دوباره مملو از گردشگران شود. با این حال، پیش‌بینی‌ می‌شود حاشیه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، گردشگران خارجی را از این کشور دور نگه دارد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از رویترز، «ساعتچی‌اوغلو»، هماهنگ‌کننده هتل‌ها و استراحتگاه‌های بین‌المللی لیماک، یکی از بسیار فعالان عرصه گردشگری در ترکیه است که انتظار دارد صنعت گردشگری ترکیه که بخش حیاتی اقتصاد این کشور است بتواند شرایط خود را پس از زلزله بهبود بخشد؛ زلزله‌ای که رزروها و اقامت در هتل‌ها را در ترکیه با کاهش روبه‌رو کرد.

این فعال گردشگری می‌گوید: «دولت به وعده خود عمل کرد و با انتقال بازماندگان زلزله به مهمان‌خانه‌ها و خوابگاه‌ها، امید هتلداران را افزایش داد و نگرانی‌ها مبنی بر مسدود شدن اتاق‌های هتل به روی گردشگران را با نزدیک شدن به فصل تابستان کاهش داد.

گردشگری به دنبال زلزله‌هایی که بخش‌هایی از جنوب شرق ترکیه را در ۶ فوریه ویران کرد و بیش از ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، شهرها و روستاها را ویران کرد و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرد، به کندی در حال بازگشت به روند عادی است.

این زمین‌لرزه‌ها باعث شد گردشگران قبل از رزرو سفر به ترکیه که مقصد اصلی تعطیلات مدیترانه است، دوباره فکر کنند.

درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری برای ترکیه بسیار مهم است؛ زیرا اردوغان رییس‌جمهور ترکیه بر کاهش کسری ۴۸.۸ میلیارد دلاری در سال گذشته برای مقابله با تورم و نرخ‌های بهره بالا تمرکز کرده، اما بهبود متوقف شده است. طبق آمار گردآوری‌شده توسط شرکت اطلاعات سفر فوروارد کیز (ForwardKeys) اقامت دو شب یا بیشتر در استانبول نسبت به سال ۲۰۱۹ دو هفته قبل از زلزله هفت درصد کاهش داشته، اما اکنون ۳۱ درصد کاهش یافته است.

«اولیویه پونتی» از مدیران کمپانی داده‌پردازی «ForwardKeys» معتقد است: کاهش رزروهای جدید به معنای درآمد کمتر برای فعالان حرفه‌ای حوزه سفر و گردشگری و به طور کلی اقتصاد ترکیه است. او به رویترز در این باره می‌گوید: «پس از ماه‌ها عملکرد عالی، زمانی که این کشور پیشرو بهبود سفر در اروپا (پس از همه‌گیری کووید) بود، حالا در ورود گردشگر بین‌المللی به وضوح شاهد فروپاشی است.»

قبل از زلزله، مقامات ترکیه امیدوار بودند به پشتوانه افزایش گردشگران با کاهش همه گیری کرونا، سال قدرتمندی رقم بخورد، به ویژه آن‌که بازدیدکنندگان خارجی واردشده به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافت و به ۴۴.۵۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسید، اگرچه این رقم هنوز کمتر از رکورد ۴۵.۰۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ بود. علیرغم افزایش رزروهای اخیر در بخش مسافرتی در اروپا به طور کل، ترکیه نتوانسته شتاب لازم را در بهبود اوضاع گردشگری به دست آورد.

«کادیر اوگور»، مدیر تور «Bentour Reisen» در آلمان و سوئیس که متخصص سفر به ترکیه است، می‌گوید: «سال جاری میلادی از نظر رزرو با قدرت شروع شد، اما پس از زلزله این روند کند شد. اکنون رزروها کمی بهبود یافته‌اند، اما به سرعت قبلی خود نرسیده‌اند. وقتی می‌گویید فاجعه بزرگ دیگری در استانبول در انتظار وقوع است، ترس مردم را فرامی‌گیرد.»

گردشگری حدود ۱۰ درصد در تولید ناخالص داخلی ترکیه نقش دارد و حدود ۱.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ در خدمات اقامتی و غذایی این کشور کار می ‌کردند که شامل حدود ۵ درصد از کل اشتغال این کشور می‌شود.

انتخاباتی که قرار است در ۱۴ ماه می برگزار شود نیز گردشگران را به دلیل ترس از اختلافات احتمالی در مورد رأی‌گیری تاریخی که در آن رییس‌جمهور «طیب اردوغان» با بزرگ ترین چالش سیاسی حکومت دو دهه‌ای خود مواجه است، از این کشور دور نگه می‌دارد.

مقامات گردشگری اعلام کرده‌اند که بازگشت احتمالی به ارقام مورد انتظار سفرهای قبل از زلزله پس از پایان انتخابات محتمل است، به‌ویژه با افزایش تقاضای اوج سفر تابستانی به ترکیه.

داده‌های وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی در مجموع ۴۴.۶ میلیون نفر وارد این کشور شدند که فاصله کمی تا رکورد سال ۲۰۱۹، یعنی ۴۵.۱ میلیون نفر دارد.

«مهمت نوری ارسوی»، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه پیش از این در اظهار نظری عنوان کرده بود که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون برسد، پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.

او همچنین چشم‌انداز درآمدهای گردشگری ترکیه را در پنج سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. 

در سال ۲۰۲۲، گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲.۳ میلیون نفر بیشترین سفر را به مقصد ترکیه داشته‌اند.

1