28 مارس 2024 - 08:24

تدوین نقشه راه گردشگری، نیاز روز مازندران

22 آوریل 2023 - 12:30 dsfr.ir/tl6pe

تدوین نقشه راه گردشگری، نیاز روز مازندران
otaghak.com
متل قو سلمان شهر استان مازندران

پیامد تعطیلات نوروزی نشان می دهد که زیرساخت جاذبه ها و مراکز گردشگری و شهرستان های غرب مازندران پاسخگوی میلیون ها مسافر نیست کو به اعتقاد کارشناسان، برنامه ریزی و تهیه نقشه راه علمی برای گذر از گردشگری سنتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش «دنیای سفر»، مازندران با برخورداری از جلوه های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در همه ایام به ویژه در تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافر بوده و مهم تر این که سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند اما هنوز در زمینه ارتقای زیرساخت‌های آن از جاده ها گرفته تا راه دسترسی به جاذبه ها و مراکز گردشگری و اقامتی پاسخی داده نشده است.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

مسوولان امر می گویند به موازات تحول زیرساختی در مراکز اقامتی و بوم گردی و جاذبه های طبیعی و تاریخی ضروری است آب، گاز، برق، راه و مخابرات این منطقه که برای جمعیت ثابت اهالی تعریف شده که باید برای جمعیت شناور نیز برنامه ریزی شود.

به تاکید کارشناسان یکی از نیازهای اساسی در حوزه گردشگری غرب مازندران و حتی استان داشتن اندیشه های نو در این حوزه پردرآمد، ارزآور و اشتغالزا است تا مراکز گردشگری با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

بنا به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در طرح نوروزی امسال بیش از ۲۰ میلیون نفر شب اقامت مسافران در استان ثبت شد که بخش اعظمی از این جمیعت در هفت شهرستان غرب مازندران تعطیلات را سپری کردند.

این تعداد ثبت اقامت مسافران نوروزی مازندران از تاریخ فعالیت ستاد اجرایی خدمات سفر از ۱۶ اسفند پارسال تاکنون است که این رقم در مدت مشابه نوروز ۱۳۹۷ که آن سال تحت تاثیر شرایط کرونایی نبود حدود ۱۷ میلیون نفر شب اقامت بود که افزایش حدود سه میلیونی ورود گردشگر به استان رکورد جدیدی از این حیث به شمار می رود.

شماری از کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که تنها راه برون رفت حوزه گردشگری در مازندران به ویژه در غرب این استان تهیه نقشه راه گردشگری است که با تحقق این مهم همه کاستی و نواقص موجود این بخش برطرف خواهد شد چرا که در این نقشه راه، وضع موجود و نیازمندیها و ظرفیت ها آسیب شناسی علمی می شود.

به تاکید آنان نسخه سنتی گردشگری دیگر پاسخگوی نیاز توسعه استان بود و ضروری است صاحبنظران امر و مسوولان ۲۱ دستگاه دخیل مربوط به حوزه گردشگری استان نیز باید برای رفع چالش های فراروی چاره اندیشی کنند.

تهیه نقشه راه گردشگری تنها برون رفت

استاد رشته گردشگری در غرب مازندران گفت: متاسفانه زیرساخت های گردشگری مازندران به ویژه غرب این استان متناسب با جمعیت ورودی به استان نیست و این مشکلی که حداقل در ۲ دهه تدریس در دانشگاه و شرکت در جلسات مربوط بیان کردم و مسوولان امر باید برای این حوزه چاره اندیشی اساسی بکنند.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همه جای دنیا این چنین است که هر منطقه گردشگرپذیر یک ظرفیت اکولوژیکی دارد یعنی زمانی که مسافر وارد آن منطقه می شود ظرفیت سنجی شده تا با چالش های زیست محیطی مواجه نشود.

وی اظهارداشت: امروز در بحث زیرساخت های جاده ای، تامین انرژی و سوخت و ارزاق و جایگاه های سوخت رسان و بهداشت و درمان شهرستان های استان به ویژه خطه غربی این استان متاسفانه برنامه ریزی لازم برای پذیرش یا خدمات رسانی به جمعیت میلیونی مسافران و گردشگران صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: به طور مثال امکانات بهداشت و درمان منطقه غرب مازندران برای جمعیت بومی منطقه تعریف شده است، آیا می شود با این امکانات جمعیت میلیونی مسافران این منطقه را خدمات داد؟ و این مشکلات را در حوزه های دیگر از جمله مباحث انتظامی هم مشاهده می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک نگاه کلان لازم است دولتمردان و برنامه ریزان کشور، استانی و شهرستانی چاره اندیشی داشته باشند و بیایند برنامه ریزی و آن را راهبردها را مدون کنند.

اورمزدی اضافه کرد: چون نقشه راه گردشگری نداریم در این حوزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم به طور مثال آیا دوربین های برخط تردد شمار در ورودی و خروجی استان نصب است تا هم خودروها را ثبت و با شناخت و آگاهی از شمار جمعیت بتوان برنامه ریزی علمی کرد.

وی با بیان این که اعلام شده در تعطیلات نوروزی ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد مازندران شد، گفت: سوال این است که این جمعیت میلیونی مسافران کجا خوابیدند؟، کجا گشتند؟، در کدام منطقه و شهر گره ترافیکی ایجاد شد؟ حال می دانیم ظرفیت های شهرستان های ما در حالت عادی با مشکل مواجه هستند چه برسد خدمات رسانی به میلیون ها مسافر این منطقه.

به گفته وی در صورت نداشتن برنامه و نقشه راه برای ورود جمعیت میلیونی گردشگران به طور قطع این چالش نیز در افزایش گرانی کالاها و ارزاق در منطقه تاثیر خواهد داشت.

تدوین نقشه راه گردشگری، نیاز روز مازندران۲۱ نهاد دخیل در حوزه گردشگری پای کار باشند

این استاد رشته گردشگری تصریح کرد: صنعت گردشگری با ۲۱ دستگاه اجرایی در ارتباط است همه باید پای کار و در هم کنار باشند تا برنامه های مصوب جلسات این نهادها مدون شود.

اورمزدی نقش ستاد خدمات نوروزی در استان را در تقویت ارتقای زیرساخت ها و رفع نیازمندی های مسافران مهم برشمرد و بیان کرد: این ستاد باید برای سفرهای نوروزی سال آینده برنامه ریزی داشته باشد و مراکز خدمات رسان و ظرفیت های پذیرش آن ها را دقیق شناسایی کند تا خدمات مطلوب ارایه بشود.

وی خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروزی امسال شنیده شده که برخی از ویلاهای لوکس و دارای امکانات مطلوب غرب مازندران شب تا ۵۰ میلیون تومان اجاره

داده شد که این رقم در بین مسافران و مردم تشویش ایجاد می کند و از طرفی صنتعت گردشگری این منطقه را با چالش مواجه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که با ادامه روش های سنتی خدمات دهی به مسافران با مشکل جدی مواجه خواهیم شد، افزود: گردشگری یکی از بال های توسعه استان مازندران است بنابراین مسوولان امر باید برای تقویت زیرساخت های گردشگری منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

اورمزدی تصریح کرد: بحث مهم دیگر این بخش این است که مردم منطقه چقدر از عایدات این سفرها از نظر اقتصادی بهره مند می شوند و آیا امروز این سود حاصل سفرها برای مردم و توسعه منطقه هزینه می شود؟ و دهها سووال دیگر مربوط.

به گفته وی اگر نقشه راه گردشگری وجود داشت امروز وضعیت فعلی این حوزه باید بهتر می شد.

استاد رشته گردشگری در غرب مازندران اظهارداشت: امروز دنیا نقشه راه گردشگری را روی متاورس(یک شبکه انبوه مقیاس پذیر از جهان های مجازی و سه بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی تاثیر می گذارد) می چیند و ما هنوز روی پله های اول صنعت گردشگری هستیم، اکنون وب کیوسک های الکترونیک آمده به جای راهنماییان گردشگری که یاری رسان راهنماییان گردشگری هستند.

اورمزدی ادامه داد: آیا در استان برج وب کیوسک گردشگری داریم؟ آیا بحث گردشگری الکترونیک ما محقق شده است؟ آیا دولت الکترونیک محقق شده؟ کشورمان در بحث فناوری های نوین در صنعت گردشگری جایگاهی ندارد یعنی هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

نسخه سنتی گردشگری پاسخگو نیست

در همین ارتباط به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نسخه سنتی گردشگری دیگر پاسخگوی نیاز توسعه این استان گردشگری نیست.

صادق برزگر در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مازندران دارای تنوع ظرفیت و منابع طبیعی، انسانی و آیینی برای جذب گردشگری است که نمی توان برای این تنوع نسخه واحدی ارائه داد.

وی آمایش سرزمینی و برنامه‌ریزی براساس توان و داشته های گردشگری را تنها راه حل برون رفت از یکنواختی و کرختی این صنعت دانست و افزود: باید داشته ها و ویژگی های نقطه به نقطه استان شناسایی و شناسانده شود تا هم گردشگر و سرمایه گذاران و از همه مهم‌تر مدیران محلی نسبت به بهره برداری مناسب از آن اقدام کنند.

لزوم سرمایه گذاری در صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تاکید کرد: باید تمامی نهادهای اجرایی برای توسعه گردشگری و برنامه ریزی در این بخش بخصوص جذب سرمایه‌گذار وارد میدان شوند و به صورت جهادی همصدا شوند و بدون این همکاری تمامی ایده ها و برنامه های گردشگری محکوم به شکست خواهد بود.

صاحبنظران امر معتقدند مجموعه گردشگری مازندران در تراز این استان بوده و این منطقه برای رونق گردشگری به برنامه راهبردی و جامع نیاز دارد و برای تحقق این مهم نباید فرصت های را دست داد چرا که دولت مردمی سیزدهم بستر توسعه را برای همه بخش ها در همه استانها فراهم کرده است.

ضرورت نگاه ملی برای تقویت زیرساخت های گردشگری

شهرستان رامسر واقع در غرب مازندران که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد و بنا به گفته مسوولان منطقه در ۶ ماه اول هر سال افزون بر هفت میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را پذیراست در حالی که امکانات زیربنایی و زیرساختی و مراکز اقامتی آن برای جمعیت ۸۰ میلیونی آن بال جمعیت اندکی از مسافران تعریف شده است.

این نقص در دیگر شهرستان های گردشگرپذیر هفت شهرستان غرب مازندران نیز وجود دارد.

در همین پیوند، تقویت ارتقای زیرساخت این شهرستان از جمله مواردی است که شهردار رامسر بر ضرورت آن تاکید کرد تامین این نیاز نگاه ویژه دولت و مجلس را می طلبد.

علی امینی شاد در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت باید برای امور زیربنایی این شهر گردشگرپذیر نظیر آب، گاز، برق و راه سرمایه گذاری بکند.

وی با بیان این اینکه رامسر به لجاظ برخورداری جغرافیای بی نظیر طبیعی جزو شهرهای ملی و بین المللی است، خاطرنشان کرد: این شهرستان از سال ۴۹ طلایه دار یکی از شاخص های مهم زیست محیطی در دنیا بوده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان با امکانات محلی خدمات ملی و جهانی می دهد؛ تصریح کرد: نگاه ملی با تامین اعتبارات کلان برای ارتقای زیرساخت های منطقه اجتناب ناپذیر است.

امینی شاد ادامه داد: اگر بخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم باید راهبرد هوشمندسازی شهر رامسر را جدی گرفت که به زودی این مهم پیگیری می شود.

وی بیان کرد: رامسر با توجه به امکانات محدود پاسخگوی جمعیت شناور ۱۲ میلیونی نیست و ضروری است در زمینه های مختلف به این شهرستان توجه اساسی در سطح کلان کشوری بشود.

رستم زرودی فرماندار نوشهر با اشاره به ورود افزون بر ۲۱ میلیون مسافر نوروزی به این شهرستان در تعطیلات نوروزی گفت: امکانات و خدمات زیرساختی این شهرستان محدود بوده و پاسخگوی نیاز این همه مسافران نیست.

وی بر ضرورت توجه به فراهم کردن زیرساخت های گردشگری این شهرستان تاکید کرد و افزود: حوزه گردشگری این شهرستان غرب مازندران به برنامه ریزی علمی و اصولی نیاز دارد تا بتوان نهایت بهره را از حضور میلیونی گردشگران برای توسعه شهرستان رقم زد.

زیرساخت های گردشگری مازندران محدود است

استاندار مازندران گفت: زیرساخت های گردشگری مازندران با توجه به حجم بالای مسافر و گردشگر بسیار محدود است و باید در راستای تقویت آن بیشتر تلاش شود.

سید محمود حسینی پور افزود: مازندران میزبان میلیون ها مسافر با آداب و رسوم و فرهنگ مختلف است و کنترل چنین جمعیتی کار بسیار سختی است، زیرساخت های استان محدود بوده و متاسفانه نتوانستیم آن را در سال های گذشته تقویت کنیم.

حسینی پور با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال تغییر و تحول اساسی در مازندران است، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی در گردشگری استان رفع مشکلات زیرساختی و رویش اندیشه های نو در این حوزه است.

به تاکید وی امروز باید مراکز گردشگری این استان با کیفیت و به شکل حرفه ای در اختیار مردم، مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

لزوم بهره گیری از فن آوری پیشرفته در حوزه گردشگری

استاندار مازندران تاکید کرد: آوردن امکانات و تجهیزات نوین موضوع بسیار مهم بوده و فاصله زیادی با تکنولوژی های برخی از کشورها که در حوزه گردشگری پیشرفته هستند داریم و باید از این تکنولوژی ها استفاده کرد.

به گفته وی در صورتی اگر تکنولوژی پیشرفته حوزه گردشگری در مازندران آورده شود می توان مدعی شد این استان این قابلیت را دارد خدمات تفریحی و گردشگری سطح کشور را ارائه دهد.

حسینی پور تاکید کرد: ما باید طبیعت را به اشکال مختلف آماده کنیم تا مردم، مسافران، گردشگران داخلی و خارجی با حضورشان به این استان بتوانند به بهترین شکل از این خدمات بهره ببرند.
نماینده عالی دولت در مازندران ابراز امیدواری کرد با سیاستگذاری دقیق تر در حوزه گردشگری همه دستگاه ها پای کار بیایند چراکه اگر این سیاست گذاری اتخاذ شود به طور حتم مردم خوشحال می شوند و با این اقدامات می توان درآمد خوبی برای استان فراهم کرد و توسعه استان را رقم زد.

کارشناسان تاکید دارند که زیرساخت های گردشگری استان مازندران را باید برای گردشگران بین المللی فراهم کرد چرا که آن ها به طبیعت خدادادی علاقه بیشتری دارند و اکنون این ظرفیت عالی در این استان وجود دارد.

آنان می گویند این حوزه به عنوان یکی از اهرم‌های اصلی توسعه استان بسیار با اهمیت بوده و بر افزایش اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی تاثیر خواهد بود چرا که امروز گردشگری به عنوان یکی از مؤلفه‌های دیپلماسی در برخی کشورها استفاده می‌شود.

با این توصیف، دولت مردمی سیزدهم که با برنامه ریزی جهادی به دنبال تحول و توسعه و رفع نیازهای استان های مختلف کشور است حال باید دید مازندران با ظرفیت‌های متعالی در حوزه گردشگری برای توسعه اقتصادی استان چه بهره‌ای خواهد برد.

بنابراین مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به تحولی بزرگ نیاز دارد تا راهبرد یادشده را در حوزه گردشگری به نتیجه برساند که با تهیه برنامه استراتژیک و راهبردی مسیر خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از ثبت ۴۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تردد خودرویی در ایام تعطیلات نوروز امسال در جاده‌های این استان خبرداد.

حسن جهانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد تردد خودرویی در بازه زمانی ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ تا پایان ۱۳ فروردین در محورهای اصلی این استان ثبت شده است.

وی اضافه کرد: این میزان تردد خودرویی در جاده‌های استان به نسبت مدت مشابه سال قبل به طور تقریبی سه درصد افزایش یافته است.

1