28 مارس 2024 - 08:57
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خبر داد

حذف سفر از سبد اقشار ضعیف و متوسط جامعه

20 آوریل 2023 - 18:00 dsfr.ir/gq9tz

حذف سفر از سبد اقشار ضعیف و متوسط جامعه
مهدیه غفوریان
اسکان مسافران نوروزی در کمپ غدیر مشهد

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: بسیاری از مردم مسافرت نرفتند به دلیل اینکه هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است؛ حقوق کارمندان نیز افزایشی نداشته است، از همین رو گردش و سفر را از سبد خود حذف کرده‌اند.

به گزارش «دنیای سفر» فرهاد دوایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت آژانس‌های مسافرتی در نوروز ۱۴۰۲ اظهار کرد: با توجه به اینکه فکر می‌کردیم سفرها در نوروز امسال مقداری بهتر شود، اما بسیاری از مردم به دلیل هزینه‌های گزاف اقامت، از سفر کردن منصرف شدند، همچنین نوسانات نرخ ارز نیز سفرهای خارجی را مقداری با چالش همراه کرد.

وی افزود: پیک تورهای نوروزی به مشهد در ایام سال تحویل و ۴ روز نخست نوروز بود که با چالش ظرفیت اقامتی نیز روبرو بودیم، اما پس از آن اشغال واحدهای اقامتی مشهد به حدود ۵۰ درصد و حتی کمتر از آن رسید.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: در نوروز امسال بسیاری از مردم به دلیل افزایش نرخ اقامت و کاهش قدرت خرید از سفر ممانعت کردند. کسی که با وسیله شخصی خود سفر کرده و در مکان‌های ارزان قیمت اقامت داشته باشد، از نظر ما گردشگر تلقی نمی‌شود و به سیستم ما سودی نمی‌رساند. گردشگر کسی است که رزرو هتل خود را از طریق آژانس مسافرتی انجام دهد و بلیت خود را از طریق آژانس مسافرتی هماهنگ کند.

دوایی در خصوص حذف سفر از سبد خانوارهای قشر متوسط و ضعیف جامعه عنوان کرد: بسیاری از مردم مسافرت نرفتند به دلیل اینکه هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. حقوق کارمندان نیز افزایشی نداشته است، از همین رو گردش و سفر خود را از سبد خود حذف کرده‌اند. قشر مرفه نیز استقبال کمی نسبت به سفرهای داخلی داشتند.

وی اضافه کرد: این را هم در نظر بگیرید که هر ارگان و هر دستگاه یک زائرسرا و حسینیه برای خود دارد. مردمی که جزو قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند حتی به هتل‌های ۲ و ۳ ستاره مراجعه نکرده و از زائرسراها، حسینیه‌ها و مدارس استفاده کردند. اگر ۱۰ میلیون زائر در نوروز به مشهد آمده‌اند، ما ۱۰ میلیون زائری ندیدیم که در هتل‌ها، هواپیما و قطارها هزینه کرده باشند. اغلب مسافران با وسیله شخصی به سفر آمده و به حسینیه و زائراسراها رفتند.

دوایی یادآور شد: با توافقی که بین ایران و عربستان شکل گرفته، آژانس‌های مسافرتی امید دارند که اگر ورود زائران از کشورهای عربستان، بحرین و کویت به ایران و به خصوص مشهد از سر گرفته شود، بازار آژانس‌های مسافرتی کمی رونق بگیرد. در حال حاضر تمام آژانس‌ها به این تفاهم‌نامه امید دارند که اگر این اتفاق رخ دهد شاید کمی آژانس‌ها از حالت رکود و ورشکستگی خارج شوند.

1