25 آوریل 2024 - 01:38

دیوار چین چه نقشی در گردشگری چین بازی می کند؟

21 آوریل 2023 - 09:00 dsfr.ir/y53wq

دیوار چین چه نقشی در گردشگری چین بازی می کند؟
futurecdn.net
دیوار بزرگ چین | Great Wall of China

قطعا وجود بنای کهن و ارزشمندی چون دیوار چین می تواند تضمین کننده بقای صنعت گردشگری چین باشد.

به گزارش «دنیای سفر» دیوار چین از شاهکارهای معماری و از چشمگیر ترین بناهای ساخته انسان در کل کره زمین است. چینی ها این دیوار را نماد قهرمانی دانسته و اعتقاد دارند کسی که به این دیوار صعود نکند نمی تواند یک قهرمان باشد.

با شایعه مشاهده شدن دیوار چین در فضای جو و از میان ابرها با چشم غیرمسلح، سیل زیادی از گردشگران به چین سرازیر شدند. اما پس از مدتی مشخص شد این شایعه صحت ندارد و در شب بسیاری از بناهای دست ساز آدمی از فضا قابل مشاهده هستند که دیوار چین از آن ها نیست. این شایعه به دلیل تصور اشتباه یک فضانورد به وجود آمده بود.

هزینه ورود و بازدید از دیوار چین ۲۰۰ یوآن معادل ۱۰۰ هزار تومان است و این امر سبب جمع شدن سرمایه مالی زیادی برای کشور چین می شود. علاوه بر این، دیوار چین در نزد جهانیان بخصوص اروپائیان از جایگاه خاصی برخوردار است و ماجراجویان زیادی از جمله مارکوپولو در سفرهایشان به این دیوار اشاره کرده اند. از قرن ۱۶ و پس از آن نیز زمان با وقوع جنگ تریاک در چین روز به روز بر محبوبیت دیوار چین افزوده شد.

محبوب ترین قسمت های دیوار نزد گردشگران

این دیوار طویل در استان ها و مناطق گوناگونی امتداد یافته است. اما برخی از قسمت های آن به دلیل سهولت دسترسی، برخورداری از شهرت بیشتر و … محبوبیت بیشتری نزد گردشگران یافته اند که از آن میان می توان به بادالینگ Badaling، موتیانیو Mutianyu، جوانگان Juyongguan، سیمتایی Simatai، جی شانگلینگ Jinshanling، شونگیوان Shuiguan، جیانکو Jiankou، هوانگ Huanghuacheng و گوبی کو Gubeikou اشاره کرد.

wikimedia.org

درباره دیوار چین

در کتاب های باستان شناسی، تاریخ و اسطوره های چین، مسائل و شایعاتی در مورد دیوار چین آمده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • اغلب مردم گمان می کنند که طول دیوار چین ۶۲۷۲ کیلومتر است اما بنا بر آخرین اندازه گیری میراث فرهنگی چین، طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر اعلام شده است.
  • شایعاتی درباره مصالح به کار رفته در این دیوار وجود دارد که می گوید در دیوار چین از جسد کارگرانی که در این دیوار جان باختند استفاده شده است. این امری اشتباه است و سنگ ها اغلب با خاک فشره و خاک رس به هم چسبیده شده اند.
  • از سال ۱۹۷۰ میلادی تقریبا هیچ محافظتی از دیوار چین هیچ حفاظتی نمی شد و این باعث از بین رفتن قسمتهای زیادی از این اثر باستانی شد.
  • بلندترین قسمت دیوار چین در شهر پکن و کوه هیتا (Heita) قرار دارد.
  • کارگرانی که در هنگام ساخت دیوار جان باختند در قسمت های زیرین دیوار دفن شده اند و هنوز هم گور برخی از آن ها موجود و قابل احترام است.
  • به دلیل وسعت بیش از حد دیوار چین، در حال حاضر دو ارگان مختلف از این دیوار مراقبت کرده و آن را در برابر تخریب محافظت می کنند.
  • تا به حال دیوار چین ۳۷۰ نفر از مشاهیر جهان از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا نیکلسون، ریگان، کارتر، جورج بوش، ملکه الیزابت دوم و نلسون ماندلا را به سوی خود کشیده است.

suitcaseandi.com

گزینه های تفریحی دیوار چین

چینی ها علاوه بر کسب درآمد از طریق فروش بلیت های دیوار چین، خدمات و درآمد های دیگری هم در این زمینه دارند به عنوان مثال می توانید در بدو ورود، لباس هایی چینی خریداری کرده و با آن ها بر روی دیوار قدم بزنید تا به طور کامل در تمدن چینی غوطه ور شوید. غرفه های فروش صنایع دستی چین و برخی خوراکی های سبک هم بر فراز این دیوار قرار گرفته اند و گردشگران می توانند دست ساز ها و سوغات های چینی را از آن ها خریداری کنند.

همچنین عکاس هایی هم در آن منطقه مستقر هستند و آماده اند تا با دریافت هزینه، از شما عکس یادگاری بیندازند.

نکته جالب توجه دیگری که روی دیوار چین به چشم می خورد، وجود میله هایی پر از قفل است. این نرده هایی آهنین در اطراف دیوار چین قرار گرفته اند تا عبور و مرور را آسان تر کنند اما امروزه این نرده ها پر شده از قفل های کوچک و بزرگی شده است که زوج های گردشگر بر نرده ها زده اند. آن ها عقیده دارند این قفل ها باعث می شوند عشق شان همانند دیوار چین مستحکم و پایدار بماند.

1