20 آوریل 2024 - 08:50

انفجار «رزرو سفر» در چین

20 آوریل 2023 - 15:00 dsfr.ir/7g25f

انفجار «رزرو سفر» در چین
Stock photography company
گردشگران چینی در شهر ممنوعه چین

توریست‏‏‌های چینی بعد از سه سال قرنطینه برای تفریح و گردش خیز برداشتند.

به گزارش «دنیای سفر» برآوردهای تحلیلگران چینی نشان می‌دهد که توریست‌‌‌های چینی پس از سه سال قرنطینه، در نهایت امکان سفر و گردش آزادانه به سراسر چین را خواهند یافت که انفجار رزروهای تابستانی حاکی از بازگشت گردشگری داخلی به سطوح قبل از همه‌گیری است.

اگرچه چین، از نظر گردشگری هنوز نتوانسته به سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ برسد و حتی با توجه به محدودیت‌های سختگیرانه دولت چین با در پیش گرفتن سیاست کووید صفر با ۲۲‌درصد کاهش گردشگری داخلی همراه بود، اما با لغو این سیاست و کاهش و حتی برداشتن محدودیت‌های سفر، انتظار می‌رود که چین در سال‌جاری رشد چشمگیری را در گردشگری تجربه کند.

چشم‌انداز چین برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بازار گردشگری این کشور امسال شکوفا شود و با فصل شلوغ و قوی تابستانی آغاز شود، زیرا مسافران پس از پایان سیاست کووید صفر که مردم را تقریبا سه سال در خانه نگه داشته بود، به مقصد تعطیلات می‌‌‌روند. بر اساس داده‌‌‌های آکادمی گردشگری چین، درآمد گردشگری داخلی در سال ۲۰۲۳ می‌تواند به حدود ۴ تریلیون یوآن (۸/ ۵۸۰ میلیارد دلار) برسد که نسبت به سال گذشته حدود ۹۵‌درصد افزایش یافته و به حدود ۷۱‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد. همچنین انتظار می‌رود تعداد گردشگران داخلی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵/ ۴ میلیارد نفر برسد که ۸۰‌درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد، در حالی که تعداد گردشگران ورودی و خروجی به بیش از ۹۰میلیون نفر برسد که نسبت به سال قبل دو برابر شده و به ۵/ ۳۱‌درصد از قبل سطوح همه‌گیری دست یابد.

داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، تقریبا ۵/ ۲ میلیارد سفر داخلی در چین انجام شد. این امر حاکی از کاهش حدود ۲۲ درصدی سفرهای داخلی نسبت به سال ۲۰۲۱ است. بیشترین سهم سفرهای داخلی در چین در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۳۰ میلیون سفر، در سه ماه اول سال بوده است. در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، تقریبا ۴۳۶ میلیون سفر توریستی داخلی در چین انجام شد. گردشگری داخلی در چین پس از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ به سرعت بهبود یافته است؛ با این حال، هنوز کمتر از سطح قبل از شیوع همه‌گیری است. تعداد سفرهای داخلی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶ میلیارد سفر بوده که با همه‌گیری ناگهانی کرونا و اعمال محدودیت‌های سخت‌‌‌گیرانه در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۸/ ۲ میلیارد سفر رسید. سال ۲۰۲۱ نیز باتوجه به بسته ماندن سفرهای خارجی، گردشگری داخلی با رشد چشمگیری همراه شد و توانست ۲/ ۳ میلیارد سفر داخلی را به ثبت برساند.

اما برداشته شدن سیاست کووید سفر و باز شدن مرزهای این کشور برای سفرهای بین‌المللی، امید بهبودی گردشگری نه تنها در چین بلکه جهان را می‌دهد، زیرا گردشگران چین تا پیش از شیوع کرونا، بزرگ‌ترین منبع مسافر کشورهای جهان بودند که بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی سالانه به دیگر کشورها سفر می‌‌‌کردند. بنابراین با شروع همه‌گیری از عمده دلایل فلج شدن صنعت گردشگری در جهان، حذف ناگهانی گردشگران چینی از توریسم بین‌المللی بود. بازگشت گردشگران چینی به توریسم بین‌المللی، تاثیر بسزایی در بازگشت کامل گردشگری جهان به سطح پیشاکرونا خواهد داشت.

در بُعد گردشگر داخلی نیز انتظار می‌رود در بازار گردشگری در سه ماه دوم وارد کانال جدیدی از ارتقا تحقق یابد و تعطیلات تابستانی باعث بهبودی کامل شود. ارائه‌‌‌دهندگان خدمات مسافرتی به‌ویژه در طول این بیماری همه‌گیر بسیار آسیب دیدند. پس از اینکه چین سیاست‌‌‌های سختگیرانه خود را برای مقابله با کووید-۱۹ کنار گذاشت، سفر در سراسر کشور افزایش یافت، به‌‌‌ویژه در تعطیلات یک هفته‌‌‌ای سال نو قمری (بهمن‌ماه)، شاهد افزایش سفرها بود. تقریبا یک‌چهارم بیشتر سفرهای گردشگری داخلی چین در طول تعطیلات سال نو قمری امسال انجام شده است، در حالی که سفرهای برون مرزی در ۶روز اول تعطیلات و یک هفته پس از پایان این تعطیلات بیش از دو برابر شده است.

داده‌‌‌های وزارت فرهنگ و گردشگری چین نشان داد که در مجموع ۳۰۸ میلیون سفر گردشگری در چین در طول دوره تعطیلات سال نو انجام شده است که ۱/ ۲۳‌درصد نسبت به تعطیلات سال نو قمری در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است و به ۶/ ۸۸‌درصد از تعداد سفرها در سال ۲۰۱۹ رسیده است. چین در ماه دسامبر ۲۰۲۲ پس از نزدیک به سه سال که شاهد قرنطینه‌‌‌های متناوب در سطح شهر، رشد اقتصادی کندتر و اختلال در بخش گردشگری و میهمان نوازی بود، از بین بردن اقدامات سختگیرانه خود برای مقابله با کووید صفر را آغاز کرد. بر اساس داده‌‌‌های وزارت گردشگری، درآمد حاصل از گردشگری داخلی در تعطیلات امسال ۴/ ۵۵ میلیارد دلار یا ۱/ ۷۳‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ است. همچنین بر اساس اعلام اداره مهاجرت چین، از ۲۱ ژانویه تا ۲۶ ژانویه، ۶روز اول تعطیلات، در مجموع ۳/ ۲ میلیون سفر از و به چین انجام شده که ۱۲۴درصد نسبت به دوره ۳۱ ژانویه تا ۵ فوریه سال گذشته، افزایش یافته است.

مقامات در اوایل ژانویه به الزام مسافران ورودی به قرنطینه هتل در بدو ورود پایان دادند؛ سیاستی که سفرهای بین‌المللی را فلج کرده بود. با وجود این جهش، سفرهای بین‌المللی در طول دوره تعطیلات، هنوز راه زیادی برای بازگشت به سطح قبل از کووید دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی شین‌هوا، در تعطیلات سال نو قمری در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۵/ ۱۲میلیون سفر برون مرزی انجام شد. داده‌‌‌های شرکت مسافرتی (چین سفر) Ctrip نشان می‌دهد که سفارش‌‌‌های مسافرتی داخلی و بین‌المللی در پلتفرم آن برای تعطیلات سال نو قمری هر دو به اوج سه ساله خود در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این رقم، چهار برابر تعداد کل سفارش‌‌‌های گردشگری در سال‌جاری نسبت به سال گذشته است.

همچنین، رتبه‌‌‌بندی فیچ نیز برآورد می‌کند، گردشگری داخلی چین در مسیر بازگشت از پایین‌‌‌ترین سطح بیماری همه‌گیر قرار دارد. بر اساس داده‌‌‌ها و تحلیل‌‌‌های رسمی، گردشگری داخلی چین پس از سقوط به پایین‌‌‌ترین حد خود در طول بدترین قرنطینه‌‌‌های این کشور، در مسیر بازگشت است. اما از آنجا که بزرگ‌ترین قرنطینه سرزمین اصلی در شانگهای در اواخر ماه مه به پایان رسید، افزایش رزرو تعطیلات نشان داد که هزینه‌‌‌های گردشگری در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت. بر اساس اعلام تحلیلگران نشانه‌‌‌هایی از بهبود در رزرو سفرهای تابستانی چین ظاهر شده است. به‌‌‌طوری که در ماه ژوئیه به دنبال افزایش غیرمنتظره ۱/ ۳ درصدی در ماه ژوئن، ۷/ ۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. اگرچه انتظارات برای رقمی بسیار بیشتر از این خواهد بود.

فیچ اضافه کرد که این شکوفایی پس از آن رخ می‌دهد که درآمد و تعداد گردشگری در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ قبل از شیوع همه‌گیر، تقریبا به نصف رسید. بر اساس اعلام فلورا ژو و جنی هوانگ، تحلیلگران فیچ، محدودیت‌های مسافرتی کاهش‌‌‌یافته مرتبط با بیماری همه‌گیری کووید-۱۹ و اقدامات هدفمندتر کنترل همه‌گیری، به‌رغم شیوع‌‌‌های پراکنده مداوم، به افزایش تقاضای گردشگری دامن زده است. بهبود آهسته در بخش گردشگری با توجه به سهم بزرگ آن که حدود ۱۱‌درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۰‌درصد از اشتغال ملی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص می‌‌‌داد، اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است.

به گفته فیج، پس از مجموعه‌‌‌ای از آرامش‌‌‌های پکن از جمله کاهش ممنوعیت‌‌‌های سفر بین استانی و محدود کردن کنترل‌‌‌های تحرک بیش از حد دولت محلی در ژوئیه بر اساس داده‌‌‌های رسمی چین، تعداد مسافران در ماه ژوئیه بیش از ۶۲‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش خواهد یافت. به گفته فیچ، داده‌‌‌های آژانس‌‌‌های مسافرتی آنلاین نشان می‌دهد که رزروها در ماه ژوئیه ۱۱۲‌درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران فیچ، میانگین روزانه گردشگران در جاذبه‌های گردشگری سین کیانگ با رتبه برتر در ژوئیه به ۱۱۰هزار نفر در مقایسه با ۱۹هزار در ماه مه افزایش یافت. آنها گفتند که شهر دالی در یوننان، یک نقطه توریستی معروف، ۹/ ۶ میلیون گردشگر را به خود جذب کرد که جهشی ۴۶ درصدی نسبت به سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ است.

در گزارش فیچ آمده است که شیوع اخیر در هاینان، سین کیانگ و تبت بعید است بهبود گردشگری را متوقف کند، زیرا مسافران کمتری در این مناطق در مقایسه با سایر نقاط کشور وجود دارد. با وجود این، بازیابی، اگرچه قوی است، اما در سراسر مناطق ناهموار باقی می‌‌‌ماند، به‌ویژه، اپراتورهای مسافرتی کوتاه‌مدت بهتر از شرکت‌های گردشگری نقاط دیدنی ملی که بازدیدکنندگان ملی را هدف قرار می‌دهند، عمل خواهند کرد. در این گزارش آمده است که مصرف‌کنندگان چینی به سفرهای محلی و کوتاه‌‌‌تر در بحبوحه همه‌گیری ادامه خواهند داد.

شرکت مشاوره تجاری China Briefing نیز معتقد است، این بیماری همه‌گیر، گردشگری داخلی چین را نیز تغییر داده است. مقاصد سفر گروهی تا حدی محبوبیت خود را از دست داده‌‌‌اند، زیرا مسافران چینی به سمت تعطیلات خانوادگی، تورهای مراقبت‌‌‌های بهداشتی و سفرهای تحقیقاتی هدایت می‌‌‌شوند. CTrip، پیشروترین آژانس مسافرتی آنلاین چین، در گزارش گردشگری تابستانی خود گفت که سفر «والدین-فرزند» یا خانواده، برخلاف تورهای سنتی اتوبوس بزرگ چین، افزایش یافته است. چشم‌انداز گردشگری چین در سال ۲۰۲۲ نشان‌‌‌دهنده یک الگوی نوظهور از دوره‌‌‌های سرکوب تقاضای سفر و به دنبال آن بهبودی سریع بود که اگرچه اعتماد مصرف‌کننده چینی در حال افزایش است، اما تمایل به سفر به دلیل شیوع پراکنده کووید-۱۹ بهبودی ضعیفی را نشان می‌‌‌داد.

طبق آن الگو، میل به سفر تقریبا دو ماه پس از کاهش دوباره بهبود می‌‌‌یافت و حتی اگر سفرهای بین‌المللی محدود بود، میل برای سفر همچنان باقی می‌ماند. علاوه بر این، ترجیحات مسافران در حال تغییر است که پیامدهایی برای شرکت‌های مسافرتی دارد. اما با شیوع دوباره کرونا در چین، سختگیرانه‌‌‌ترین محدودیت‌ها با اجرای سیاست کووید سفر به اجرا درآمد که تمامی برآوردها را ناکام گذاشت و گردشگری داخلی کاهش ۲۲درصدی را تجربه کرد. اما بازگشایی مرزهای چین، نوید یک سال پربار سفر داخلی و در عین حال بازگشت گردشگران خارجی به چین را می‌دهد که با سرعت در مسیر بهبودی و بازگشت به سطح پیشاکرونا پیش خواهد رفت. البته باید این نکته را درنظر داشت که باتوجه به چالش‌‌‌های گسترده‌‌‌ای که جهان با آن مواجه است و رخدادهای ناگهانی مانند همه‌گیری، جنگ، تورم و...، تمامی برآوردها تقریبی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1