20 آوریل 2024 - 18:50

«کبودوال» بزرگ ترین آبشار خزه ای جهان

3 آوریل 2023 - 09:00 dsfr.ir/qo9t1

«کبودوال» بزرگ ترین آبشار خزه ای جهان
علی شاه محمدی
«کبودوال» بزرگ ترین آبشار خزه ای جهان

زیبایی های خیره کننده «آبشار کبودوال» که آن را با نام بلندترین آبشار خزه ای ایران هم می شناسند، خاطره ای تکرار نشدنی و ابدی برای خانواده شما خلق می کند.

به گزارش «دنیای سفر»، استان گلستان در شمال شرق کشور، یکی از بکرترین و زیباترین مقاصد طبیعت گردی ایران است که با بیش از دو هزار جاذبه گردشگری از جمله جنگل های دیدنی هیرکانی با درختان هزاران ساله سرخدار و جنگل های بلوط، آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه سارهای فراوان، تالاب ها و گل فشان ها سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می کشاند.

آبشار کبودوال که بلندترین آبشار خزه ای ایران به شمار می آید، یکی از جاذبه های دیدنی استان گلستان است. این آبشار تماشایی با زیبایی بی نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شهر علی آباد در محل تفرجگاه عمومی شهر واقع شده است، این تفرجگاه با داشتن امکاناتی برای جلب توریست از نقاط مهم تفریحی استان گلستان محسوب می شود. این آبشار که از چشمه های جنوبی تشکیل شده در عمق دره ای پوشیده از جنگل انبوه قرار گرفته است و آب آن زلال و شفاف و قابلیت شرب دارد.

در مسیر آبشار، سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب نصب شده. آلاچیق ها و مسیرهای دسترسی هم در اینجا تعبیه شده است. آبشار کبودوال تنها آبشار خزه ای ایران و بزرگترین آبشار تمام خزه ای جهان است.

از زیبایی های مسیر رانندگی و پیاده روی تا آبشار لذت ببرید

شاید بهترین چیزی که در بازدید از آبشار کبودوال می توانید از آن لذت ببرید، مسیر زیبای رسیدن به آبشار است. پیش از رسیدن به آبشار رانندگی در مسیری زیبا و جنگلی را تجربه می کنید و می توانید لحظاتی را برای بازدید از سد خاکی میان راه، توقف داشته باشید.

پس از رسیدن به پارکینگ آبشار، به جنگلی زیبا و تماشایی وارد شده و قدم در مسیری سنگفرش و پلکانی می گذارید. در این مسیر باید چیزی در حدود ۳۲۰ پله را طی کنید.

در مسیر رسیدن به این آبشار جادویی می توانید از عکاسی از پل های چوبی و پله های سبز در مسیر پیاده روی لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به آبشار کبودوال

علی آباد کتول با آب و هوایی معتدل، یکی از زیباترین شهرهای ایران است و در تمام فصول سال، منطقه ای دیدنی و زیبا به شمار می آید؛ البته بهترین فصل سفر به آبشار کبودوال از نظر بیشتر گردشگران به دلیل آب و هوای مناسب، مرطوب و مطبوع و طبیعت سرسبز اطراف آبشار، فصل بهار و تابستان است.

فصل جادویی پاییز با به ارمغان آوردن چشم اندازهای جنگلی قرمز، زرد و نارنجی با وجود خنک و سرد بودن از دیگر زمان های محبوب برای سفر به آبشار کبودوال به شمار می آید. در صورت سفر به این منطقه در فصل پاییز، حتما لباس مناسب به همراه داشته باشید. فصل زمستان نیز با وجود برف و یخبندان، لباسی سفید بر تن طبیعت اطراف آبشار کبودوال می کند و طبیعت گردان بسیاری را به سمت این منطقه می کشاند. اگر قصد دارید در زمستان به آبشار کبودوال سفر کنید، حتما وسایل امنیتی مانند کفش، لباس و خوراکی با خود به همراه ببرید.

در سفر به آبشار کبودوال، کجا اقامت کنیم؟

اقامتگاه های بومگردی مناطق و روستاهای اطراف و هتل های شهر گرگان در فاصله ۵۰ کیلومتری از گزینه های اقامت در سفر به آبشار کبودوال هستند علاوه بر آن می توانید به شهرستان علی آباد و یا گرگان برگشته و در هتل های این شهرستان ها شب را بگذرانید.

محبوب ترین فعالیت های گردشگری در آبشار کبودوال چه هستند؟

کمپینگ، عکاسی، پیک نیک، پیاده روی و طبیعت گردی از محبوب ترین فعالیت های گردشگری در آبشار کبودوال هستند.

جاذبه های اطراف آبشار کبودوال

دریاچه و سد خاکی زرین گل (سد کبودوال)

دریاچه و سد خاکی زرین گل در مسیر دسترسی به پارک جنگلی کبودوال قرار دارد و شما در حین رانندگی با این سد در فاصله ۱٫۵ کیلومتری از پارکینگ روبه رو خواهید شد. دریاچه و سد خاکی زرین گل با چشم اندازی بی کران و متمایز از جنگل های انبوه کبودوال در اطراف و انعکاس آن ها در آب دریاچه، مکانی فوق العاده برای عکاسی، پرنده نگری، پیک نیک و لذت بردن از طبیعت است. 

دریاچه زرین گل با ظرفیت ۱۷ میلیون متر مکعب همواره پر از آب است؛ زیرا زرین گل، یک دریاچه مصنوعی است و در هیچ فصلی از سال از آب خالی نمی شود. ماهی های بسیاری در دریاچه زرین گل زندگی می کنند؛ به همین دلیل، پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند انواع اردک ها، غازها و قوهای وحشی در اطراف آن دیده می شوند. 

آبشار چلم زرین گل

آبشار چلم زرین گل در دهستان زرین گل قرار دارد. این آبشار که به صورت پلکانی در پنج مرحله از صخره های عمودی به پایین می ریزد، یک حوضچه کوچک در پای خود دارد. روستای زرین گل با وجود جنگل های بکر، کوه های سرسبزی چون قلعه میران در شرق روستا، دو چشمه بزرگ و دو رودخانه، یکی از زیباترین مناطق دیدنی شهرستان علی آباد کتول است. از دیگر جاذبه های این روستا می توان به آبشار دوقلوی زرین گل، آبشار در درانو و آبشار سیاه خاکی زرین گل اشاره کرد. برای دسترسی به این منطقه باید از جاده ارتباطی شهرستان علی آباد کتول به خرقان استفاده کنید.

آبشار آلامن

آبشار آلامن یا اوترنه در غرب روستایی به همین نام و در دل جنگل های کبودوال شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار که در پایین آن، حوضچه ای به عمق یک متر وجود دارد، حدود هفت متر است و از یک دیواره صخره ای به پایین می ریزد. روستای آلامن در غرب جاده ارتباطی فاضل آباد به محمدآباد کتول واقع شده است. این روستا با جاذبه های دیدنی بسیاری از جمله جنگل ازداری، دره آبدوان، دره چلم، دره چوبکش و اردوگافه پاماضی، دره بیزاران و جنگل ادان، یکی از بهترین مناطق دیدنی اطراف آبشار کبودوال است.

آبشار چلی

آبشار چلی با ارتفاع حدود ۶۰ متر در یک کیلومتری روستای چلی سفلی واقع شده است، روستای تاریخی چلی سفلی با قدمتی از ۵۰۰ سال قبل به علت قرار گرفتن در دره ای زیبا، محیط جنگلی و کوهستان و داشتن شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب، یکی از ییلاقات پرطرفدار در اطراف آبشار کبودوال است.

این روستا در ارتفاع ۱,۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آبشار چلی با ارتفاع حدود ۶۰ متر در یک کیلومتری روستای چلی سفلی واقع شده است و یکی از بلندترین آبشارهای این منطقه به شمار می آید.

سایت پروازی ریگ چشمه

سایت پروازی ریگ چشمه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. این سایت با دیواره ای تقریبا دو کیلومتری، قابلیت پروازهای طولانی پاراگلایدر و تاپ لند (فرود در محل پرواز) را فراهم می کند. با ارتفاع حدودا ۸۰۰ متری، در این سایت می توان پروازی رویایی را در انتهای مسیر پارک جنگلی تنگه چهل چای و در فضایی سرسبز و جنگلی تجربه کرد.

نکات مهم در سفر به آبشار کبودوال

در سفر به آبشار کبودال و جنگل های انبوه منطقه به همراه بردن کفش مناسب پیاده روی، یک یا دو دست لباس اضافه، دوربین عکاسی، خوراکی های سبک، کیسه زباله، پاوربانک و پول نقد را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که آب وهوای این منطقه اغلب بارانی و ابری است؛ پس قبل از سفر حتما وضعیت هوا را بررسی کنید.

1