27 مارس 2024 - 23:49

پرمسافرترین استان ها اعلام شد

1 آوریل 2023 - 00:50 dsfr.ir/gi8xo

پرمسافرترین استان ها اعلام شد
نگین همت زاده
گردشگران نوروزی در کاخ نیاوران تهران

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش حجم سفرها در نوروز در قیاس با سال گذشته، خبر داد و اسامی استان های پرمسافر، کم تصادف و بدون شکایت را اعلام کرد.

به گزارش «دنیای سفر»، مصطفی فاطمی در جلسه یازدهم فروردین ماه ۱۴۰۲ که با حضور نمایندگان دستگاه ها و دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر استان ها به صورت ویدئو کنفرانس در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، به افزایش حجم سفرها و خدمات دهی به مسافران در روزهای اخیر اشاره کرد و با بیان این که امسال آمار رسمی با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند میزان ترددهای جاده ای، ریلی، هوایی، مصرف سوخت و ماندگاری تلفن همراه در استان، دقیق تر از سال های گذشته سنجیده شده است، گفت: آمار سفرها از شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه ثبت شده و هیچ سالی آمار تا این اندازه به واقعیت نزدیک نبوده است.

فاطمی افزود: بیش ترین میزان سفرها به مقصد استان های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی انجام شده است. همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

به گفته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر، استان های آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان و خراسان شمالی در تعطیلات نوروز، بیشترین رشد اقامت های رسمی را نسبت به سال گذشته داشته اند. استان های کهگیلویه و بویراحمد، قم و یزد نیز کم ترین تصادف های جاده ای را داشته اند. همچنین کم ترین رشد تصادف های جاده ای به استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، البرز و زنجان اختصاص داشته است. استان های ایلام، چهار محال و بختیاری و منطقه آزاد چابهار نیز بدون شکایت بوده اند.

او ادامه داد: عمدتا نیمه دوم نوروز به عنوان طبیعت گردی شناخته می شود و با توجه به این که در این روزها حضور مردم در طبیعت بیشتر است رعایت برخی نکات و اطلاع رسانی درباره آن ها ضروری است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره ضرورت حفظ محیط زیست، آسیب نرساندن به درختان، دست نزدن به حیوانات، نریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش، توجه به فرهنگ جامعه محلی و انتفاع آن ها، استقرار محل هایی برای تامین مواد خوراکی مسافران در روز سیزده بدر، رعایت حجاب به ویژه در محیط های روستایی، حفظ ایمنی و بهداشت شخصی، حفاظت از میراث فرهنگی، توجه و احترام به معلولان و سالمندان، مراقبت از کودکان، مدیریت ترافیک برگشت مسافران همچنین فرهنگسازی برای رفتن به سیزده بدر پس از افطار، سفارش کرد.

مدیر اداره کل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به بارش برف و بارندگی در برخی استان ها، گفت: با توجه به تغییر چشمگیر وضعیت آب وهوایی از بهار به زمستان باید نکات و تدابیر لازم برای اسکان اضطراری، مدیریت کمپ های کویری، نوروزگاه ها و مراکز موقت اسکان انجام شود، همچنین این تغییرات جوی به مسافران تاکید شود.

او با اشاره به این که امسال توزیع زمانی و مکانی سفر نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، اظهار کرد: سفرها از نیمه شعبان آغاز شد و به محض جمع بندی ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ تعطیلات بعدی را در شب های قدر، عید سعیدفطر، شهادت امام سجاد و ۱۵ و ۱۶ خرداد خواهیم داشت.

فاطمی گفت: حجم تعطیلات در بهار امسال افزایش یافته و قابلیت سفرها نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به تاکید آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جلسات ستاد پیش از هر تعطیلات به منظور برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم برگزار خواهد شد.

1