19 مارس 2024 - 13:28

چغازنبیل و هفت تپه به احترام زمین یک دقیقه خاموش شدند

1 آوریل 2023 - 00:20 dsfr.ir/q34cv

چغازنبیل و هفت تپه به احترام زمین یک دقیقه خاموش شدند
سید حامد موسوی
زیگورات چغازنبیل؛ اولین جاذبه تاریخی ایران در یونسکو

محوطه چغازنبیل، هفت تپه و موزه هفت تپه به احترام ساعت زمین در ۲۵ مارس، یک دقیقه خاموش شدند.

به گزارش «دنیای سفر» از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنوئی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، اظهار کرد: امسال در نوروز ۱۴۰۲ و در روز ۲۵ مارس ۲۰۲۳ میلادی، چراغ های محوطه های جهانی چغازنبیل، هفت تپه و موزه هفت تپه به مناسب روز جهانی ساعت زمین خاموش شدند.

وی افزود: ساعت زمین یک رویداد جهانی است که از طرف صندوق جهانی طبیعت برنامه ریزی و پیشنهاد شده است. در این روز از مردم، صنایع، کسب و کارها و مراکز فرهنگی دعوت می شود تا به مدت یک ساعت چراغ ها و وسائل الکترونیکی غیرضروری خود را خاموش کنند تا به بقایای انرژی در کره زمین کمک کرده باشند. هدف از این اقدام، آگاهی سازی در مورد تغییرات اقلیمی و ضرورت مصرف محتاطانه انرژی است.

او در ادامه اضافه کرد: هر سال محوطه میراث جهانی چغازنبیل نیز با این رویداد همگام می شود و چراغ های مجموعه به صورت نمادین به مدت یک دقیقه خاموش می شوند که امسال این رویداد همزمان در چغازنبیل، محوطه تاریخی هفت تپه و موزه هفت تپه نیز اجرا شد تا میراث فرهنگی خوزستان و ایران نیز سهم کوچکی در معرفی اهمیت مصرف بهینه انرژی بر عهده داشته باشد.

این رویداد هر ساله در بیست و پنجم مارس برابر با نوروز در فروردین ماه در سراسر جهان اجرا می شود.

گفتنی است، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه چند روز قبل گفته بود: به منظور حفاظت بیشتر از بناهای تاریخی، بازدید از پایگاه میراث جهانی چغازنبیل در روزهای بارانی و تا ۲۴ ساعت پس از آن ممنوع است.

1